وزیر پیشین امور خارجه با تشریح مهمترین خط قرمزهای فهرست جبهه متحد اصولگرایان گفت: وحدت یک تاکتیک سیاسی نیست، یک استراتژی همیشگی برای امروز و فردای اصولگرایان و همه کسانی است که به آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند هستند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مهمترین اظهارات منوچهر متکی در جدول زیر ْمده است: 

1

  • ملاک‌ها در جبهه متحد اصولگرایان روشن و تبیین شده است. ساکتین و مردودین فتنه و انحراف و یا ساکتین و همراهی کنندگان با جریان فساد از خط قرمزهای جبهه متحد اصولگرایان است. لذا این موضع گیری در جبهه متحد اصولگرایان مبنی بر اینکه ساکتین و مردودین فتنه و انحراف و یا ساکتین و همراهی کنندگان با جریان فساد در لیست جبهه متحد اصولگرایان جایی ندارند، حرفی منطقی و برآمده از دل انقلاب و خواست ملت و خواست رهبری است.

2

  • در اصولگرایی دایره‌های متعدد داریم و بر اساس رفتارها باید دید هر کس در چه شعاعی از این دایره که در مرکزش ولایت قرار دارد، جای می‌گیرند. تداوم موضع غلط، آنها را از این دایره بیرون می‌کند؛ یعنی اگر فکر کنند که بنا بر تشخیص خود می‌توانند هر عملی بکنند با نگاه اسلامی نمی‌خواند.

3

  • ما باید در نظر داشته باشیم، اگر کسی صرف نظر از جایگاهش یک موضع نادرست می‌گیرد و بر آن پافشاری می‌کند، قابل دفاع نیست و در اصولگرایی کم می‌آورد. اما اگر نحوه تدبیر بعضی افراد را ندانیم، قضیه فرق می‌کند. مثلا در همین بحث کشته سازی و یا مسائلی که در رابطه با زندان‌ها و ماجرای کهریزک مطرح می‌کردند، مجلس تدبیر کرد و تیمی را برای بررسی فرستاد و آنها هم بعد از بررسی‌ها گزارشاتی تهیه کردند که براساس آن گزارشات مدیریت این بحران سهل‌تر شد، اینجا ما نمی‌توانیم به کسانی که برای تسهیل امر مدیریت بحران وارد شدند بگوییم که این افراد توجه نداشتند. چرا که کمیته‌های بررسی و حقیقت یابی تشکیل شده بود و اتفاقا خیلی چهره‌های اصولگرای ما هم عضو آن کمیته‌ها بودند و وظیفه آنها پیگیری مسائل بود.  بنابراین داستان کسانی که در تدبیر و مدیریت بحران به گونه‌ای عمل کردند که ما بتوانیم با کمترین هزینه مدیریت بحران کنیم، متفاوت است با کسی که سمت و سوی بحران را گرفته یا علیه جمهوری اسلامی موضع گرفته یا همین کشته سازی‌های ادعایی را القا کرده است. اینها مرزبندی‌های بعضا خیلی ظریف دارند که باید به آنها توجه کنیم.

4

  • نکته اول اینکه اصلاح طلبان با چراغ خاموش و مهره‌های سفید وارد رقابت شده‌اند. نکته دوم این است که از حدود یکسال پیش این نگرش ناصواب در بخشی از بدنه اصولگرایان القا شده است. البته در مواردی وحدت گریزان علیرغم شعارها و ادعاهایی که مطرح می کنند باورشان آنست که آیینه تمام نمای اصولگرایی هستند و تقریبا تمام اقبال اجتماعی اصولگرایان با گروه، فراکسیون و مجموعه آنهاست و همه دیگران یا اصولگرا نیستند و یا درصد ناچیزی از جامعه هستند و لذا ضرورتی برای همگرایی و اقدام مشترک با مجموعه اصولگرایان نمی بینند.

5

  • من تصور می کنم ما نه وحدت ساختگی می توانیم ایجاد کنیم، نه افتراق ساختگی. وحدت ضرورتی برای هم‌افزایی است و کسانی به این مجموعه - اصولگرایی - می پیوندند که احساس نیاز بکنند. کسانی که به ضرورت وحدت نرسند، نیازش را درک نمی‌کنند و به آن نمی پیوندند.

6

  • وحدت یک تاکتیک سیاسی نیست، یک استراتژی همیشگی برای امروز و فردای اصولگرایان و همه کسانی است که به آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند هستند. مبانی وحدت در آموزه های اسلامی ماست. اینکه گفته شود اصلاح طلبان نمی آیند پس خوب است به یک وزن کشی و زورآزمایی و رقابت بین اصولگرایان روی آوریم تلقی درست و واقعی نیست. دوستان ما می‌توانند 10 سال به عقب برگردند و یکی از دلایل شکست اصلاح طلبان را در همین نکته جستجو کنند. خداوند با هیچ قومی عقد اخوت خاص نبسته است و تاریخ همیشه ظرفیت تکرار را دارد. اصلاح طلبان اگر چه مشکل ناکارآمدی گفتمانشان را دارند ولی در انتخابات مجلس نهم شرکت کرده اند.
کد خبر 158732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز