همشهری آنلاین: رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص لایجه بودجه سال 91 تصریح کرد: لایحه بودجه ای که دولت برای سال 91 به مجلس ارائه کرده مجموعه در هم و برهمی است که از جهت نقض قوانین بودجه ریزی و عدم رعایت قوانین حیرت آور است.

احمد توکلی در گفتگو با مهر در رابطه با لایحه بودجه ارایه شده از سوی دولت برای سال 91 تصریح کرد: لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال 91 به مجلس ارائه کرده مجموعه درهم و برهمی است که از جهت نقض قوانین بودجه‌ریزی و عدم رعایت قوانین و فروش اموال دولت حیرت‌آور است.

 وی اضافه کرد: متاسفانه در بودجه سال 91 شدید‌تر از سالهای پیش، دولت قوانین مربوط به قانون برنامه بودجه و قانون محاسبات عمومی را در تدوین بودجه نقض کرده و اصول 52، 53 و 55 قانون اساسی را نادیده انگاشته است.

 توکلی با بیان اینکه مجلس باید به چند نکته در بررسی بودجه توجه و برای اصلاح آن تلاش کند اظهار داشت: دولت طبق قانون برنامه پنجم و قانون اساسی باید درآمد‌ها و هزینه‌های  خود را آشکار کرده و در سر جمع بودجه بیاورد اما دولت عددهایی که آورده در داخل احکام ذیل ماده واحده دهها حکم آورده که خرج می‌تراشد و درآمد معرفی می‌کند که در سرجمع بودجه نیامده که باعث شده ارقام بودجه به این شکل که ارائه شده غیر واقعی باشد.

 رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان مثال دولت باید برای زیادی هزینه‌های خود برداشت از صندوق توسعه ملی را مجاز بداند که این با سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری  مغایرت دارد چون صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری بخش غیردولتی در نظر گرفته شده نه استفاده جهت هزینه‌های دولت.

 وی به هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز قانون رعایت نشده چون دولت ملزم شده در چهار ردیف ارقام را بیاورد از جمله ارقام مربوط به درآمدهای حاصله از افزایش قیمت حامل‌های انرژی که دولت باید برنامه خود را در این رابطه آشکارا ارائه دهد تا گرفتاری امسال در سال آینده تکرار نشود و در سه ردیف نیز باید هزینه‌هایی را که در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها داشته بیاورد. یکی مبلغی که به بین خانوارها توزیع کرده ، دیگری سهم تولید و سوم مبلغ جبران هزینه‌های دولت که اینها را نیز نیاورده و قانون را نادیده گرفته است.

 توکلی یادآور شد: دولت تنها حدود 3 میلیارد تومان در این زمینه آورده که این خرج جاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها است نه پولی که از بابت تولید و حامل‌های انرژی می‌گیرد.

 وی ادامه داد: نکته دیگر این است که دولت اجازه‌های متعددو کثیری در لایحه بودجه گنجانده که می‌تواند اوراق مشارکت منتشر کند که این به معنای تامین کسری بودجه است که سرجمع‌اش باید در بودجه بیاید و محل مصرفش نیز در بودجه آمده باشد.

 این کارشناس اقتصاد خاطرنشان کرد: وجه دیگر این است که 47 هزار میلیارد تومان شرکت‌های دولتی می‌توانند اوراق مشارکت منتشر کنند که اگر این مبلغ جمع شود بخش خصوصی پولی برای سرمایه گذاری نخواهد داشت که در اقتصاد می‌گویند دولت آنقدر حضورش زیاد شده که به بخش خصوصی جایی اختصاص نمی‌یابد و تجربه نشان داده که این اتفاق رخ نمی‌دهد اما هرج و مرج و بی‌انضباطی مالی ایجاد می‌کند .

 توکلی در رابطه با بررسی بودجه سال 91 در سال جاری گفت: حتی اگر بودجه خیلی شفاف و منضبط و طبق قانون به مجلس ارائه می‌شد فرصت کافی برای بررسی و تصویب آن وجود نداشت چه برسد به آن که بعد از دو ماه از زمان قانونی مجموعه‌ای درهم ریخته و ناقص تحویل داد که فهمش طول می‌کشد چه برسد به رسیدگی و تصویب آن. بنابراین بررسی بودجه به بعد از عید موکول خواهد شد.

 نماینده مردم تهران در پاسخ به این سئوال که آیا نیاز است اشکالات بودجه را خود دولت رفع کند یا مجلس این کار را انجام خواهد داد بیان داشت: تجربه نشان داده دولت بنا ندارد کار صحیح انجام دهد و همراهی کند بنابراین مجلس باید با زحمت بسیار زیاد تا جایی که امکان دارد آن را اصلاح کند.

 وی در پایان گفت: چیزی که ارائه شده اصلا بودجه نیست و نه با علم نه با واقعیت  و نه با قانون همخوانی ندارد.

کد خبر 159459
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز