گروه اقتصادی: بانکداران نرخ سود سپرده‌های یکساله را کمتر از تورم سالانه تعیین کردند و بانک مرکزی هم از سیاست‌های جدید ارزی پرده‌برداری کرد.

همزمان رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در اظهارنظری جداگانه به ارزیابی ریشه‌های التهاب در بازار ارز و طلا پرداختند و خبر مهم‌تر اینکه انواع سکه و ارز در بازار آزاد ایران اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد.

آیا مقاومت بازار در برابر انتظار دولتی‌ها برای کاهش قیمت ارز و سکه خواهد شکست؟ محمود بهمنی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت سکه و ارز تنها یک حباب است، گفت: دولت هیچ منفعت سیاسی در افزایش قیمت ارز و سکه ندارد. به گزارش ایسنا او در مورد برخی اظهارنظرها درباره سکوت دوهفته‌ای دستگاه‌های اجرایی در قبال نوسانات بازار سکه و ارز گفت: دولت نه تنها در این رابطه هیچ سکوتی نکرد بلکه بعد از اتخاذ تصمیم لازم، بانک مرکزی آن را اعلام کرد. بانک مرکزی هم در تازه‌ترین اطلاعیه خود با اشاره به تمهیدات جدید برای یکسان‌سازی‌ نرخ ارز اعلام کرد فروش ارز به بانک‌ها صرفاً به نرخ رسمی (مرجع ) بانک مرکزی خواهد بود، لذا نرخ بازار فرعی از مکانیزم فروش ارز حذف خواهد شد. نرخ رسمی (مرجع) بانک مرکزی برای هر دلار آمریکا از روز شنبه این هفته در سطح 12260 ریال تعیین و کلیه نیازهای ارزی بانک‌ها در چارچوب مقررات و بخشنامه‌های این بانک صرفاً با نرخ رسمی (مرجع) تامین می‌شود.

توقف فروش ارز فیزیکی

سخنگوی اقتصادی دولت بازهم انگشت اتهام را به سوی رسانه‌ها نشانه گرفت و با نسبت‌دادن بخشی از التهاب در بازار به رسانه‌های داخلی و البته خارجی، از شکست سیاست تزریق ارز توسط بانک مرکزی خبر داد و بخشی از شکاف قیمت را به محدودیت‌های ایجادشده در نقل و انتقال ارز نسبت داد.

ورود دیرهنگام را قبول داریم

به گزارش همشهری شمس‌الدین حسینی یکشنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که چرا تیم اقتصادی دولت دیر به موضوع وارد شد، گفت:‌ من قبول دارم که ما باید سریع‌تر به موضوع وارد می‌شدیم اما فرض کنیم که بانک مرکزی دیر عمل کرد. آیا اگر یک سایت دارای نفع این خبر کذب را منتشر کرد خبرگزاری رسمی هم باید به آن دامن بزند؟ حسینی با بیان اینکه قیمت سکه تحت‌تأثیر قیمت طلا و ارز است، گفت:‌ اگر چه افزایش جهانی قیمت طلا در اختیار ما نیست اما از زمانی که التهابات بازار ارز مدیریت شد قیمت سکه نیز تعدیل شد. در واقع قیمت سکه را می‌توان با ضرب کردن قیمت جهانی طلا در نرخ ارز رسمی در عدد0.2475 به دست آورد و هر عددی بیش از این حباب در نرخ سکه است. این سخن وزیر اقتصاد در حالی است که هم‌اکنون پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی از این مدل پیروی نمی‌کند.

افزایش اندک قیمت سکه و ارز در بازار آزاد

به گزارش همشهری، قیمت انواع ارز و سکه در بازار‌آزاد پس از چند روز کاهش از روز گذشته مسیر افزایش قیمت را درپیش گرفت. قیمت سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع سکه به‌ترتیب 840، 830، 405 و 205 تومان و قیمت هر دلار آمریکا هم 1820، یورو 2420، پوند 2880 و درهم امارات 505 تومان برآورد شده است.

نرخ سود سپرده‌ها 3 درصد کمتر از نرخ تورم رسمی

مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی در نخستین گام برای اجرای بسته پولی جدید، نرخ سود سپرده‌های یکساله بانکی را 3‌درصد کمتر از نرخ تورم 20‌درصدی تعیین کردند. به گزارش همشهری، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و شورای عالی کانون بانک‌های خصوصی در اطلاعیه‌ای نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی را از 7 تا 20‌درصد اعلام کردند. براساس این تصمیم، نرخ سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های بانکی از 7‌درصد برای سپرده‌های کوتاه مدت روزشمار تا 20‌درصد برای سپرده‌های مدت‌دار 5ساله اعلام شده است. بانکداران دولتی و خصوصی تصمیم گرفتند نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت ویژه (روزشمار) را 7 درصد و نرخ سپرده کوتاه‌مدت سه‌‌ماهه را 10‌درصد تعیین کنند. همچنین نرخ سود سپرده‌ مدت‌دار شش‌‌ماهه از این پس 12‌درصد و نرخ سود مدت‌دار 9 ماهه 15‌درصد تعیین شده است.

کد خبر 158717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز