همشهری آنلاین: علی مطهری در نشست خبری جبهه منتقدین دولت (صدای ملت) با تاکید بر اینکه این جبهه ارتباطی با هاشمی ندارد گفت: امیدواریم مردم انتخاب درستی داشته باشند تا مجلسی بر آمده از «صدای ملت» داشته باشیم نه "صدای یک گروه خاص". متاسفانه مجلس کنونی را نمی توان مجلسی کاملا برآمده از صدای ملت خواند.

نشست خبری «صدای ملت» صبح امروزبا حضور علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان، علی عباسپور و مصطفی رضاحسینی برگزار شد. مهمترین اظهارات علی مطهری را در زیر بخوانید.

  •  ما گرایش فکری خاصی در میان اصولگرایان هستیم و شاخه مجزایی را بی آنکه به دنبال انشعاب از اصولگرایان باشیم، تشکیل دهیم. این یک مزیت برای اصولگرایان است که چند صدایی درونی آنها به نمایش در آید.
  • ما به منتقدان دولت شهرت یافته‌ایم اما اینگونه نیست که ما فقط منتقد باشیم، بلکه چون بر اساس اصول حرکت می‌کنیم، گاهی به انتقاد از دولت می​رسیم اما از نقاط قوت دولت حمایت می​کنیم.
  • {«مطهری 91 با مطهری دهه 80» چه فرقی دارد و چرا مواضعش تغییر کرده است؟}  مواضع عمومی من لااقل به تشخیص خودم مخالف مواضع گذشته​ام نیست. نباید اظهار نظرهای من درباره افراد را ملاک قرار دهید. مساله موقع شناسی مهم است. ممکن است در سال 79 در مصاحبه​ای با کیهان انتقاداتی به هاشمی کرده​ام. انتقاداتی نه از جنس آنچه که در آن مناظره​های کذایی مطرح شد. من به ایشان گفتم که برای آنکه از موضع تهمت دور شوید، بهتر است که نزدیکان شما در پست​های اقتصادی نباشند.
  • شاید هم لازم باشد زمانی از هاشمی و خاتمی دفاع کنم. مهم این است که این انتقادها یا دفاعیه​ها بر اساس اصول باشد.
  • انتقادهایی که من از دولت درام، به دلیل انحراف​هایی همچون قانونگریزی رئیس​جمهور از اجرای قوانین چون مترو است. اگر آقای احمدی​نژاد رئیس جمهور نباشد شاید دیگر از او انتقاد نکنیم.
  • امیدواریم مردم انتخاب درستی داشته باشند تا مجلسی بر آمده از «صدای ملت» داشته باشیم نه "صدای یک گروه خاص". متاسفانه مجلس کنونی را نمی توان مجلسی کاملا برآمده از صدای ملت خواند. 
  • مشارکت بیش از 60 درصد در انتخابات آینده می تواند پاسخ محکمی به دخالت​های بیگانگان و حاشیه سازی​های آنها برای نظام باشد.
  • ظاهرا در تهران مشارکت مردم در انتخابات مجلس هفتم 30 درصد و در کل کشور 50 درصد بوده است. با توجه به شرایط ویژه کشور امیدوارم مشارکت در کشور بالاتر برود.
  • برداشت ما از ولایت به معنی تعطیلی عقل نیست وقابل نقد است. این در حالی است که امثال سروش و جبهه پایداری برداشت غلطی از این موضوع دارند. یکی او را پادشاه ظالم و دیگری پادشاه عادل می​خواند که نباید او را نقد کرد. ما این دو برداشت را قبول نداریم و معتقدیم که مرز انتقاد به ولی فقیه، احکام حکومتی است. یعنی جایی که حکم حکومتی در کار است باید اطاعت محض داشته باشیم.
  • ولایت فقیه مانع آزادی حقوق مردم نیست و مجلس محل بحث آزاد است تا هر نماینده​ای نظرش را اعلام کند و اگر چیزی تصویب شد، اظهار نظر درباره آن با شورای نگهبان باشد. فضای بحث آزاد نباید به بهانه برداشت ها از ولایت فقیه محدود شود.
  • {آیا به هیات رئیسه انتقادای دارید؟}ما امیدواریم که صدای ملت در مجلس شنیده شود. در حال حاضر احساس می‌شود که گاهی اینگونه نیست وصدای ملت در مجلس شنیده نمی​شود.
  • هرگونه ارتباط بین «صدای ملت» با هاشمی را رد می‌کنم. البته ما به همه شخصیت​های نظام احترام می​گذاریم ولی مستقلیم و حرف خودمان را می زنیم.
  • رابطه هاشمی و رهبری برآمده از دوستی 50 ساله​ای است. اینگونه نیست که کسی بتواند به راحتی این ارتباط را قطع کند. اما پس از مسائل سال 88 و اینکه در یک مناظره انتخاباتی، خانواده او به فساد مالی متهم شوند؛ طبیعی است که ایشان هم دلگیر شوند. نامه وی به رهبری در آستانه انتخابات هم نقدی به وضع سیاسی کشور و بداخلاقی‌های انتخاباتی بود. اما برخی آن را بزرگ کردند ولی به اعتقاد من این نامه آنچنان موثر در فتنه نبود.
  • بارها گفته ام که در آن فتنه دو طرف مقصر بودند و الان نمی​خواهم بار دیگر آن را عنوان کنم.
  • در شرایط فعلی کشورشرکت نکردن در انتخابات کار نادرستی است که با تعهد ملی و دینی ما سازگار نیست. عدم مشارکت مردم تاثیر زیادی بر شرایط کشور دارد. معتقدم که اصلاح طلبان باید شرکت می کرددند و مشارکت را بالا می​بردند و به دنیا این پیام را می دادند که پای نظام ایستاده اند. اگر می آمدند و رد صلاحیت می​شدند بهتر از این بود که در این شرایط حساس وارد عرصه نشوند. البته آنها انتخابات را تحریم نکرده​اند و تنها به دلیل گلایه​هایی که داشتند مشارکت کمرنگی کردند.
  • اصلاح طلبان اگر گلایه‌هایشان را در مجلس بعدی دنبال می‌کردند و در انتخابات حضور می​یافتند بهتر از این بود که مشارکت نکنند.
  • ما هم قبول داریم که منتقدان دولت، تنها اعضای لیست ما نیستند کما اینکه یکی از آقایان گفت که روح من در فهرست صدای ملت است. از آنجا که ما اصرار داشتیم عضو مشترک با لیست جبهه متحد و جبهه پایداری نداشته باشیم، برخی از آقایان منتقد در لیست ما نیستند. مضاف بر اینکه پس از ورود به مجلس اینگونه نخواهد بود که بین اعضای لیست های مختلف دیواری حائل باشد. حتما بر اساس استدلال​های مشترک، می​توانیم تفکر «صدای ملت» را بسط دهیم.کما اینکه همین الان هم تفکر ما در میان نمایندگان فعلی، هوادران بسیاری دارد.
کد خبر 161385
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز