همشهری آنلاین: دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه تأکید کرد که دشمن قصد دارد در چند شهر کوچک درگیری ایجاد کرده و چند نفر را به قتل رسانده و ضمن فیلم گرفتن از آن، تصاویر آن را در جهان منتشر کرده و نهایتاً با تبلیغات گسترده، انتخابات مجلس را زیر سؤال ببرد.

به گزارش فارس، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه که در برنامه "دیروز، امروز، فردا" سخن می‌گفت در  سخنان خود، در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید رابطه با دو برادر دیگرتان که رئیس دو قوه هستند، چگونه است، اظهار داشت: رابطه ما خیلی خوب است لذا مسئولیت‌های برادران من تأثیری در روابط برادرانه ما نداشته است؛ ما بسیار صمیمی، نزدیک و نگاه بسیار محتوایی در مسائل داریم.

  به علی و صادق در حد فرزندانم علاقه دارم

 "بنده برادر بزرگتر هستم و اینکه آن دو به من احترام می‌گذارند از الطاف الهی است و به تربیت پدر بزرگوار ما برمی‌گردد تا آنجا که از دستم بر می‌آید به آن دو کمک می‌کنم و به هر دو آنها در حد فرزندانم علاقه دارم؛ در کل ما برادران بحث‌کننده‌ای هستیم لذا در موضوعات مختلف با هم بحث‌های زیادی می‌کنیم اما آنها به من خیلی محبت دارند."

وی در خصوص مواضع سیاسی‌ برادران خود گفت: ما همه یک مسیر را طی می‌کنیم، همه از پیروان و مشتاقان امام(ره) و مقام معظم رهبری هستیم. تأسیس یک نظام بر اساس عقلانیت اسلامی خط مشترک ماست که در تئوری و ایده است. اما در عمل ممکن است تناقضاتی در انتخاب‌های ما باشد که این هم بسیار طبیعی است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه که پرسید به نظر می‌رسد، صراحت لهجه شما از دیگر برادران بیشتر است، اظهار داشت: برادرانم دارای دو سمت رسمی هستند؛ طبیعتا برای اظهارنظر دست‌شان باز نیست ولی بنده سمت‌هایی دارم که در موضع خاصی هستند و راحت‌تر می‌توانم اظهارنظر کنم. نکته دوم این است که به شخصه معتقدم باید بی‌پرده مواضع را بیان کنم.

لاریجانی در ادامه سخنان خود در خصوص انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد که این انتخابات یک جبهه عظیم برای اسلام است.

 در فتنه 88 اصلاح‌طلبی پوست انداخت

 وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که یادآور شد، شما چندی پیش طی مصاحبه‌ای گفته‌اید که اصلاح‌طلبان لیاقت حضور در انتخابات را ندارند، توضیح داد: کلمه لیاقتی که من گفتم از لحاظ ارزشی بود، کسی در انتخابات باید شرکت کند که اعتقاد به نظام اسلامی داشته باشد و در ادعای خود صادق باشد؛ در فتنه ۸۸ دیدیم که اصلاح‌طلبی پوست انداخت.

 "البته در میان این اصلاح‌طلبان کسانی هستند که مرید رهبر معظم انقلاب هستند و به ولایت فقیه اعتقاد دارند؛ با آنها کاری ندارم لذا تک تک افرادی که شورای نگهبان درباره آنها احراز صلاحیت کرده است، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند اما جریانی که به نام اصلاح‌طلبی یک کودتای عظیم علیه انقلاب اسلامی کرد، کسی که به این جریان آلوده باشد، حقاً لیاقت شرکت در انتخابات را ندارد."

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در این انتخابات شاه کلید بیانات رهبر معظم انقلاب کلمه بصیرت است، یعنی فهم درست از وضعیت موجود، فهم درست از مسئولیت و انجام وظیفه به هنگام و به اندازه.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: ما امروز دو وظیفه مهم داریم؛ راهپیمایی ۲۲ بهمن فقط یک راهپیمایی کاریزماتیک و معمولی نیست بلکه کار بزرگی است که مصونیت می‌بخشد؛ نکته دوم بحث انتخابات است، امروز تمام دنیای صهیونیسم بسیج شده‌اند که این انتخابات بخوبی انجام نشود. آنها در ابتدا سعی کردند مردم را از حضور در انتخابات دلسرد کنند؛ پاسخ این اقدامات این است که همه باید یک دل و یک‌صدا در انتخابات شرکت کنند و با یک حضور وسیع توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کنند.

 امروز نظام ما یک نظام معقول، مدرن و متکی بر رأی مردم است

 وی خاطرنشان کرد: موضوع دوم بحث قانونمداری است، دشمن می‌خواهد انتخابات آشفته باشد تا آنها ادعا کنند که مردم ایران دمکراسی نمی‌دانند اما حقیقت آن است که چشم دشمنان از بوجود آمدن یک نظام پیشرفته و مردم‌سالار کور شده است؛ امروز نظام ما یک نظام معقول، مدرن و متکی بر رأی مردم است. بنابراین همه باید قانون را رعایت کنند و کسی نباید در انتخابات بداخلاقی کند.

 ایجاد درگیری شهری، کشته‌سازی و تبلیغات رسانه‌ای پروژه‌های دشمنان برای انتخابات مجلس است

 وی با یادآوری سخن رهبر انقلاب مبنی بر اینکه دشمن قصد دارد این انتخابات را به چالش امنیتی تبدیل کند، گفت: مجریان، ناظران و مردم باید نسبت به دسائس غرب صهیونی هوشیار باشند، آنها می‌خواهند در چند شهر کوچک درگیری ایجاد کنند و چند نفر را به دست خود بکشند و با فیلم گرفتن از آن، آن را در جهان منتشر کنند تا با تبلیغات گسترده انتخابات ما را زیر سؤال ببرند لذا باید بهترین انتخابات را در کشور برگزار کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: رکن سوم انتخابات، انتخاب درست است؛ انتخاب گزینه درست بسیار مهم است. مجلس امروز با توجه به همه شرایط، مجلسی موفق و در خط رهبری است؛ مجالس گذشته نیز افت و خیز داشته‌اند اما امروز انتخاب خوب اینطور است که کسی را انتخاب کنیم که در وهله اول اعتقاد به نظام و انقلاب اسلامی داشته باشد و در وهله دوم آن کاندیدا صادق باشد، یعنی مانند کسانی نباشد که ادعا می‌کردند پیرو امام(ره) هستند و شجاعت، عرفان و شعر امام را به زبان می‌آوردند ولی اصل کار که تأسیس نظام اسلامی بر اساس ولایت فقیه بود را قبول نداشتند؛ باید پرسید این چگونه امام دوستی است، درحالی که ولایت فقیه ملاک و معیار مشروعیت نظام اسلامی است.

لاریجانی ادامه داد: کسانی را باید انتخاب کرد که از لحاظ نظری و عملی پایبند به ولایت فقیه باشند، به عبارت دیگر این‌گونه نباشد که افرادی برای جمع کردن رای طور دیگری رفتار کنند، راه انتخاب درست مردم این است که یا خودشان تحقیق کنند و یا از علمای متدین سؤال کنند.

 انتخابات مجلس ایران برای دنیای اسلام مهم است

 وی در ادامه تاکید کرد: این انتخابات علاوه بر کشور خودمان، برای دنیای اسلام نیز مهم است. امروز ایران تبدیل به یک الگو برای جهان اسلام شده و این حیثیت به آسانی بدست نیامده است.

 "امروز تجربه ما راه سایر ملت‌ها را باز می‌کند، لازم نیست که راه‌ها را به کسی تحمیل کنیم بلکه تجربیات ما مانند چراغی است که راه را برای سایرین روشن می‌کند، باید نشان دهیم که ملت ایران بعد از ۳۳ سال، همچنان مشارکت گسترده در انتخابات دارند."

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سؤال یکی از بینندگان برنامه که درباره تهدید برخی مقامات آمریکایی پرسیده بود، گفت: اظهارات وزیر دفاع آمریکا بیشتر برای جوّسازی و جنگ روانی بود؛ غرب بیشتر به دنبال تحریم است تا مردم ایران را تحت فشار قرار داده و بگوید که اگر می‌خواهید راه امام(ره) را ادامه دهید، شما را می‌زنیم و اگر از این راه دست بکشید با شما کنار می‌آییم؛ رهبر معظم انقلاب نیز در این باره جمله‌ای زیبا دارند که فرمودند، ما هیچوقت نباید فریب لبخند دشمن را بخوریم.

لاریجانی افزود: این «شلتاق انداختن‌های غرب» با این ادبیات نازل، در بهترین تعبیر، چاله میدانی است، اینکه کسی بگوید من «فکت را پائین می‌آورم» و یا اینکه بگوید همه گزینه‌ها روی میز است، با هم هیچ فرقی نمی‌کند.

 ریچارد هاوس سیاستمداری بسیار احمق، تند و خشن است

 وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که درباره سفر اخیر وی به نیویورک و مصاحبه جنجالی‌اش با شبکه ان‌بی‌سی پرسید، پاسخ داد: مدیر شبکه ان‌بی‌سی که با سفارت ایران در تماس بود، نگفته بود که در این مصاحبه چند میهمان دیگر نیز حضور دارد؛ مجری آن برنامه دختر برژنسکی بود و وقتی بنده در برنامه حاضر شدم، دیدم که دو سه نفر دیگر در برنامه حضور دارند و فهمیدم که اینها قصد حال‌گیری دارند. یکی از افرادی که در این جلسه حضور داشت ریچارد هاوس بود که یک سیاستمدار بسیار احمق، تند و خشن است. درحالی که این نوع رفتار در سیاست نشانه حماقت است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: سیاستمدار باید یک آدم آرام و متینی باشد. آنها در این برنامه سیری از اتهامات را علیه ایران مطرح کردند و بنده که می‌دانستم که وی سر در آخور صهیونیست‌ها دارد، به صراحت پاسخ آنها را دادم که البته سخنانم باعث شد که برنامه‌شان پربیننده شده و سود مالی خوبی نیز نصیب‌شان شود؛ ولی در نهایت به دلیل ادبیات بی‌ادبانه آنها، مجری ۱۵ دقیقه مصاحبه اختصاصی با بنده انجام داد و آنرا پخش کرد.

لاریجانی ادامه داد: در آن برنامه نکته‌ای را گفتم که در چندین مقاله نیز منتشر شد و آن اینکه آمریکا با پول مالیاتی که از مردم خودش می‌گیرد، وارد جنگ عراق شد. اگر این جنگ برای مردم عراق به هر ترتیبی افتخاری می‌آورد به هر اسمی برای آنها قابل قبول بود. اما آمریکا بالغ بر ۴ هزار نفر در این جنگ کشته و چندین هزار مجروح داد. اما در نهایت شاهدیم که با خروج نظامیان آمریکایی از عراق، مردم این کشور جشن می‌گیرند.

 وی اضافه کرد: اگر آنها موفق بودند و منجی مردم عراق می‌شدند، این مردم باید می‌گریستند و از آنها خواهش می‌کردند که در عراق بمانید ولی همه خواهان خروج سریع نظامیان آمریکا بودند. در نهایت هم ارتش آمریکا شکست‌ خورده از عراق خارج شد لذا این حق مردم آمریکاست که از دولت خود سؤال کنند که این همه هزینه را صرف چه چیز کرده‌اید. این استدلال برای مردم آمریکا بسیار ملموس بود و این موجب عصبانیت آمریکایی‌ها شد.

 یکی از نقاط ضعف بزرگ ما این است که قدر انقلاب خود را نمی‌دانیم

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: یکی از نقاط ضعف بزرگ ما این است که قدر انقلاب خود را نمی‌دانیم. ما سعی نکرده‌ایم که با دنیا صحبت کنیم درحالی که امام(ره) بسیار بر این نکته تاکید داشتند که باید با مردم دنیا صادقانه سخن بگویید.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص گزارش احمد شهید نیز اظهار داشت: با مکانیزم گزارشگری نه تنها مشکل نداریم، بلکه طرفدار این مکانیزم هم هستیم. ما از این مکانیزم حمایت می‌کنیم و طرفدار آن هستیم؛ خود آمریکایی‌ها در ابتدا مخالف ما بودند و بعد مجبور شدند به آن بپیوندند، سال گذشته ایران و دیگر کشورها برای اولین بار در جلسه‌ای آمریکایی‌ها را پشت میز نشاندند و آنها را محاکمه کردند، اما با این حال مخالف سوء‌استفاده از مکانیزم گزارشگری هستیم؛ با شخص احمد شهید کاری نداریم او نه شخصیت مهمی است و نه برای ما موضوعیتی دارد. ولی رفتار آنها برای ما مهم است.

 اگر احمد شهید ۵ دقیقه به اتاقم بیاید، ۳ برابر گزارش وی را تولید می‌کنم و ارائه می‌دهم

 لاریجانی اضافه کرد: وی به طور مرتب با رسانه‌‌هایی که علیه ما فعالیت می‌کنند، مصاحبه کرده و به طور مرتب حرف‌های غلط دیگران را کپی و جمع‌آوری می‌کند؛ اگر او ۵ دقیقه به اتاقم بیاید ۳ برابر گزارش را تولید می‌کنم و ارائه می‌دهم. اینکه احمد شهید حرف‌های یک مشت تروریست، معاندین و آمریکا را جمع‌آوری می‌کند، برایم شک‌برانگیز است که شاید در حقیقت این صدای آمریکا، تروریست‌ها و یا ریگی است.

وی افزود: موضوع بعدی این گزارش‌ها غیر حرفه‌ای بودن آنهاست، اکثر این حرف‌ها دروغ است، مقدمه و نتیجه‌گیری آنها اصلاً با هم نمی‌خواند، درست کردن رگبار اتهام اصلا کار مهمی نیست و البته بسیار هم ساده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: ما پایبند تعهدات خود هستیم و بر اساس اینکه آنرا امضا کرده‌ایم، متعهد نیز هستیم؛ هرچند همه آنرا قبول نداریم ولی متعهد به آن هستیم.

 در آمریکا می‌توان افراد را بدون حکم قاضی 5 سال بازداشت کرد

 لاریجانی با بیان اینکه ما به سیستم قضایی کشور خود افتخار می‌کنیم، تصریح کرد: ایران یک کشور باز است و ما بدون دستور محاکم قضایی، هیچکس را بازداشت نمی‌کنیم و این درحالی است که در آمریکا می‌توان افراد را بدون حکم قاضی دستگیر کرد و ۵ سال او را نگه داشت.

 "البته ممکن است کسی برخلاف قانون اشتباهی هم انجام داده باشد، در این صورت خود ما با وی برخورد و مجازات می‌کنیم؛ شما جریان کهریزک را با گوآنتانامو مقایسه کنید، اوباما گفت که من گوآنتانامو را می‌بندم و هیچ غلطی نکرد. اما ما کهریزک را بستیم و خطاکاران را محاکمه کردیم و در حال حاضر در آستانه مجازات هستند؛ ما طرفدار گزارشگری حرفه‌ای هستیم لذا اگر فکر می‌کنند که با گزارشگری ویژه و فرمایشی می‌توانند ایران را تحت فشار بگذارند، هرگز موفق نخواهند شد و این باعث آبرویزی خودشان خواهد شد."

جمهوری اسلامی ایران بزرگترین دموکراسی خاورمیانه است

 وی در خاتمه این برنامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بزرگترین دموکراسی خاورمیانه است و این بر کسی پوشیده نیست؛ به‌نظرم این کاری که احمد شهید کرد، کار زشتی بود که من در یک نامه به کمیساریای عالی حقوق بشر نوشتم که این گزارش لیاقت پاسخ‌دادن ندارد؛ این کارها آبروی حقوق بشر را می‌برد ما قاطعانه پای اجرای احکام خود ایستاده‌ایم و سیستم خود را سیستم خوبی می‌دانیم و اگر مشکلی هم باشد خودمان رفع می‌کنیم.

کد خبر 159591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز