سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - سالومه ابطحی: اینفوگرافیکز (infographics) به اختصار اینفوگراف یا همان گرافیک‌ اطلاع رسان یک شیوه نمایش تصویری اطلاعات و داده‌ها است. از این نگاره‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها است، استفاده می‌شود. مثل نقشه‌ها، علائم و تابلوها، پوسترهای آموزشی وروزنامه‌ها.

اینفو

همچنین ریاضیدانان و متخصصان آمار و کامپیوتر نیز از این ابزار برای به تصویر کشیدن مفاهیم پیچیده بهره می‌برند. شاید بتوان اینفوگراف‌ها را قدیمی‌ترین ابزار برقراری ارتباط بشر خواند.
 استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد،   به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.

تولد گرافیک اطلاع رسان 

اولین خالق گرافیک‌های اطلاع رسان انسان‌های اولیه‌ای بودند که در عصر ماقبل تاریخ می‌زیستند. آنها آثاری مانند نقاشی‌های دیوار غارها وسپس نقشه هارا خلق می‌کردند. طراحی نقشه هزاران سال پیش از خط به وجود آمد و چندی بعد استفاده از سمبل‌ها برای نشان دادن اشیا و حیوانات مرسوم شد.
در سال ۱۶۶۲ کریستوفر شینر منجم، برای به تصویر کشیدن نتایج تحقیق‌اش درباره حرکت خورشید از تعداد زیادی نگاره گرافیکی استفاده کرد و حدود صد سال بعد اولین گراف در کتاب اطلس سیاسی و تجاری ویلیام سیلوستر مورد استفاده قرارگرفت. این کتاب توسط هیستوگرام‌ها و چارت‌های میله‌ای، اقتصاد انگلستان قرن ۱۸ را توضیح داده بود.

در سال۱۸۶۱ چارلز ژوزف مینارد اینفوگراف ابتدایی حمله ناپلئونی فرانسه به روسیه را طراحی کرد که یک اینفوگراف دو بعدی و چهار متغیره بود. در این طرح مسیر حرکت سربازان، مکانهای توقف آنها، تعداد نیروهای کشته شده بر اثر سرما و گرسنگی و درجات مختلف دما در طول مسیرشان مشخص شده بود.

حمله ناپلئونی به روسیه

موارد استفاده امروزی‌

امروزه گرافیک اطلاع رسان همه جا مشاهده می‌شود، ازنشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی. معمولا اطلاعاتی که به تحریر آوردنشان سخت و غیر قابل فهم است را می‌توان در یک طرح گرافیکی اطلاع رسان مختصر به تصویر کشید.
در روزنامه‌ها از این نوع گرافیک می‌توان برای نشان دادن آب و هوا، اخبار حاوی آمار، نقشه و چارت استفاده کرد. معمولا کتاب‌های کودکان هم مملو از گرافیک اطلاع رسان است.

نمونه‌های زیادی هم درکتاب‌های علمی مشاهده می‌شود؛ مثل سیستم‌های فیزیکی، نمودارها و تصاویر میکروسکوپی.
نقشه های مدرن به ویژه نقشه راهها برای مسیرهای ترانزیت و نشانه‌های راهنمایی رانندگی اتکای زیادی بر گرافیک اطلاع رسان دارند. همچنین در بیشتر صفحات دفترچه‌های راهنمای استفاده بسیاری از ابزار و لوازم فنی نمودارها و تصاویر استاندارد هشدار، خطر یا دیگر علائم به چشم می‌خورد.

عناصر گرافیک اطلاع رسان‌

مصالح اولیه یک گرافیک اطلاع رسان اطلاعات و داده هایی هستند که توسط طرح‌های گرافیکی ارائه می‌شوند. در اینفوگراف داده‌ها، طراح ممکن است از نرم افزارهای طراحی استفاده کند و داده‌ها را در قالب خطوط، پیکان‌ها، سمبل‌ها و پیکتوگرام‌های مختلف به تصویر کشد.

چرا از گرافیک اطلاع رسان استفاده می‌کنیم؟

مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می‌کند نه لغوی. برای مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید- چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این لغات فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آنها؟ پس همانطور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شکل نوشتاری آنها است. به همین دلیل گرافیک اطلاع‌رسان یکی از بهترین شیوه های انتقال مطالب نو و یا پیچیده به شمار می‌آید.

کد خبر 16218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز