یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

درست است که سرپرست خانواده به‌طور معمول در روزهای آخر سال شلوغ‌ترین روزهای کاری را سپری می‌کند اما جامعه‌شناسان معتقدند که خانواده‌ها بهتر است خرید شب عید را دسته‌جمعی انجام دهند.

مردم - بازار

 خرید شب عید دارای نکات مثبت و کارکردهای مثبتی در حوزه اجتماع است. هنگامی که اعضای خانواده با یکدیگر به خرید می‌روند افراد بیشتر به سلایق یکدیگر پی برده و مهرورزی و همدلی میان آنها افزایش پیدا می‌کند. اما در مقابل این نکات مثبت، نکات منفی مانند چشم و هم‌چشمی و رقابت‌های ناسالم، خرید براساس تبلیغات و خرید برای خودنمایی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که کارکردهای مثبت اجتماعی خرید شب عید را تهدید می‌کند. بنابراین می‌توانید همراه خانواده برای یکسری از اقلام مورد نیاز خود در عید راهی بازار شوید. راهنمای خرید برخی از این اقلام در زیر آمده است.

استقبال از بهار با گل و گیاه

اواخر اسفندماه که می‌شود خیلی‌ها راهی بازار گل می‌شوند تا دست‌کم با تهیه یکی از انواع گل و گیاهان بهاری به استقبال بهار بروند. این در حالی است که سؤال‌های گوناگونی در ذهن بسیاری از افراد هنگام انتخاب گل و گیاه‌های موجود در بازار نقش می‌بندد. سؤال‌هایی مانند اینکه کدام‌یک از گیاهان آپارتمانی بیشتر مناسب این فصل هستند یا اینکه درصورت رفتن به مسافرت در طول عید، کدام‌یک از آنها مقاومت بیشتری از خود در نبود آب نشان می‌دهند، اگر شما تجربه زیادی در نگهداری از گل و گیاهان ندارید می‌توانید به فکر تهیه گیاهانی مانند دیفن‌باخیا، برگ‌انجیری، بامبو یا پیل‌ها باشید چراکه آنها نیاز به آبیاری زیاد ندارند و در شرایط نور غیرمستقیم اما کافی به خوبی حفظ می‌شوند. البته در میان آنها، برگ‌های پیل‌ها در بهار اغلب به طور نامنظم رشد می‌کند و هر چند وقت یک‌بار باید هرس شوند. این در حالی است که بامبو را در یک‌ پارچ آب می‌توان به‌ سادگی نگهداری کرد. گیاهانی مانند بنجامین، اسپالتیفیلوم و آلگونما باید در محیط گرم‌تر از 15درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. گیاهی مانند اریکا نیز باید یک روز در میان آبدهی شود و گیاه لیندا هم به کود و ویتامین زیادی نیاز دارد. با وجود این، گفته می‌شود اگر شرایط دمایی گیاهان آگلونما، یوکا و فیکوس برقرار باشد، می‌توان آنها را چند روز به حال خود رها کرد و به مسافرت رفت زیرا به آب و نور زیادی احتیاج ندارند.سینره نیز گیاهی است که خیلی‌ها آن‌را به‌عنوان عیدی در دید و بازدیدهای مرسوم به خانه اقوام و آشنایان می‌برند. البته این گیاه زیبا خیلی با دوام نیست.

سفره شب‌ عید و سبزی‌پلو با ماهی

خوردن سبزی‌پلو ماهی و کوکوسبزی هم یکی از سنت‌های قدیمی است که باعث می‌شود خانواده‌ها در شب‌عید، غذایی سالم میل کنند. یکی از ماهی‌هایی که انواع بزرگ و تازه آن به وفور در اسفندماه وارد بازار می‌شود ماهی سفید است؛ اگر دوست دارید ماهی‌سفیدی که می‌خرید گوشت بیشتری داشته باشد دنبال نمونه نر آن در بازار باشید. ماهی سفید نر را می‌توانید از خال‌های درشت و سفیدی که روی سرش دارد شناسایی کنید. از طرفی هر چقدر ماهی‌سفید بزرگ‌تری تهیه کنید تیغ‌‌های ریز کمتری را هنگام خوردن از گوشتش جدا می‌کنید. از دیگر ماهی‌های شمال این روزها، کفال، کپور و اردک‌ماهی است. اگر از گوشت نرم ماهی‌سفید خوشتان نمی‌آید، می‌توانید ماهی کفال تهیه کنید. حلوا، شوریده، سنگسر، شیرماهی، راشکو، هامور و سرخو هم از انواع ماهی‌های جنوب هستند که خیلی قبل‌‌تر از اسفندماه راهی بازار می‌شوند. گوشت ماهی شوریده آن‌قدر نرم است که هنگام پخت باید مراقب باشید خرد و خمیر نشود. سرخو و سنگسر، ماهی‌های ارزان‌قیمتی هستند که جنوبی‌ها از آنها برای پخت قلیه‌ماهی استفاده می‌کنند اما توصیه می‌شود افرادی که طرز تهیه قلیه‌ماهی را بلد نیستند، آنها ‌را کباب کنند. قزل‌آلا هم که انواع پرورشی آن در فروشگاه‌های سطح شهر زیاد دیده می‌شود. به‌عنوان نکته مهم؛ در نظر داشته باشید که ماهی سالم و تازه چشم‌های درشت و شفافی دارد و آبشش‌هایش قرمز و برجسته است.

شست‌وشوی قالی‌

بسیاری از شهروندان از نخستین روزهای اسفندماه برای خانه‌تکانی دست به‌کار می‌شوند اما در این میان شستن فرش‌های خانه مسئله‌ دیگری است که با وجود آپارتمانی شدن زندگی‌های امروزی عملا امکان انجام آن در بسیاری از خانه‌ها وجود ندارد. اگر فرش‌های خود را به قالیشویی‌های معتبر بسپارید، نه‌تنها با توجه به مصرف آب و مواد شوینده هزینه بیشتری پرداخت نمی‌کنید بلکه از لحاظ حفظ سلامت فرش نیز پشیمان نمی‌شوید. به‌هرحال شاید بسیاری از شهروندان با خواندن صفحه حوداث روزنامه‌ها و اطلاع از سرقت فرش توسط برخی از قالیشویی‌های ساختگی و غیرمعتبر، دلشان به سپردن زیرانداز ظریف خود به قالیشویی رضایت ندهد. اما فقط یک‌تماس با اتحادیه قالیشویی و بررسی مجوز کسب‌وکار قالیشویی موردنظر برای اطمینان کردن به آن کافی است. این در حالی است که می‌توانید با تماس با سامانه 118 مخابرات نیز از اپراتور مربوطه شماره تماس ‌قالیشویی نزدیک به محل زندگی خود را دریافت کنید. برخی از قالیشویی‌ها با دادن قیمت‌های بسیار پایین مانند هزار تومان برای شست‌وشوی هر مترمربع فرش دستباف، قصد فریب مشتریان را دارند. این در حالی است که بارها به‌ویژه از سوی اتحادیه این صنف تذکر داده شده است که شهروندان به اینگونه قالیشویی‌ها اعتماد نکنند. به‌هرحال استفاده از مواد شوینده و دستگاه‌های نامرغوب و کارگران بی‌دقت و غیرحرفه‌ای از سوی اینگونه قالیشویی‌ها می‌تواند آسیب جدی به بافت فرش شما بزند.

سین‌های آماده هفت‌سین

با آمدن سال نو، سفره هفت‌سین هم چند روزی مهمان خانه بسیاری از خانواده‌ها می‌شود. در گذشته تقریبا اغلب خانواده‌ها بیشتر اقلام هفت‌سین را خودشان تهیه می‌کردند اما در سال‌های اخیر جلوی در خیلی از مغازه‌ها سینی‌های آماده هفت‌سین چیده می‌شود و بازار داغی پیدا می‌کند. استقبال از هفت‌سین‌های آماده به‌حدی زیاد شده که حتی پای برخی از اقلام چینی هم به بازار باز شده است!
سبزه: در سال‌های اخیر سبزه‌های کوزه‌ای طرفدار بسیار زیادی پیدا کرده است. هنگام انتخاب این سبزه‌ها دقت کنید که جوانه سبزه‌ها زیاد بلند نشده و زرد نباشد زیرا در غیر این‌صورت سبزه تا پایان عید دوام نیاورده و حتی بوی بدی به خود می‌گیرد.
ماهی‌قرمز: ماهی‌قرمز هم در سفره هفت‌سین خیلی‌ها قرار می‌گیرد با این وجود هر ساله هشدارهای بهداشتی در مورد نگهداری از این ماهی‌ها نیز بیشتر می‌شود. به‌هرحال بهتر است درصورت تهیه هر نوع ماهی‌قرمز، آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید و از تنگی استفاده کنید که خیلی برای ماهی کوچک نباشد.
سمنو: وجود فسفر، آهن، روی و ویتامین‌هایی مانند B1، B3، B5، B12، E، Aو K در سمنو ارزش غذایی این ماده‌غذایی را بالا می‌برد.

عید بی‌آجیل، عید نیست

آجیل اگرچه دارای ارزش غذایی بالایی است (پروتئین، ویتامین E، روی، سلنیوم، آهن، اسیدهای چرب ضروری نظیر لینولییک و حتی کلسیم از مواد مغذی آجیل هستند) اما با شروع سال جدید توصیه پزشکان هم برای افراط نکردن در خوردن آن شروع می‌شود. اغلب آجیل‌های موجود در بازار حاوی مقدار زیادی نمک است که می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را حسابی به‌خطر بیندازد. در ضمن برخی از تولید‌کنندگان به آجیل‌ مواد افزودنی زیادی اضافه می‌کنند تا ماندگاری آن افزایش یابد. اگرچه در سال‌های اخیر قیمت آجیل سیر صعودی باورنکردنی‌ای به خود گرفته است اما تا آنجا که امکان دارد از خرید آجیل‌ها‌ی فله‌ای با قیمت پایین‌تر از معمول خودداری کنید. نحوه فرآوری و نگهداری آجیل نیز از موارد مهمی است که در آجیل‌های فله‌ای و غیربهداشتی به آن توجه نمی‌شود. به‌همین دلیل باید دقت کرد تا آجیل مورد نظر بوی ماندگی و ترشیدگی ندهد و حفره یا کپک‌زدگی در سطح اقلام آن دیده نشود. آجیل عید به‌طور معمول از نوع شور؛ پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام (مانند بادام منقا)، مغز فندق و بادام هندی تهیه می‌شود. با وجود این گفته می‌شود آجیلی برای سلامتی افراد مناسب‌تر است که از نوع شیرین بوده و اغلب از توت‌خشک، مغز گردو، کشمش، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی‌خام تشکیل شود.

چادر مسافرتی

یکی از وسایلی که می‌تواند برای گردش در طبیعت در ایام نوروز حسابی به کار آید چادر مسافرتی است. به‌هرحال، وضعیت آب‌و‌هوا در اوایل بهار دائم تغییر می‌کند و اگر نمی‌خواهید که آغاز بارش شدید باران یکباره غافلگیرتان کند باید با خود یک‌ چادر مسافرتی مناسب همراه داشته باشید. چادرهای مسافرتی در انواع گوناگونی مانند: چادر چوب‌دار، گنبدی‌شکل، رو‌در‌رو (چادری که 2جای خواب جدا از هم دارد)، بزرگ تونلی‌شکل، مقاوم در برابر وزش باد و... تولید شده‌اند. اگر نمی‌خواهید که باد شدیدی خودتان و وسایل داخل چادر را با هم ببرد بهتر است دور چادرهای ارزان‌قیمت چینی یا تایوانی را که خیلی زود درزها و زیپشان خراب می‌شود، خط بکشید. برخی از چادرهای مسافرتی برزنتی، از درون دارای یک‌لایه پی‌وی‌سی هستند که آنها را ضدآب می‌کند. 2نکته را هنگام خرید چادر مسافرتی در نظر داشته باشید؛ نخست آنکه ظرفیت واقعی برخی از انواع چادر خیلی کمتر از آن است که روی آنها درج شده یا توسط فروشنده اعلام می‌شود. به‌طور نمونه برخی چادرهای با ظرفیت 6نفر حداکثر تا 3نفر ظرفیت دارند. نکته دوم آنکه جمع‌کردن برخی از چادرهای مسافرتی مانند بازکردنشان راحت نیست. بنابراین هنگام خرید هم از ظرفیت واقعی چادر آگاه شوید و هم بررسی کنید که چادر به‌راحتی جمع شود.

کد خبر 161756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز