دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با افزایش قیمت دلار و رشد شاخص کل بورس تهران، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در بورس تهران مثبت شد.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین بررسی‌ها از عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نشان می‌دهد که همگرایی زیادی بین شاخص کل بورس تهران و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری همزمان با نزول شاخص بورس تهران با افت مواجه می‌شوند و زمانی که شاخص بورس تهران وارد مدار صعودی می‌شود با افزایش میزان دارایی‌هایشان مواجه می‌شوند.
هر چند شاخص بورس تهران در تابستان و پاییز امسال وارد مدار نزولی شده بود اما در طول یک ماه گذشته بورس تهران همزمان با افزایش قیمت دلار، رشد کرد و ظرف روز‌های شنبه و یکشنبه نیز به‌دلیل موافقت دولت با افزایش نرخ سود بانکی نزدیک به 380 پله صعود کرد.

کارشناسان معتقدند بخش زیادی از روند صعودی بورس تهران در طول یک ماه گذشته ناشی از افزایش قیمت دلار است که باعث رشد قیمت سهام شرکت‌های صادراتی شده است چرا که با افزایش قیمت دلار سود سهام شرکت‌های صادر‌کننده بورس تهران که تعداد زیادی را شامل می‌شوند مانند شرکت‌های پتروشیمی، تولید‌کننده فولاد و مواد معدنی افزایش می‌یابد. ضمن اینکه ظرف چند روز گذشته همزمان با افزایش نرخ سود بانکی، سهام بانک‌ها در بورس تهران پرطرفدار شدند و از آنجا که 10‌بانک حاضر در بورس بیش از 20‌درصد از مجموع کل بورس تهران را در اختیار دارند، این افزایش قیمت تأثیر بسزایی در رشد شاخص بورس تهران و جو عمومی بازار داشت. به‌طوری که سهام بانک‌ها توانستند ظرف چند روز گذشته شاخص کل بورس تهران را تا مرز 26 هزار واحد بالا بکشند.

این شرایط موجب شد شاخص کل بورس تهران ظرف یک‌ماه گذشته خاطره پاییز را فراموش کند و وارد کانال صعودی شود. همزمان با این اتفاق عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هم مثبت شد و از میان 61 صندوق سرمایه‌گذاری فقط 3 صندوق با کاهش ارزش دارایی‌هایشان مواجه شدند و مابقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول یک ماه گذشته بین 6دهم تا 10‌درصد سود نصیب سهامداران کردند.
در این میان سرمایه‌گذارانی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران، امید سهم، آگاه و سینا سرمایه‌گذاری کرده‌اند سود بیشتری نصیب‌شان شده و از 7.2 تا 10.4 درصد بازده به دست آورده‌اند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری فیروزه، آپادانا، شاخصی کار آفرین، صنعت و معدن و پاسارگاد نیز به‌طور میانگین در طول یک ماه گذشته 6‌درصد سود نصیب سهامداران خود کرده‌اند. این در حالی است که عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول چند ماه گذشته به‌دلیل جو منفی بازار سهام رو به نزول بوده و فقط تعداد کمی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد مثبتی داشته‌اند.

کد خبر 158836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز