یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

محمدباقر تهرانی: از قدیم عادت داریم سال که نو می‌شود تا آنجا که می‌توانیم همه چیز را نو کنیم؛ از وسایل خانه گرفته تا رخت و لباس و کفش و آنچه را هم نتوانیم نو کنیم با شست‌وشو و تمیز‌کردن، مهیای سال نو کرده و در نتیجه خودمان و اطرافمان را پاک و پاکیزه برای تحویل سال آماده کنیم و هرچه کهنگی است برای همان سال کهنه باقی بگذاریم.

این عادت دیرینه در کنار محسناتی که دارد، در وانفسای زندگی ماشینی، دردسرهایی هم برای ما درست کرده است. در این یک ماه بخش بیشتر جامعه و اکثر مردم نقش مشتری را دارند و بقیه هم نقش فروشنده یا ارائه‌کننده خدمات. البته همین افراد در جای دیگری باز نقش مشتری را بازی می‌کنند تا به عبارتی همه مردم در این یک ماه پیه خرج کردن و از جیب مایه‌گذاشتن را به تن بمالند و شیرینی عیدی و پاداش گرفتن‌های اول ماه را در عرض همان یکی دو هفته اول به کام خود و خانواده تلخ کنند! اما جدای از تلخی خرج کردن، دردسر دیگر این روزها، سردرگمی ناشی از چه‌چیز خریدن و از کجا خریدن، خود باعث نگرانی مضاعف شهروندان می‌شود. اینکه چطور می‌توانیم بدون اینکه ضرر کرده باشیم جنس با کیفیت را با قیمت مناسب خریداری کنیم، دغدغه بزرگ سرپرستان خانواده‌هاست.

این روزها اکثر فروشگاه‌ها با اعلان‌های حراج ما را وسوسه می‌کنند که می‌توانیم قیمت مناسب را در این فروشگاه‌ها بیابیم در حالی‌که تجربه نشان داده است تعداد زیادی از این حراجی‌ها نه تنها ارزان‌تر از قیمت قبل از حراج، اجناس خود را عرضه نمی‌کنند بلکه حتی گران‌تر از دیگر مواقع سال هم می‌فروشند. از طرف دیگر همین تجربه خرید در آخر سال نشان داده است بسیاری از فروشندگان، اجناسی که در طول سال به فروش نرفته و اقبال خریده‌شدن نداشته‌اند را به شکلی فریبنده عرضه کرده و در هیاهوی گرمای بازار شب عید همه را به خانه مشتریان از همه جا بی‌خبر بفرستند. اینها همه در کنار خساراتی است که در این ایام از سوی کلاهبردارانی که در پوشش ارائه خدمات پاکیزگی قصد ساختن کلاهی از نمد احتیاج روزافزون مردم به این خدمات در شب عید، برای خود دارند.

بدیهی است این بخش از فریبکاری در کنار فروشندگان حرفه‌ای و ارائه‌دهندگان درستکار خدمات، بسیار اندک است اما همین مقدار اندک برای نگران کردن شهروندان کافی است تا در این روزهای باقیمانده از سال دغدغه خرید صحیح را داشته باشند.

ترافیک سرسام‌آور شب عید و صرف وقت فراوان برای فراهم‌آوردن همه نیازهای این‌چنینی به صورت فشرده در چند روز و از این قبیل، همگی دست به دست هم می‌دهند تا ماه اسفند برای ما ماه شلوغی باشد.

با توجه به این مسائل و مشکلات، هم اتحادیه‌ها و صنوف، هم ادارات و نهادهای دولتی مرتبط با بازرگانی و هم شهرداری‌ها و بخشداری‌ها در تلاشند تا امکاناتی فراهم کنند که این مراسم سالانه به بهترین وجه برگزار شود.

به هرحال این ایام سپری خواهد شد و به امید خدا سال نو را همانطور که دوست داریم به‌دور از پلیدی‌ها و با آنچه از قبل نو کرده‌ایم، شروع خواهیم کرد. اما فراموش نکنیم افرادی هم هستند که این روزها آن توانایی را ندارند تا مانند ما زندگی خود را نو کنند. به خاطر داشته باشیم فرزندان آنها هم بعد از تعطیلات نوروزی به مدرسه خواهند رفت و در کنار فرزندان ما که با لباس و کفش نو به مدرسه رفته‌اند خواهند ایستاد. به یاد داشته باشیم کودکی خود را، که چقدر برای لباس‌های نو ذوق می‌کردیم و منتظر بودیم روز 14فروردین، آنها را به رخ همکلاسی‌‌های خود بکشیم و به هوش باشیم که این روزها کودکانی در همسایگی ما هستند که در آن روز حسرت زده خواهند شد. منتظر جشن نیکوکاری و امثال آن نباشیم که البته به جای خود باید از آن‌ها هم استقبال کنیم. هر کدام از ما خانواده‌های نیازمند را در دور و نزدیک خود می‌شناسیم. با خود متذکر شویم که روز دیگری هم هست که در آن روز حسرت از آن کسانی است که این روزها فراموشکار بوده و به همسایگان خود توجهی نداشته‌اند.
سال نو را با خانه تکانی دل خود آغاز کنیم.

کد خبر 161728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز