همشهری‌آنلاین: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که بررسی لایحه بودجه سال ۹۱‌ به علت تأخیر سنتی شده دولت،‌ امسال به پایان نمی‌رسد گفت: با توجه به تحریم‌های نفتی اخیر و بحران ایجاد شده در بازار داخلی سکه و ارز،‌ تعیین یا پیش‌بینی دقیق نرخ دلار و نفت در این لایحه دشوار و بسیار حساس است.

عبدالرضا ترابی در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین افزود:‌ طبق روال گذشته، دولت ابتدا ارقام پیشنهادی خود را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه می‌کند و سپس نمایندگان نیز نظر اصلاحی خود را در آن اعمال خواهند کرد.

وی افزود: باتوجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد که نرخ دلار از سوی دولت به ارزش 1226 تومان پیشنهاد شود که البته نمایندگان مجلس دراین باره ممکن است نظرات دیگری داشته باشند.

تک نرخی شدن ارز اولویت اول است

ترابی ادامه داد: آنچه در وهله نخست اهمیت دارد،‌ تک نرخی شدن دلار و سایر ارزهای رایج در کشور است ‌زیرا تجربه ارز چند نرخی در کشور در چند سال اخیر نشان داده است که این امر تزلزل بازار را به همراه دارد و سرمایه‌های مردم را در بخش‌های غیرمولد سرگردان می‌کند.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم افزایش بهره بانکی در لایحه بودجه‌ از حضور بانک‌های خصوصی و دولتی در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خبر داد و اضافه کرد:‌ برای نخستین بار مجلس قصد دارد تا به صورت تعاملی نظرات بانک‌های خصوصی و دولتی را در بررسی‌های کارشناسانه خود اعمال کند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی تحریم غرب علیه ایرانٰ نیاز است که با وسواس بیشتری در مورد ارقام مندرج در برنامه بودجه اعمال نظر کرد،‌ یادآور شد: ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC)‌ و رئیس دوره‌ای آن در سال جاری باید برحسب معادلات این سازمان، قیمت نفت را در سال آینده پیش بینی و در لایحه بودجه وارد کند.

ترابی افزود:‌ براساس مطالعه شرایط پیش رو بعید است که رقم پیشنهادی دولت برای هر بشکه نفت در سال 91 خارج از محدوده 80 تا 90 دلار باشد.

کد خبر 158959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز