گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: پس از گذشت 17 روز از قرعه‌کشی عمره و وعده رئیس سازمان حج و زیارت مبنی بر اعلام نتایج قرعه‌کشی، قرار است اولویت‌های دور جدید عمره امروز(شنبه)‌ اعلام شود.

حج

قرعه‌کشی دور جدید ثبت‌نام عمره پس از خلف وعده چند باره سرانجام 28‌دی‌ماه بدون حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی برگزار شد.پس از آیین قرعه کشی که بین 6‌میلیون و 500 هزار نفر ثبت‌نام‌کننده دور جدید عمره برگزار شد رئیس سازمان حج و زیارت وعده داد اسامی و اولویت‌های مشخص شده به بانک‌های عامل(ملی و ملت) ارائه می‌شود و این بانک‌ها اولویت‌ها را در اسرع وقت به ثبت‌نام‌کنندگان اعلام می‌کنند.

اما این« اسرع‌وقت»‌ 17 روز طول کشید. البته ظاهرا اطلاعات از سوی سازمان حج و زیارت در اختیار بانک‌ها قرار نگرفته بود.رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی هفته گذشته در این باره گفت: به محض اعلام سازمان حج و زیارت اطلاعات مربوط به زمان سفر و میزان سود سپرده‌های آنان در پایگاه اینترنتی بانک‌های ملی و ملت درج خواهد شد.

اعلام نتایج

به هر روی براساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت نتایج قرعه‌کشی عمره مفرده امسال از امروز(شنبه) به بعد به اطلاع مردم خواهد رسید.نتایج قرعه‌کشی عمره از 4 طریق پیامک، ارسال مکتوب نتیجه قرعه‌کشی به نشانی سپرده‌گذاران، قرار دادن نتایج اولویت‌ها در سایت بانک‌ها و از طریق حضور در شعب بانک ملی و ملت در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان قرار می‌گیرد. همچنین از امروز برای رویت نتایج قرعه‌کشی در پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری به نشانی www.hajj.ir وسایت سازمان حج و زیارت به نشانی www.hajnews.ir امکان‌پذیر می‌شود و سپرده گذران می‌توانند با مراجعه به آنها از نتایج قرعه‌کشی مطلع شوند. نشانی اینترنتی بانک‌های ملی و ملت به‌ترتیب www.BMI.ir و ww.bankmellat.ir است.

مخالفت با ایجاد نوبت طولانی

پس از پایان دور جدید ثبت‌نام عمره بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت توافق کردند که قرعه‌کشی برای اعزام 2 میلیون و 400 هزار نفر انجام شود. این توافق تا ظهر روز 28 دی‌ماه رعایت شد و پس از اطلاع نماینده ولی فقیه از ماجرای شیوه قرعه‌کشی به نشانه اعتراض در آیین قرعه‌کشی شرکت نکرد. پیش از آن نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری به صراحت از مخالفت خود با ایجاد نوبت برای عمره مانند آنچه در تمتع رخ داده سخن گفته بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر پیشنهاد ثبت‌نام هر 3 سال یک بار را ارائه کرد و گفت: نباید اشتباه تمتع در عمره تکرار شود. چه لزومی داشت این سازمان برای حج تمتع تا ۱۷- ۱۶سال بعد و برای سفر عمره تا ۲سال دیگر ثبت‌نام کند، درحالی‌که می‌توانست هر سال با قرعه‌کشی از میان متقاضیان، کسانی را انتخاب کند و تنها از همان‌ها هزینه پیش‌ثبت‌نام و... را بگیرد؟یکی از اعضای بعثه مقام معظم رهبری با انتقاد از شیوه قرعه‌کشی عمره گفت: حج از شئون ولی فقیه و مقام معظم رهبری است و معظم‌له در امور حج و زیارت نماینده دارند به‌گونه‌ای که نماینده ولی‌فقیه سرپرست حجاج ایرانی نیز هست.

او تصریح کرد: طبیعی است که مسائل حج و زیارت باید با نماینده ولی فقیه هماهنگ شود و این پست به‌هیچ‌وجه تشریفاتی نیست. به گفته این منبع آگاه، ایجاد نوبت انتظار طولانی برای مناسک مستحبی عمره هیچ توجیه عقلانی ندارد.

ماجرای سود بانکی

ماجرای سود بانکی به سپرده‌های عمره نیز از موضوعات جالب در ثبت‌نام عمره است، درحالی‌که حداقل سود بانکی 15 درصد است ولی بانک‌ها برای سپرده‌های عمره مردم تنها 6 درصد سود می‌دهند.
هفته گذشته رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی گفت: حداقل 6 درصد سود برای مبالغ واریزی حج عمره درنظر گرفته شده است.این سخنان واکنش‌های مختلفی به‌دنبال داشت و این پرسش مطرح شد چرا به عمره‌گزاران سود 6 درصد داده می‌شود و سپرده‌های آن را کوتاه‌مدت محاسبه می‌کنند، درحالی‌که حداقل 3‌سال و حداکثر 10 سال است؟

با توجه با افزایش نرخ سود بانکی اکنون باید سود بیشتری به سپرده‌های عمره‌گزاران تعلق بگیرد.پس از این بانک ملی طی توضیحاتی اعلام کرد: «بانک ملی ایران براساس قوانین و ضوابط بانک مرکزی برای تمام سپرده‌گذاران عمره مفرده در زمان ودیعه‌گذاری، سپرده بلندمدت 5 ساله با نرخ رسمی زمان قرارداد به میزان 15‌درصد سود علی‌الحساب برقرار کرده است.در عین حال، بانک ملی ایران براساس ضوابط بانک مرکزی به‌منظور واریز سود علی‌الحساب سپرده مذکور برای ودیعه‌گذاران، حساب سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت نیز افتتاح کرده است که به این سپرده نیز سود علی‌الحساب کوتاه‌مدت تعلق می‌گیرد.»
البته پیش از این نیز سازمان حج و زیارت در برابر تخلف بانک‌های عامل در ثبت‌نام دور جدید عمره مسامحه کرد تا جایی که در مورد ارائه وام جعاله حج اعلام کرد اطلاعی نداشتیم و از طریق رسانه‌ها در جریان قرار گرفتیم!

پیش از زمان ثبت‌نام اعلام شده بود تنها برای اعزام 2 میلیون و 400 هزار نفر قرعه‌‌کشی خواهد شد ولی در عمل بین 6‌میلیون و 500 هزار نفر قرعه‌کشی انجام شد و نوبت 10 ساله برای عمره ایجاد شد.
پرسش این است چه نفعی برای سازمان حج و زیارت داشت که با وجود مخالفت نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، قرعه‌کشی بین همه ثبت‌نام‌کنندگان انجام شد؟ سپرده‌ها که نزد سازمان حج و زیارت نیست پس ماندن پول مردم در بانک‌ها به نفع چه سازمانی است؟

کد خبر 159214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز