همشهری‌آنلاین: نائب رئیس مجلس گفت: اگر کسی بخواهد صلاحیت‌ آقای مطهری و این‌که ایشان در جرگه اصولگرایی قرار دارند را زیر سوال ببرد موضع‌گیری خواهیم کرد چون شاید حتی در برخی موارد سلایق ایشان را نپسندم اما این‌که بخواهند بگویند مطهری اصولگرا نیست را قبول ندارم

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین مباحثی را درباره انتخابات مطرح کرد که مهمترین آنها در جدول زیر می‌آید: 

1

 

  • از روز اول که بحث صلاحیت‌ها مطرح شد، فضای سنگینی وجود داشت و زمانی که اظهارنظرها به هیات‌های استانی و ستاد مرکزی رسید مقداری از فضای سنگین کاهش یافت، اما باز مشکلات زیادی وجود داشت.

2

  • حدود 35 نفر از نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده‌اند که دلیل آن را نمی‌دانیم و این موضوع را پیگیری می کنیم.

3

  • خوشبختانه در رد صلاحیت‌ها با جهت‌گیری سیاسی مواجه نبودیم چون که در میان آنها که رد صلاحیت شده بودند هم اصلاح‌طلب، هم اصولگرا و هم طرفدار و هم مخالف دولت حضور داشتند و حتی رسانه‌های مکتوب ، سایت‌های حساس تحلیل‌های قوی‌ای در رابطه با این‌که شورای نگهبان رفتار سیاسی با برخورد با صلاحیت‌ها داشته است، را نداشته‌اند که این جهت‌گیری قابل تغییر است.

4

  • خواست این است که با سعه صدر و تساهل و تسامح بیشتر شورای نگهبان تلاش کند، تعداد بیشتری تایید صلاحیت شوند، البته نسبت به دوره گذشته تعداد تایید‌ شده‌ها بالاتر بوده است و در مجلس از 35 نفر ذکر شده پس از بررسی‌ها حدود 17 نفر مشکل صلاحیت‌شان حل شد، اما هنوز حدود 25 نفر هستند که مشکل آنها حل نشده است.

5

  • در جهت پیگیری مساله صلاحیت‌های برخی از نمایندگان که البته به ما نزدیک هستند و علت رد صلاحیت آنها را نمی دانیم، تلاش خواهیم کرد و امیدواریم ظرف کمتر از یک هفته باقی مانده که شورای نگهبان برای آخرین بار به اعتراضات رسیدگی می‌کند، صلاحیت تعداد بیشتری تایید شود.

6

  • { حذف نام علی مطهری، عباس‌پور و کاتوزیان از لیست جبهه متحد} این طور نیست که علی مطهری، عباسپور و کاتوزیان را به خاطر داشتن حاشیه از لیست حذف کرده باشیم و حتی غفوری‌فرد که در لیست‌های دوره‌های گذشته معمولا جز نفرات بالا رای‌آوری بوده است، در لیست جبهه متحد قرار ندارد، اما در اولویت‌ها که به رای شورای مرکزی جبهه متحد گذاشته می‌شود با توجه به تعداد آرایی که افراد می‌آورند، تصمیم‌گیری شده است.

7

  • اگر کسی بخواهد صلاحیت‌ آقای مطهری و این‌که ایشان در جرگه اصولگرایی قرار دارند را زیر سوال ببرد موضع‌گیری خواهیم کرد چون شاید حتی در برخی موارد سلایق ایشان را نپسندم اما این‌که بخواهند بگویند مطهری اصولگرا نیست را قبول ندارم.

8

  • آیت‌الله مهدوی کنی هم در رابطه با این افراد فرمودند حیف شد که اینها در لیست قرار ندارند، البته ایشان از روز اول قرارشان این نبود که در تهیه و ترتیب فرآیند لیست دخالت کنند و همیشه به دنبال ضابطه و اجرای قوانین موجود بودند.

9

  • {عده‌ای می‌گویند لیست جبهه متحد متشکل از لیست جبهه پایداری و ایثارگران است} از لیست جبهه متحد دفاع می‌کنم و شاید بنده به عنوان یک فرد به برخی از اولویت‌ها قائل نباشم، اما وقتی حرکتی جمعی را می‌پذیریم، باید به لوازم آن هم معتقد باشیم.

10

  • در نهایت تصمیم‌گیری شد که افراد جبهه متحد بتوانند در گروه‌هایی که شرایط کلی اصولگرایی یعنی اعتقاد به اسلام، انقلاب ،‌امام ، رهبری و دوری از فتنه و انحراف، فساد را مدنظر دارند، حضور داشته باشند.

11

  • لیست جبهه متحد وزین‌ترین و سنگین‌ترین لیست موجود در تهران است. در نظرسنجی‌ها لیست‌ جبهه متحد با فاصله خوبی از رقبای خود وجود دارد.

12

  • {آیا ممکن است رد صلاحیت برخی از نمایندگان به دلیل ارتباط آنها با فساد اقتصادی اخیر باشد} برخی رد صلاحیت‌ها به فساد مالی مرتبط است، البته این موضوع تنها در مورد دو یا سه نفر صدق می‌کند که هنوز متهم هستند و محکوم نشده اند، اما معنایش این نیست همه 25 نفری که رد صلاحیت شده‌اند به این دلیل بوده است.

13

  • {جبهه منتقدان} آنها با من مذاکره نکرده‌اند، اما اگر با بنده مذاکره داشته باشند، تصمیم من بستگی به ترکیب لیست آنها دارد یعنی اگر در لیست آنها افرادی که اشتهار به اصلاح‌طلبی و یا فتنه و فساد و انحراف داشته باشند، حضور داشته باشد قطعا تمایل ندارم در لیست آنها باشم، اما درغیر این صورت من مانعی در این رابطه نمی‌بینم. همچنین در رابطه با این‌که بنده به دنبال حمایت از این لیست هستم و این‌که در نهایت اسم من در لیست آنها وجود داشته باشد، باید بگویم که این طور نیست.

14

  • {در رابطه با این‌که در مجلس آینده در رابطه با ریاست مجلس میان حداد عادل و لاریجانی پیش‌بینی‌هایی می‌شود} رییس مجلس نهم را مجلس نهم انتخاب می‌کند و ما اصولا نمی‌دانیم ترکیب مجلس نهم چه می‌شود و آن ترکیب تمایل به چه کسی دارد، پس حتی ممکن است فرد سومی بیاید پس ما در شرایط فعلی به دنبال انتخاب رییس مجلس نهم نیستیم، بلکه تلاش داریم نمایندگان مورد قبول را تشویق به حضور در مجلس کنیم.

15

  • {پیش بینی شما در رابطه با حضور حامیان دولت در مجلس نهم} باید حامیان دولت را تعریف کنیم؛ چرا که حامیان دولت تعریف مشخصی ندارد و نمی‌دانیم یعنی چه چون جاهای زیادی خودمان هم حامی دولت هستیم، یعنی آنجا که دولت خدمت می‌کند و کارهای مفیدی انجام می‌دهد که البته کم هم نیست، اما در بعضی از موارد نیز نسبت به عملکرد دولت در رفتار سیاسی و اقتصادی و یا عملکرد قانونی انتقاد داریم.

16

  • اگر حامی دولت به این معنا باشد که نماینده‌ای بگوید هرچه دولت گفت، قبول. شاید کمتر از 10 کرسی را بتوانند به خود اختصاص دهند. چون مردم هم افراد ساخته و پرداخته دولت را قبول نمی‌کنند، البته به این معنی نیست که دولت را قبول نداشته باشند، اما معتقدم که دولت و مجلس هر کدام باید وظایف خود را انجام دهد.

17

  • همچنین در رابطه با حضور نیروهای اصلا‌ح‌طلب باید بگویم که تعداد کرسی‌های اصلاح‌طلبان به نظر بنده تفاوت چندانی با مجلس هشتم نخواهد داشت و تعداد کرسی‌هایشان بین 40 تا 70 رای خواهد بود و اصولگراها نیز دو تا سه گرایش هستند که گاهی کاملا همراه خود خواهند بود و گاهی اختلاف‌نظر دارند. مثلا جبهه پایداری در برخی از مواقع موضع رادیکالی دارد، یعنی کیفیت را بر کمیت ترجیح می‌دهد و معتقد است در مجلس هشتم تنها 30 اصولگرا حضور دارد و بقیه را اصولگرا نمی‌داند که البته تعداد این افراد نیز محدود است.

18

  • اگر سالی یک میلیون و صد هزار شغل ایجاد شود بسیار خوب است. این‌که عده‌ای بگویند در سال دو نیم میلیون شغل ایجا خواهیم کرد، نباید ما را خوشحال کند، چون اشتغال پایدار و مستمر مدنظر ماست و هنوز معتقدیم اگر دولت بتواند به طور خالص سالی یک میلیون و دویست هزار شغل ایجاد کند، بسیار خوب است.

19

  • بحث تعدد لیست‌ها همیشه بوده است. با توجه به نظرسنجی‌ها قوی‌تر لیست، لیست جبهه متحد است و با فاصله زیادی از آن لیست جبهه پایداری قرار دارد و اگر صدای ملت نیز لیست خود را ارائه کند در تهران سه لیست خواهیم داشت و بعید می دانم که جبهه ایستادگی لیست بدهد.

(منبع: ایسنا)

کد خبر 160533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز