همشهری آنلاین: سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از جلسه غیرعلنی 9 بهمن مجلس، گفت: در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره دلایلی که به افزایش ناگهانی و حبابی سکه و ارز منجر شد، توضیحاتی ارائه کرد و در ادامه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دیدگاه‌های خود را درباره نوسانات ارز و طلا مطرح کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کوهکن افزود: در جلسه غیرعلنی امروز، علاوه بر تاکید رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر تاثیر نوسانات ارز بر تولید، نمایندگان کمیسیون اقتصادی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تبیین دیدگاه‌های خود پرداختند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: نکته مهمی که در این جلسه مطرح شد و باید مورد توجه مردم قرار گیرد این است که با توجه به قیمت نفت و تکالیف قانونی دولت، کشور ما از نظر ذخایر ارزی در بالاترین حد خود قرار دارد، لذا جای هیچ نگرانی در این زمینه نیست.

کوهکن با اشاره به اتفاق نظر دولت و مجلس درخصوص ارتباط نداشتن نوسانات قیمت ارز با ذخایر ارزی دولت یادآور شد: این‌گونه نیست که فکر کنیم ذخایر ارزی ما کم شده و عرضه کمتر باعث افزایش قیمت ارز شده باشد.

وی افزود: گاهی گفته می‌شود دولت برای افزایش درآمد خود به این اقدام مبادرت کرده است در حالی که نه دوستان دولت چنین ادعایی داشتند و نه نمایندگان مجلس چنین اتهامی را متوجه دولت می‌دانستند.

کوهکن گفت: اگر این گونه باشد از نظر کارشناسی، دولت بیش از آنچه به دست بیاورد، ضرر می‌کند؛ بنابراین اینکه دولت در نوسانات قیمت طلا و ارز نقش مدیریتی داشته است تا درآمدهایش را افزایش دهد، تهمت به دولت است.

وی با اشاره به انتقاد نمایندگان مجلس از عدم ابلاغ و اقدام دیرهنگام دولت در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار افزود: افزایش سود سپرده‌های بانکی با تاخیر 20 روزه انجام شد و نمایندگان تاکید داشتند که این اقدام در چند روز اخیر از نظر کنترل قیمت‌ها و بازگشت آنها موثر بوده است، بنابراین، این امید و انتظار وجود دارد که روند کاهش قیمت و بازگشت قیمت ارز و طلا به سطح قابل قبول ادامه یابد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: در این جلسه دولت بر این موضوع تاکید داشت که از نظر تامین منابع ارزی برای کالا و مواد اولیه مورد نیاز در تولید هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، اما قصد دارد به نوعی توزیع منابع ارزی را مدیریت کند تا جلو واسطه‌ها و همچنین فضاهای روانی که افزایش قیمت را تشدید می‌کنند، بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی نظارت بر صرافی‌ها برای فروش ارز تک‌ نرخی گفت: خوشبختانه دولت و بانک مرکزی از نظر ذخایر طلا و ارز محدودیتی ندارند و در کنترل این بازار هم کمتر به سمت سازوکارهای برخوردی می‌روند و با نگاهی که دارند، معتقدند می‌توانند با عرضه درست، این بازار را کنترل کنند.

کوهکن افزود: البته دوستان پیشنهاد کردند که در صورت مقاومت صرافی‌ها در برابر سیاستگذاری‌های دولت، برخوردهای لازم صورت گیرد.

کد خبر 158710
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز