همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: غار شیر بند از جمله جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است و در حدود 15 کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد

این غار همچنین یکی از زیباترین نمونه‌ غارهای ایران است و حدود 800 متر طول دارد.

دهانه غار شیر بند در کمرکش کوهی صخره‌ای که از بستر رودخانه 50 متر ارتفاع دارد قرار گرفته است. داخل این غار که در یک رشته فلات آهکی قرار گرفته، قندیل و ستون‌های زیبای آهکی به رنگ و اندازه‌های مختلف از سقف غار آویزان است.

زمین‌شناسان قدمت سنگ‌ها و ستون‌های این کوه و غار را به 150 تا 190 میلیون سال قبل نسبت می‌دهند. در دیواره‌های غار در اثر رسوب کربنات کلسیم محلول در آب اشکال بسیار سپید و زیبایی همانند گچبری‌های کاخ‌ها و منازل به صورت گل کلمی و اجتماع بلورهای سوزنی شکل مناظر جالب توجه و زیبایی را بوجود آورده است.

دهانه ورودی غار حدود 1 متر ارتفاع دارد به طوری که برای ورود باید چهاردست و پا وارد شد، بعضی از قسمت‌ها بسیار تنگ است و باید از بین صخره سنگ‌های آهکی به صورت سینه خیز حرکت کرد و بعضی از قسمت‌ها بسیار وسیع و با ارتفاعی حدود 30 تا 40 متر است.

هوای داخل غار خنک و مرطوب است و هوا بسیار ساکن و در قسمت‌های تحتانی غار مقدار اکسیژن کمتر است.

دیواره سقف و کف غار آهکی بوده و بر اثر گذشت زمان و فرسایش، در سقف‌ها و دیواره‌ها ایجاد قندیل‌های بسیار بزرگ و زیبایی تشکیل شده که منظره منحصر به فردی در غار بوجود آورده است.

در قسمت‌های داخلی‌تر، غار وسیع تر شده و به چند شعبه تقسیم می‌شود، در برخی قسمت‌ها قندیل‌های زیبایی به چشم می‌خورد که از روی آنها آب روی زمین می‌چکد.

این غار زیبا و شگفت‌انگیز در استان سمنان، شهر دامغان، روستای جزن، روستای ابوالبق قرا دارد و بسیاری از غارنوردان را به سوی خود جذب می‌کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸