همشهری‌آنلاین-سید ابوالحسن مختاباد: زمان افتتاحیه جشنواره شعر در طول یک هفته سه بار تغییر کرد و مراسم کتاب سال هم یک روز به تعویق افتاد.بر چنین برنامه‌ریزی چه عنوانی می‌توان نهاد و مخاطبان این خبرها چه قضاوتی درباره مجریان این مراسم ها خواهند داشت؟

سید ابوالحسن مختاباد

 آغاز:یک روز قبل از برگزاری نشست خبری جشنواره شعر،این پرسش در گزارش خبری روزنامه همشهری مطرح شد که وقتی قرار است جشنواره شعر و کتاب سال در یک روز(18 بهمن) برگزار شود،وزیر ارشاد که قرار است در هر دوی این برنامه‌ها حضور داشته باشد،چگونه می‌تواند در یک روز هم در کرمانشاه و هم در تهران حاضر شود؟

more پایان کتاب سال و آغاز جشنواره شعر در یک روز

دو روز بعد از این تذکر،  همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب(ایبنا) نوشت:

more تعویق یک روزه مراسم کتاب سال

 روز شنبه هم نشریه کتاب هفته که زیر نظر معاونت فرهنگی و خانه کتاب(مسئولان اصلی برگزاری مراسم کتاب سال و جشنواره شعر)است در خبر صفحه اول خود نوشت که جشنواره شعر روز 17 بهمن آغاز به کار می‌کند.

میانه: آنهایی که تحولات عرصه فرهنگ وادب را رصد می‌کنند، می‌دانند که کتاب سال از جمله مراسم استخوان‌دار و با سابقه در فرهنگ ایرانی است. پیشینه برگزاری این مراسم که با هدف«تشویق خادمان دانش و فرهنگ ایران» شکل گرفت، به سال 1334 باز ‌می‌گردد. در آن سال یازده کتاب برگزیده در حوزه‌های مختلف معرفی شدند. در سال‌های بعدتر هم این روند به شکلی منظم ادامه داشت و برخی از کتاب‌ها، از جمله داستان راستان مرحوم شهید مطهری هم جزو برگزیدگان کتاب سال یکی از این دوره‌ها بود.این مراسم ادامه داشت تا سال 1356 که به مناسبت انقلاب چند سالی به تعویق افتاد.اما در سال 1362 آیین‌نامه نحوه انتخاب کتاب سال توسط سید محمد خاتمی، وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد. از آن به بعد هر سال در دهه فجر مراسم اهدای کتاب سال با حضور شخص اول اجرایی کشور(رئیس‌جمهور)برگزار می‌شود و رئیس جمهور شخصا جایزه برگزیدگان بخش‌های مختلف را اهداء می‌کند تا اهمیت این مراسم و کتاب(در مقایسه با سایر حوزه‌های فرهنگی وهنری) نشان داده شود. زمان برگزاری این مراسم هم در دوره‌های مختلف متفاوت بود و برابر آیین‌نامه این مراسم در یکی از روزهای دهه فجر این مراسم برگزار می‌شد.

انجام:زمان بندی این مراسم به‌گونه‌ای است که تقریبا از یک ماه قبل مشخص است چه روزی و ساعتی این مراسم برگزار خواهد شد. با توجه به حجم مهمانان و برگزیدگان و جایزه جهانی کتاب سال باید این پرسش مطرح شود که این گونه ناهماهنگی‌ها و بی‌برنامه‌گی‌ها در حوزه فرهنگ قرار است تا کی و کجا ادامه داشته باشد؟ و آیا بهتر نبود که روز کتاب سال ثابت می‌ماند و روز جشنواره شعر به روزی دیگر موکول می‌شد؟ شاید در بادی امر این تغییر چندان قابل اعتنا نباشد،اما به نظر می‌رسد اگر هم عرفی و قاعده‌ای و ادب واحترامی هم بخواهد برجا باشد باید جشنواره شعر فدای کتاب سال می‌شد، چرا که پیشینه کتاب سال و قدر و شان آن بسی افزونتر از جشنواره شعر است.  قاعده هم این است که وقتی در مجلسی بزرگتری وارد می‌شود و جایی برای نشستن نیست،کوچکترهای مجلس از جا بر می‌خیزند و جای خود را به بزرگتر‌ها می‌دهند.درباره ادب و حرمت پیشکسوتی هم  تا بخواهید در فرهنگ ایرانی و اسلامی بر آن تاکید شده است.

بر همه این ها بیفزایید تغییرات در خود جشنواره شعر فجر و تاریخ برگزاری آن را که یک هفته بعد از اعلام تاریخ شروع به کار این جشنواره از سوی دبیر آن و در حضور تمامی خبرنگاران ،همین تاریخ دوم توافقی هم قرار است یک روز زودتر شروع شود(یعنی 17 بهمن). هر مخاطبی با خواندن این خبرها چه قضاوتی درباره برنامه‌ریزان و مدیران این گونه برنامه‌ها خواهد داشت؟

کد خبر 159438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز