سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

تردیدی وجود ندارد که تنها محمود احمدی‌نژاد -رئیس‌جمهور- است که می‌داند چه زمان و با چه سرعتی سوت حرکت قطار هدفمندی یارانه‌ها به سمت ایستگاه دوم به صدا درمی‌آیدحال آنکه هنوز گلایه‌ها از خروج قطار یادشده در سال نخست از ریل‌های تعیین شده بلند است.

پول

 دولت می‌گوید مصمم است که میزان یارانه‌های نقدی را افزایش دهد، حتی به میزان 3برابر، اما فعالان اقتصادی می‌گویند پس سهم ما کو و یارانه بخش تولید چه شد؟ گفته‌ها و وعده‌های دولتمردان درباره نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که اجرای فازدوم دست‌کم نیازمند افزایش چندصد درصدی قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد است و باز هم خبر مهم این است که دولت سهمی برای تولید از منابع ناشی از آزادسازی قیمت‌ها در نظر نخواهد گرفت. راستی قیمت سوخت تعیین شده برای حرکت قطار هدفمندی یارانه‌ها به سمت ایستگاه دوم چه میزان خواهد بود؟

فاز دوم آماده اجراست

محمود احمدی‌نژاد؛ رئیس‌جمهور
اکنون مطالعات مرحله دوم تمام شده و گام بعدی را با کمک مردم با موفقیت بر‌خواهیم داشت. دولت تلاش دارد تا قبل از پایان سال و حتی زودتر از آن سهم مردم از اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را به حساب آنها واریز کند و مقدمات آن در حال فراهم شدن است و ان‌شاءالله در این زمینه به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود. البته مجلس برای حمایت از سایر بخش‌ها درصدی را در اختیار دولت گذاشت اما فکر می‌کنم همین یارانه نقدی که به مردم می‌دهیم حمایت از تولید است. بیش از 80 درصد یارانه‌ای که داده شده برای حمایت از تولید بوده و به همین دلیل است که تولید در کشور افزایش یافته و رکودی در اقتصاد مشاهده نشده است. وقتش رسیده کسانی که توانمند هستند کمک کنند تا با انصراف از دریافت یارانه نقدی، این مبلغ در زندگی خانواده‌های دیگر تحول ایجاد کند. برهمین اساس بنا داریم با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه کنیم و از آنها بخواهیم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا بتوانیم همین مبلغ را در خانواده‌هایی با سطح اقتصادی پایین‌تر توزیع کنیم. انتظار داریم زمانی که بحث انصراف افراد توانمند از دریافت یارانه نقدی را اعلام کردیم، همراهی لازم صورت گیرد تا بتوانیم فاصله طبقاتی را کمتر کنیم و به نقطه‌ای برسیم که در کشور فقیر نداشته باشیم.

یارانه‌های نقدی افزایش می‌یابد

محمدرضا میرتاج‌الدینی؛ معاون پارلمانی رئیس جمهور
در افزایش حامل‌های انرژی، یارانه‌های نقدی مردم نیز قطعا افزایش پیدا می‌کند و توازن و تناسب میان افزایش قیمت‌ها و یارانه‌های نقدی رعایت می‌شود. در فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها نیز میزان پرداختی یارانه‌های مردمی به شکلی بود که دریافتی دهک‌های جامعه بیشتر از افزایش قیمت و هزینه‌هایی پرداختی از سوی مردم بود. دولت همواره در تلاش است تا میزان پرداختی یارانه نقدی به مردم قابل توجه باشد، البته در قانون، 50 درصد از یارانه نقدی سهم مردم بود و در بودجه سال 90 دولت به شکلی عمل کرد که حتی 20درصد سهم خود را نیز به یارانه‌ها اختصاص داد چرا که نظر دولت در هدفمندی یارانه‌ها مبتنی بر این مسئله است که همواره میزان پرداختی به مردم، متناسب با تغییر قیمت حامل‌های انرژی و حتی بیشتر از آن باشد. در جلسات کارشناسی‌ای که درخصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برگزار می‌شود، همواره یکی از موضوعاتی که مد نظر تیم تصمیم‌گیرنده و شخص رئیس‌جمهور است، افزایش متناسب یارانه‌های مردمی و قیمت حامل‌های انرژی است.

4 سناریوی هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم

مجید نامجو؛ وزیر نیرو
برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تقریبا بحث‌ها در دولت جدی شده و مانند مرحله اول هدفمندی، سناریوهای مختلفی از وزارتخانه‌ها تاکنون دریافت شده است. تاکنون 4 سناریوی اصلی برای فاز دوم هدفمندی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها مطرح و مورد بررسی قرار گرفته که این سناریوها شامل حامل‌های مختلف انرژی، آب و برق است. درباره قیمت آب هم باید بگویم که وزارت نیرو، قیمت جدید را ارائه کرده و توسط سازمان حسابرسی نیز بررسی شده است، با این حال باید در ستاد هدفمندی یارانه‌ها قیمت تمام شده آب به نتیجه نهایی برسد. به‌صورت کلی چون اجرای هدفمندی در بخش آب نسبت به قیمت تمام شده آن فاصله دارد، به‌صورت اطمینان‌آور اعداد تعیین خواهد شد و از سوی رئیس‌جمهور اعلام می‌شود، با این حال احتیاج داریم که در ستاد هدفمندی یارانه‌ها که به ریاست رئیس‌جمهور تصمیم نهایی را خواهد گرفت، به جمع‌بندی برسیم. همچنین زمان دقیق اجرای طرح و نحوه اجرای آن نیز در ستاد هدفمندی مشخص و اعلام می‌شود. البته در این بخش نیز رئیس‌جمهور باید تصمیم نهایی را بگیرد یا پیشنهادها را نهایی کند. نتیجه اینکه فکر می‌کنم مشکلی برای اجرای مرحله دوم نداشته باشیم.

اجرای فاز دوم بستگی به نظر رئیس‌جمهور دارد

سید شمس‌الدین حسینی؛ وزیر اقتصاد
مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در 2فاز اجرا می‌شود، فاز اول شارژ حساب‌های مردم است که البته هنوز انجام نشده و بعد از این کار و با فاصله‌ زمانی فاز دوم، یعنی اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی اجرا می‌شود. البته زمان اجرای این دو فاز بستگی به‌نظر رئیس‌جمهور دارد و به موقع اعلام خواهد شد. مسئله دیگر اینکه قبل از اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قطعاً حساب‌های خانوار به اندازه‌ کافی شارژ می‌شود و البته برداشت از حساب‌ها موکول به بعد از اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی خواهد شد. درباره برنامه دولت برای ارسال نامه‌های انصراف از دریافت یارانه‌ نقدی به برخی خانوار‌ها هم باید بگویم این نامه‌ها ارسال شده و سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیات آن را اعلام خواهد کرد و با این کار سیستم شناسایی وضعیت خانوارها تکمیل می‌شود؛ البته در این مرحله انصراف از دریافت یارانه‌ نقدی اجباری نیست. درباره افزایش میزان یارانه خانوارها در مرحله دوم قانون هدفمندی هم باید اعلام کنم که این میزان به نسبت افزایش قیمت حامل‌های انرژی خواهد بود. خلاصه اینکه تمامی اقدامات برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی آماده است و رئیس‌جمهور در حال گفت‌وگو و سنجش ابعاد مختلف اجرای قانون است و پیش از هرگونه اصلاح قیمت‌ها متناسب با آن پرداخت‌ها به مردم نیز صورت می‌گیرد؛ یارانه به حساب‌ها واریز می‌شود و برداشت آن موکول به اعلام اجرای قانون خواهد بود.

هنوز تا اجرای فاز دوم زمان داریم

مهدی غضنفری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت
تمامی بسته‌های حمایتی فاز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی می‌شود و هنوز تا اجرای فاز دوم هدفمندی زمان داریم و می‌توان با همفکری با تولیدکنندگان، شرایط بهتری فراهم کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را مقید می‌داند که تمامی بسته‌های حمایتی فاز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی کند. این درحالی است که تمامی تلاش خود را به کار خواهیم بست تا پیش از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بتوانیم بسته‌های حمایتی بازسازی واحدهای کوچک و بزرگ را عملیاتی کنیم. در این راستا مذاکراتی با بانک مرکزی صورت گرفته تا بتوان منابع جدید مالی را تامین کرد و رئیس‌جمهور دستور داده تا هزار میلیارد تومان بودجه مرتبط با بخش صنعت پرداخت شود، ضمن اینکه امیدواریم مجلس نیز با همراهی خود، این رقم را به 2هزار میلیارد تومان برساند. تلاش دولت این است که اگر بخش تولید و صنعت کشور به سرمایه در گردش ارزان‌قیمت نیاز دارند، آن را تامین کند و البته نوسانات نرخ ارز را نیز که مشکل اصلی تولیدکنندگان است، کنترل کند تا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همراه با نوسانات نرخ ارز نباشد. آن دسته از واحدهای تولیدی که در فاز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها آسیب دیده‌اند، حتما در فازدوم برای انجام طرح‌های حمایتی مدنظر قرار خواهند گرفت.

توجیه غیبت ارقام هدفمندی در بودجه سال آینده

رحیم ممبینی؛ معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور
در پاسخ به این پرسش و ابهام که چرا در لایحه بودجه سال آینده رقم خاصی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قید نشده است باید بگویم که موضوع هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه کاملا شفاف بود، و برای آن حکم آمده است. اما اینکه چرا مثل سال گذشته، اعداد و ارقام مربوط به هدفمندی و یارانه نقدی در لایحه بودجه مشخص نشده است، باید توضیح دهم که به هر حال پیشنهاد دولت این است و قانونگذار هم تصریح کرده که ورودی و خروجی یا منابع و مصارف ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در حساب خاصی گنجانده شود. این کار در حال حاضر هم انجام می‌شود. اما پیشنهاد دولت این بود که این ارقام در بودجه‌ شرکتی نیاید و از این کار هم دفاع خواهد کرد، اگرچه تصمیم نهایی با مجلس است. البته ما مواردی در بودجه سال آینده داریم که اعداد و ارقام آن در جداول ذکر نمی‌شود چرا که بعضی اعداد و ارقام جز اینکه بودجه را متورم ‌کند و عملا آن را غیرشفاف ‌سازد، خاصیت دیگری ندارد. نهایت اینکه ضوابط و مقررات حاکم بر پرداخت‌ها و دریافت‌های هدفمندی یارانه‌ها نیز معلوم است و اگر قرار است تغییری انجام شود، بازهم معلوم خواهد شد.

چگونگی حذف یارانه نقدی پردرآمدها

محمد رضا فرزین؛ دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها
دریافت‌نکردن یارانه‌ها کاملا به‌صورت خودانصرافی است و دولت فرد را برای انصراف مجبور نمی‌کند. البته بخش عمده‌ کار بر دوش فرمانداران و استانداران خواهد بود که افراد را دعوت کرده، با آنها صحبت می‌کنند. همانطور که قبلا گفتیم عموم این افراد درآمد‌های بالای 3میلیون تومان در ماه دارند، یعنی طرف ممکن است 10میلیون، 20میلیون یا 50میلیون درآمد در ماه داشته باشد، ضمن اینکه در روش شناسایی ما تاکید داریم که افراد خودشان اظهار کنند، پس اگر فرمی را هم ارسال می‌کنیم، فرد فعلا مخیر است که خود انصراف دهد یا خیر. درباره اجرای مرحله‌ دوم اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها هم باید بگویم در حال برنامه‌ریزی مرحله‌ دوم هستیم. آمادگی لازم را دولت کسب می‌کند اما در مورد زمانش صحبت نمی‌کنم. درباره قیمت بنزین هم، سناریو‌های قیمتی متفاوتی داریم؛ چندین سناریو هست اما هنوز هیچ سناریویی نهایی نیست. چیز‌هایی که به‌عنوان شایعه مطرح می‌شود صحت ندارد؛ سناریو‌های کاملا متفاوتی است اما هیچ کدام از آنها قطعی نیست و خلاصه اینکه در مورد زمان اجرای آنها نیز در آینده صحبت می‌کنم.

کد خبر 162789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز