همشهری‌آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام رتبه‌بندی اولیه شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و گفت: گزارش نهایی این رتبه‌بندی به دست وزیر راه و شهرسازی خواهد رسید و در صورت تأیید از ابتدای سال 91 اجرا خواهد شد.

کاپیتان رضا نخجوانی در خصوص آخرین اخبار از رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: یکی از موارد مورد تأکید سازمان هواپیمایی کشوری که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قوت گرفت، رتبه‌بندی و طبقه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی است.

وی اضافه کرد: در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری معیارهایی را تدوین کرد که بر اساس آن ایرلاین‌های فعال رتبه‌بندی می‌شوند.

نخجوانی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری رتبه‌بندی اولیه ایرلاین‌ها را انجام داد، گفت: ‌این رتبه‌بندی در سطح متفاوت خدمات براساس فرمول‌های مشخص تعریف شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اشاره به رتبه‌بندی ایرلاین‌ها با محوریت افزایش بهره‌وری، ایمنی و کیفیت خدمات، یادآور شد: وقتی که موضوع طبقه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی مد‌نظر قرار می‌گیرد، کیفیت ساختار‌ شرکت‌های هواپیمایی، زیرساخت‌های آنها از نظر فنی، بازرگانی، خدماتی، توجه به ایمنی و فاکتورهای مؤثر تضمین ایمنی و حفظ کیفیت ارائه خدمات مطرح می‌شود که ایرلاین‌ها باید برای رشد، توجه ویژه به این موارد داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: گزارش نهایی این رتبه‌بندی به دست وزیر راه و شهرسازی خواهد رسید و در صورت تأیید وزیر، اجرا خواهد شد.

نخجوانی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم موضوع اجرای رتبه‌بندی ایرلاین‌ها از ابتدای سال آینده عملیاتی شود.

رئیس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: افزایش ایمنی پرواز بر هر امر دیگر در سازمان هواپیمایی ارجحیت دارد و در واقع موضوع ایمنی هوانوردی مجموعه قوانین،‌ اصول و مقرراتی است که بر سلامت پرواز به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذار است.

‌وی با بیان اینکه رتبه‌بندی ایرلاین‌ها و تعریف استاندارد‌های ارائه خدمات یکی از پیش‌زمینه‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است، اظهار داشت: ‌در این راستا رتبه شرکت‌های هواپیمایی بر اساس موارد مذکور و استاندارد‌های مد‌نظر و در قالب تعداد ستاره‌ها مشخص می‌شود تا این ایرلاین‌ها متناسب با طبقه‌بندی و رتبه‌ای که کسب می‌کنند، مجوزهای لازم برای تعیین سطح خدمات آنها صادر و نرخ فروش بلیت آن‌ها مشخص شود.

نخجوانی خاطرنشان کرد: این امر تابعی از شرایط گسترده‌ و وابسته به موضوعات فنی، عملیاتی و بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی است.

وی اضافه کرد: ارائه سرویس‌های منظم، تکریم مسافران، اطلاع‌رسانی تأخیرات‌ و وجود هواپیمایی Back up و جایگزین برای جلوگیری از ابطال پروازها، محورهای اصلی کیفیتی است که در دستورالعمل‌‌های جدید از ایرلاین‌ها خواسته شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی یادآور شد: با توجه به این دستورالعمل، شرکت‌های هواپیمایی مورد ارزیابی قرار گرفته و بدین ترتیب رتبه شرکت‌های هواپیمایی در رعایت این معیارها، اطلاع‌رسانی می‌شود تا مردم با توجه به رتبه این شرکت‌ها، ایرلاین مطلوب را برای سفر هوایی انتخاب کنند.

نخجوانی با اشاره به این که سازمان هواپیمایی کشوری با دو رویکرد رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی را انجام می‌دهد، اظهار داشت: اغلب متقاضیان حمل و نقل هوایی متمایل هستند خدمات با کیفیت بالاتر دریافت کرده و در ازای آن هزینه بیشتر نیز بپردازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نرخ‌گذاری کنونی بلیت هواپیما براساس برخی حداقل‌ها است، تصریح کرد: در این راستا شرکت‌های هواپیمایی بر اساس خدمات رتبه‌بندی می‌شوند و هر دو ماه یکبار یا پایان هر فصل رتبه‌ها را اعلام می‌کنیم.

نخجوانی تصریح کرد: بدین ترتیب بازار و تقاضا، ایرلاین مورد علاقه خود را با توجه به رتبه انتخاب می‌کند و قطعاً این مورد ضمانت اجرایی مناسبی برای حمایت از حفظ کیفیت ارائه خدمات است.

کد خبر 162844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز