همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: کلم بروکلی نقش بسیار مهمی در از بین بردن عفونت، کمک به بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

کلم بروکلی

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کلم بروکلی در گروه سبزی‌جات قرار گرفته و مانند سایر سبزی‌جات به مصرف آن تاکید بسیار فراوان می‌شود. این نوع سبزی با توجه به ترکیبات ارزشمند آن فواید بی‌شماری برای سلامت انسان دارد.

وی افزود: هر 100 گرم از این نوع کلم، حاوی 43 کیلو کالری انرژی بوده که حاوی فیبر خوراکی نسبتا خوب و بالایی در حد 4 گرم است و به همین دلیل نقش بسیار مناسب و خوبی جهت پیشگیری از بروز سرطان‌های دستگاه گوارش، کاهش جذب قند در افراد دیابتی، کاهش کلسترول و چربی‌های اضافه خون در بیماران قلبی و عروقی دارد.

وی ادامه داد: آهن موجود در کلم بروکلی نسبت به سایر سبزی‌جات قابل توجه بوده به طوری که در 100 گرم کلم بروکلی حدود یک و نیم میلی‌گرم آهن وجود دارد که می‌تواند نقش خوبی در تامین افراد کم خون داشته باشد.

نقیایی خاطرنشان کرد: کلم بروکلی پتاسیم نسبتا بالایی به میزان 389 میلی‌گرم دارد و از آنجایی که پتاسیم برای بیماران قلبی و عروقی مناسب است، مصرف این نوع کلم برای این بیماران مفید است.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: همچنین ویتامین‌های بسیار ارزشمندی در کلم بروکلی یافت می‌شود که عبارتند از ویتامین A و پیش سازهای آن که نسبت به سایر سبزی‌جات مقادیر بالاتری در کلم بروکلی دیده می‌شود که نقش بسیار مهمی در از بین بردن عفونت، کمک به بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

وی افزود: حدود 300 میکروگرم ویتامین K در کلم بروکلی وجود دارد که می‌تواند نقش مناسبی در پیشگیری از خونریزی‌ها داشته باشد. همچنین ویتامین C آن نیز در بین سبزی‌جات حاوی مقادیر خوبی یعنی 85 میلی گرم است.

وی ادامه داد: همچنین 60 میلی گرم اسید فولیک در کلم بروکلی وجود دارد. وجود ویتامین‌های C و پیش‌سازهای ویتامین A بهترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بوده که می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها داشته باشد.

نقیایی تصریح کرد: همچنین ماده‌ای به نام سولفورافان در کلم بروکلی به وفور یافت می‌شود که از تکثیر و پیشرفت سلولهای سرطانی جلوگیری می‌کند و به دلیل وجود این ماده، ترکیبات این سبزی را یکی از مواد غذایی بسیار موثر به عنوان ضد سرطان می‌شناسند.

کد خبر 160484
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز