گروه دانش وسلامت - مریم غفاری: با اتصال پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان به کارت هوشمند ملی، دسترسی به پرونده پزشکی هرفرد آنلاین می‌شود.

e health

دکتر حسین ریاضی، مشاور وزیر بهداشت و مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت : پرونده الکترونیک سلامت بزرگ ترین پروژه‌ آی‌تی در کشور است و به پزشک کمک می‌کند بیماری را مدیریت کند و به نظام سلامت امکان می‌دهد بیماری‌ها را در کشور مدیریت کند و باعث ایجاد نظم در نوع مصرف تجهیزات و دارو می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت با صدور کارت هوشمند سلامت که توسط سازمان تامین اجتماعی در حال پیگیری است موازی کاری در این حوزه تلقی می‌شود یا خیر، گفت: وزارت بهداشت دنبال صدور کارت هوشمند بیمه سلامت نیست .

براساس مطالعات کارت هوشمند مقرون به‌صرفه نیست و صدور آن برای وزارت بهداشت توجیه اقتصادی ندارد که برای 75 میلیون نفر کارت صادر کند اما برای جلوگیری از تخلفات در مسائل مالی برای سازمان‌های بیمه‌گر مناسب به‌نظر می‌رسد و کارت هوشمند سلامت در واقع زیرمجموعه‌ای از پرونده الکترونیک سلامت تلقی می‌شود که به‌طور مستقل در حال پیگیری است و می‌تواند خدماتی به‌صورت مکمل ارائه بدهد، مثلا اطلاعات اورژانس را به‌صورت آف لاین داشته باشند یا زمانی که ارتباط برقرار نباشد این کارت هوشمند کارایی مؤثری خواهد داشت.

دکتر ریاضی افزود: ما اصراری روی کاربرد کارت هوشمند در پرونده الکترونیک سلامت نداریم، به این معنی که بدون استفاده از کارت هوشمند هم مفهوم پرونده الکترونیک سلامت شکل خواهد گرفت به شرطی که ما این امکان را فراهم کنیم که هرجا که هر خدمت سلامت به مردم ارائه می‌شود، اطلاعات آن به‌صورت الکترونیک در آن محل ثبت شود و در یک شبکه اطلاعاتی که نام آن را سامانه پرونده الکترونیک سلامت گذاشته‌ایم، بتواند تجمیع شود و در دسترس تیم سلامت قرار گیرد.

وی افزود:ممکن است سازمان‌های بیمه‌گر آن هم به‌صورت مستقل ارتباط با بستر شبکه برقرار کنند کما اینکه سازمان بیمه خدمات درمانی برای بیماران خاص 2 پروژه داشت که 50 هزارنفر را پوشش داد ولی به‌تدریج به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها منتفی شد یا سازمان تامین اجتماعی در سال 86 طی پروژه استان مرکزی در اراک و شازند به‌طور پایلوت 300هزار نفر را پوشش داد که این هم عملیاتی نشد ولی سازمان نیروهای مسلح در یزد وسمنان درحال تست است که هنوز به‌طور جدی اجرایی نشده است اما اجرای این طرح‌ها منافاتی با پرونده الکترونیک سلامت ندارد و در صورتی که زیرساخت‌های اطلاعاتی تقویت شود تبادل داده‌ها به‌طور آنلاین صورت خواهد گرفت.

دکتر ریاضی افزود: یک رایزنی هم با سازمان ثبت احوال درخصوص کارت ملی هوشمند که بخشی از آن به حوزه سلامت اختصاص می یابد داشتیم که هویت بیمار با حفظ محرمانه بودن پرونده پزشکی از طریق کد ملی در پرونده ثبت شود که درصورت رضایت بیمار، دسترسی به پرونده از طریق کارت هوشمند نیز میسر می‌شود.

دکترریاضی افزود: پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان سیستمی است که به موجب آن برای هر ایرانی با استفاده از کد ملی یک فایل الکترونیک ایجاد می‌شود و همه اطلاعات مربوط به سلامت وی از قبل از تولد تا پس از مرگ در آن ثبت می‌شود و با استفاده از رمز عبور امکان دسترسی به این اطلاعات توسط وی یا پزشک معالج او در سراسر کشور به‌وجود می‌آید .

چندی پیش نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اتصال پروژه پرونده الکترونیک سلامت به کارت هوشمند ملی خبر داد و گفت: در راستای راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان پشتیبان و تاییدکننده استانداردهایی که وزارت بهداشت ارجاع می‌کند ما را همراهی خواهد کرد.

وی گفت: یکی از اقداماتی که قرار است در آینده و در ادامه اجرای کارت الکترونیک سلامت انجام شود اتصال پروژه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان به کارت هوشمند ملی است؛ به‌نحوی که ما از ظرفیت‌های کارت هوشمند ملی استفاده کرده و پرونده الکترونیک سلامت را داخل این کارت‌ها می‌بریم و به این ترتیب کارت سلامت جزئی از کارت هوشمند ملی خواهد شد.

کد خبر 159764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز