همشهری‌آنلاین: جمعی از بسیجیان دوران دفاع مقدس در نوشتاری با گلایه از رد صلاحیت سردار مرتضی طلایی به یادآوری گزیده‌ای از عقاید و خط مشی‌های وی پرداخته و تاکید کردند: بسیجیان دوران دفاع مقدس و همرزمان سردار، هرگز از خاطر نبرده‌اند که این سرباز صحنه‌های حساس انقلاب، تاکنون چه درختان پرباری از علم و عمل و ایمان را در مزرع سرسبز انقلاب ااسلامی برافراشته است.

به گزارش خبرنگار همشهری‌آنلاین، متن کامل این نوشتار به شرح زیر است:

گاهی در ویترین آفرینش خداوند، انسان هایی یافت می شوند که چون طلا در هر انجمنی می درخشند و ارتفاع معرفت و دلاوری شان، به حدی فزون است که تو گویی از همان روز ازل، "سردار" به دنیا آمده اند.

جمعی از بسیجیان دوران دفاع مقدس و همرزمان سردار پر افتخار "مرتضی طلایی" با توجه به فضای نامهربانانه‌ای که اخیرا برای این سرباز ولایت پدید آمده، دست به قلم شدند تا ضمن بیان گزیده ای از عقاید و یادآوری خط مشی‌های این خدمتگزار نظام به مسوولیت اخلاقی و وظیفه شرعی خود برای پاسداشت حرمت یک "سردار مردمی" عمل کنند.

پرواضح است که کارنامه زندگی افرادی همچون مرتضی طلایی، به حدی با "خدمت خالصانه به خلق" گره خورده است که نمی‌توان حتی گوشه ای از جانفشانی‌های افردی چون او را از اذهان پاک کرد.

این نوشتار بازخوانی کوتاه دیدگاه‌های این سردار مردمی  و یادآوری و تلنگری است به حافظه‌های تاریخی همه ما.

ولایت مداری و تبعیت از منویات رهبری

عقلانیت و اخلاق سیاسی، امروز در گروه‌های سیاسی کشور، حلقه‌ای مفقوده محسوب می‌شود. امنیت و منافع ملی نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه که از اصول خدشه ‌ناپذیر نظام ما محسوب می‌شود، محورهایی هستند که سیاسیون باید
حول آنها به وحدت برسند. در حقیقت گروه‌های سیاسی ما یا باید در حل مسایل درون حزبی و درون جناحی خود اهل تدبیر باشند و اگر نیستند، باید تقلید کنند، و این جامه عمل پوشانیدن به منویات و تدابیر ولایت فقیه در قول و عمل است. بنابراین، سیاسیون ما اگر خود توانستند تدبیر کنند و نباید رفتارهایی داشته باشند که اصولی خدشه‌ناپذیر که به آن‌ها اشاره شد آسیب ببینند، اما چنانچه دچار هیجان‌زدگی و قشری‌گری شدند، بهتر است بیانات مقام معظم رهبری را نصب‌العین خود قرار دهند.  (طلایی- خبرگزاری دانشجویان ایران، 25 دی ماه 1388)

رعایت اخلاق دینی در سیاست

سیاست با تعبیر اسلامی به گونه ای است که با توجه به نص صریح قرآن، هیچگاه از مختصات جامعه انسانی و شعور و آگاهی جمعی انسان خارج نیست. هدف این سیاست حرکت به سمت مدینه فاضله و رساندن جامعه به کمال نهایی در اخلاق و فضیلت است. در اسلام، سیاست برای کسب قدرت نیست، بلکه این قدرت است که در راستای اصول انسانی و اخلاقی قرآن، برای رشد و اعتلای امور جامعه به کار برده می شود. اسلام با بهره گیری از قدرت سیاسی، هدف نهایی خود را خارج از منافع عده یا گروه خاص تعریف می کند و همواره سعی دارد که افراد جامعه را از عالی ترین صفات انسانی برخوردار سازد.

برمبنای این نگرش، سیاستمدار اسلامی حق ندارد که خارج از چارچوب و اصول مسلم دین و قرآن در راستای منافع گروهی یا حزبی خود حرکت کند.(پایگاه اطلاع رسانی مرتضی طلایی، 26 اردیبهشت 1390)

نوع نگاه راهبردی و علمی به مقوله مدیریت

مدیر بحران باید برای هر بحرانی مهارت لازم را داشته باشد و برای حل هر معضلی باید شناختی از آن مسئله داشته باشیم و سر منشاء آن را بدانیم. بحران‌هایی که در گذشته رخ می‌دهد در بحران‌های آینده تاثیر گذار است و از دست دادن اعتماد خدمت گیرندگان و هدر رفتن هزینه ها، آثار منفی ناشی از بروز بحران است. ضرورت‌های مدیریت بحران بر مبنای اصول استراتژیک، سازماندهی، یکپارچگی، برنامه‌ریزی، هماهنگی و تصمیم گیری است و در این راه، مشارکت داوطلبانه شهروندان، تفویض اختیارات و رعایت سلسله مراتب از ویژگی های مدیریت بحران است. (طلایی- سایت خبری تحلیلی تهران سما، 29 تیر 1390)

مردم داری، تعاملی دوسویه میان مردم و مسوولان

توسعه موفق و فراگیر شهری با مشارکت مردم و از طریق تشکل های مردمی امکان پذیر است و مشارکت مردم در اداره شهر از سیاست های شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه مدیریت شهری است.محله محوری و واگذاری اداره امور شهر به مردم از رویکردهای تازه مجموعه مدیریت شهری است و برای انجام این امور به سرمایه‌های اجتماعی نیاز داریم.برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در تشکل‌های مردمی، تعاملی دوسویه لازم است؛ به طوری که در آن باید انتظارات مدیران شهر از مردم و توقعات مردم از مجموعه مدیریت شهری با هم لحاظ شود. (طلایی- واحد مرکزی خبر، 18 شهریور 1389)

حضور حماسی در خط مقدم دفاع مقدس

در دوران ۸ساله دفاع مقدس، سرمایه اجتماعی به مثابه نیرو و انرژی ذخیره شده‌ای در آمده بود که در آن شرایط بحرانی و ناامنی، قابلیت و توان دفاعی ایران را به طور گسترده‌ای بالا برده بود. همین سرمایه‌ها نیز به صورت گسترده‌ای شبکه عظیم نیروهای مردم نهاد را در دل خود قرار داده بودند. از دل همین شبکه‌های مردم نهاد، نیروهای مردمی وبسیجی‌های شجاع و دلاور، سر بر آوردند که اگر پایداری و برکت خون این عزیزان نبود، آتش نفرت استکبار، ارزش‌ها و هنجارهای گرانبهای ما را در معرض نابودی قرار
داده یا دچار آسیب‌های بسیار جدی می‌ساخت. (طلایی- سایت خبری آتی نیوز، 31 شهریور 1389)

حضور فعالانه در جنگ نرم

اگر مفهوم و تعریف دفاع را یک مفهوم و تعریف شناور بدانیم، به نظر می‌رسد در شرایط کنونی ضرورت باز تعریف دفاع، نیازی مبرم است. امروز جنگ نرم شکلی عینی به خود گرفته است و مدام شدت آن در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، هداشتی، اقتصادی، دینی، سیاسی و حتی زیست محیطی بر پیکر جمهوری اسلامی ایران سنگینی می کند. نشانه ها و علائم کنونی جامعه ما بیانگر این است که لازم است شیوه، اندیشه و روش دفاع را تغییر دهیم . امروز لازم است در سیاست‌های کلی نظام در خصوص مقوله دفاع به محورهای نرم افزاری، معنوی، هویتی، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی بیش از مقوله‌های سخت افزاری پرداخته شود. (طلایی- خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 89/07/06)

بیداری اسلامی، میراث انقلاب اسلامی ایران

شما اکنون به تحولات منطقه نگاه کنید. مشخص است که عنصر پافشاری بر اصول و التزام به موازین مکتبی، تمامی معادلات مادی و استراتژیک غرب را بر هم زده است. در مصر، تونس، یمن، بحرین و برخی دیگر از کشورها، این "پافشاری بر اصول" است که توطئه ها را برای به "انحراف" بردن نهضت ها، به حاشیه رانده است. این مقوله، امری است که بیش از 30 سال پیش با رهبری امام (ره) در ایران متولد شد و با زعامت داهیانه رهبر حکیم انقلاب تاکنون استمرار داشته است و به واقع این میراثی بود که انقلاب اسلامی برای ملل مسلمان به ارمغان آورد و برای ما نیز هنوز یگانه راه است. (طلایی-خبرگزاری فارس، 8بهمن 1390)

موضع شفاف در محکومیت فتنه سال 1388

در فتنه ۸۸، تهدیدها، جمهوریت و اسلامیت نظام را نشانه رفت و برخی کوشیدند نظام را از مهم ترین مولفه های هویت سازخود، تهی کنند. جمهوریت نظام مبتنی بر نظم فکری اسلام انقلابی و از مهم ترین وجوه مورد تاکید حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بوده و هست. اما برخی عامدانه و با بازی کردن پازل دشمن، شرایطی را فراهم کردند تا این اصل مهم خدشه دار شود
و این طور القا شود که مجموعه انقلاب این امر را سبک می شمارد، در حالی که در تمامی تحولات و برهه های حساس بعد از انقلاب این حضور "مردم" در صحنه بوده که حافظ منافع ملی و استقرار نظام اسلامی در کشور بوده است. (طلایی- سایت خبری تحلیلی فردا، 7 بهمن 1390)

روایتی انقلابی از حماسه 9 دی

پیام و حرف مردم با گروه های سیاسی این بود که مردم از زد و بندهای منازعات و مناقشات و درگیری های گروه های سیاسی متنفر و بیزار هستند و گروه هایی که به جای اینکه بگویند برای انقلاب چه کرده ایم و برای انقلاب چه می خواهیم بکنیم به دنبال سهم خواهی های خود از قدرت هستند را جزو نیروهای وفادار به نظام و ولایت و انقلاب نمی دانند.بر این باوریم که اگر گروه های سیاسی این پیام مردم را به درستی دریافت کرده باشند، نباید در آینده دچار خطایی بشوند که برای به دست آوردن قدرت در حوزه قوه مقننه و قوه مجریه، به هر قیمتی حاضر شوند به منازعات ورود پیدا کنند که کیان کشور و انقلاب را در معرض تهدید قرار دهند و زمینه ای را فراهم کنند که دشمنان ملت از بیرون چشم طمع به انقلاب دوخته باشند .(طلایی- سایت خبری تحلیلی زندگی، 8 بهمن 1390)

                                                                                                                               جمعی از همرزمان و بسیجیان دفاع مقدس

کد خبر 158725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز