گروه اجتماعی- مینا شهنی:‌ مطالبات بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری امسال هم پرداخت نشد.

در روزهای نخست دی‌ماه اعلام شد که بنا بر دستور ویژه رئیس‌جمهور پرداخت مطالبات بازنشستگان ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری قطعی شد. همان موقع اعلام شد که بخشی از این بدهی همراه با حقوق دی‌ماه بازنشستگان صندوق بازنشستگی پرداخت خواهد شد اما با پایان یافتن دی ماه و واریز شدن حقوق‌ بازنشستگان هیچ مبلغی به‌صورت علی‌الحساب بابت مطالباتشان پرداخت نشد؛ هرچند گفته شده بود براساس جدیدترین مصوبه هیأت وزیران در تاریخ 90.11.9 مقرر شد که سازمان خصوصی‌سازی‌ مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را از 86.7.8تا مهرماه سال87 برای بازنشستگان کشوری اجرا کند.

قانون مدیریت خدمات کشوری در مهرماه سال1386 ابلاغ شد و براساس آن مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت تغییر کرد و افزایش یافت و می‌بایست این افزایش حقوق در نیمه دوم سال 86 برای بازنشستگان محاسبه و به حساب‌هایشان واریز می‌شد اما سازمان بازنشستگی کشوری از یک‌سال بعد آن‌را اجرا کرد. ‌بنابراین تاخیر یکساله‌ای که بر‌خلاف قانون ایجاد شد، مطالباتی را برای بازنشستگان به‌وجود آورد که به مطالبات قانون مدیریت خدمات کشوری‌ معروف شد.

براساس گزارش‌های منتشر شده میزان مطالبات ناشی از اجرای این قانون یک هزار و 830 میلیارد تومان اعلام شد و 830هزار بازنشسته مشمول دریافت این مطالبات هستند.صندوق بازنشستگی کشور اعلام کرده‌است که اسامی بازنشستگان استان‌های کشور تفکیک و میزان مطالبات هر یک از بازنشستگان جداگانه محاسبه و تعیین شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد که مطالبات یک هزار و 830‌میلیارد تومانی بازنشستگان کشوری دومین مطالبه سنگین در 2سال اخیر بوده که با تدبیر و اهتمام ویژه رئیس‌جمهور و تلاش عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وعده دولت به‌رغم محدودیت‌های مالی و اقتصادی محقق شده است. در ادامه گزارش این پایگاه آمده که امسال(1390) با ورود شخص رئیس‌جمهور و تأکید ایشان مبنی بر تسریع پرداخت مطالبات بازنشستگان دومین مطالبه سنگین این گروه از افراد جامعه که به اعتقاد رئیس دولت، بازنشستگان بارش‌های رحمت هستند، در دستور کار قرار گرفت و براساس تصمیمات اتخاذ شده توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ در کوتاه‌ترین زمان و با طی‌کردن مراحل اداری بخشی از مطالبات بازنشستگان به‌صورت نقدی به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز خواهد شد تا این صندوق متناسب با میزان مطالبات هریک از بازنشستگان اقدام کند.

این پول از سکه افتاده

با توجه به تورمی که در یکی دو ماه اخیر در بازار رخ داده است، بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری معتقدند که روزبه‌روز ارزش پولشان کاسته می‌شود. یکی از‌ آنها در تماس با روزنامه همشهری توضیح داد: اگر پول من را پرداخت کرده بودند می‌توانستم سکه طلا بخرم و ارزش پولم روزبه‌روز کاهش پیدا نمی‌کرد.

او در توضیح محاسبه مبلغ مطالبات گفت: هر بازنشسته می‌تواند به صندوق بازنشستگی کشوری تلفن کرده نام و مشخصات خود را اعلام کند و از میزان پولی که قرار است به‌عنوان مطالبات ناشی از قانون مدیریت خدمات کشوری دریافت کند، مطلع شود. ‌تقریبا تمامی بازنشستگان می‌دانند که چه میزان پول باید دریافت کنند اما متأسفانه هیچ کدام از این بازنشستگان در گرفتن طلبشان موفق نبوده‌اند.

عیدی پرداخت شد، نشد

پیش از این اعلام شده بود که عیدی 350‌هزار تومانی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری همراه با حقوق بهمن‌ماه به حساب‌ها واریز می‌شود، اما دیروز برخی بازنشستگان با روزنامه تماس گرفتند و اعلام کردند که عیدی به حساب‌شان واریز نشده است. به‌نظر می‌رسد برای گروهی از بازنشستگان این مشکل ایجاد شده است.

کد خبر 161000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز