گروه بورس: ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش بهره مالکانه معادن به 30 درصد، باعث نزول شدید قیمت سهام شرکت‌های معدنی و شاخص کل بورس تهران شد.

به گزارش همشهری، چند سال است که بهره مالکانه معادن به‌طور مداوم باعث نزول شاخص‌های بورس می‌شود، هر سال تعیین نرخ بهره مالکانه معادن موجب نوسان شدید قیمت سهام شرکت‌های فلزی و معدنی می‌شود اما با وجود تداوم این اثرات سازمان بورس هنوز نتوانسته به توافقی با نهاد‌های مسئول دست یابد. امسال هم موضوع بهره مالکانه معادن باعث نزول شدید بورس تهران شد؛ به‌طوری که روز گذشته همزمان با انتشار خبر افزایش بهره مالکانه معادن، سهام شرکت‌های چادرملو، گل گهر و فولاد مبارکه اصفهان به‌شدت نزول کرد و شاخص بورس تهران هم 200 واحد کاهش یافت.

نکته جالب توجه این است که سازمان بورس و اوراق بهادار چندی‌پیش از توافق دولت مبنی بر افزایش نیافتن نرخ بهره مالکانه خبر داده بود اما دیروز خبرگزاری فارس در اقدامی عجیب نامه‌ای را که به‌نظر می‌رسد از سوی سازمان بورس در اختیارش گذاشته شده باشد به امضای معاون اول رئیس‌جمهور منتشر کرد. این نامه حکایت از آن داشت که بهره مالکانه به ۳۰ درصد افزایش یافته است.نکته جالب‌تر آنکه دفتر رئیس جمهوری، این نامه را در تاریخ سوم اسفند به سازمان بورس ارسال کرده است اما نامه مزبور، روز گذشته از مراجع غیررسمی یعنی از طریق خبرگزاری فارس منتشر شده است، درحالی‌که براساس مقررات رسمی این نامه باید از طریق سامانه کدال و در همان محدوده تاریخی سوم اسفند ماه منتشر می‌شد.

‌در نامه مورد اشاره تصمیم نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در جلسه مورخ 23/۰۹/90 کارگروه کنترل بازار به استناد اصل ۱۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ و اعلام شده است؛۳۰ درصد از قیمت فروش هر تن سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنستانتره برداشت شده از معادن سنگ‌آهن گل‌گهر شماره یک و چادرملو به‌ترتیب ۱۰ درصد بابت حقوق دولتی و ۲۰ درصد بابت حق صاحب پروانه بهره‌برداری تعیین شد. در نامه امضا شده توسط رحیمی این مصوبه از تاریخ 01/۰۱/91 لازم الاجراست.

درخواست از دولت

در همین رابطه علیرضا عسکری مارانی درباره افزایش بهره مالکانه به فارس گفت: سهامداران حقوقی و حقیقی شرکت‌های سنگ آهنی و سایر شرکت‌های مرتبط از دولت و معاون اول رئیس‌جمهور انتظار دارند تا در این مصوبه بازنگری و اصلاحاتی اعمال شود، چون مصوبات دولت باید در چارچوب قانون باشد. بنابراین نکته اول مصوبه فوق این است که قانون قابلیت عطف به ماسبق شدن را ندارد. درحالی‌که این مصوبه به ابتدای سال 90 رجعت داده شده است.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران ادامه داد: از سوی دیگر در مصوبه دوم اسفند نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور، فقط و صرفاً به 2 معدن چادرملو و گل گهر ( فاز اول) اشاره و اطلاق شده و سایر معادن را شامل نشده است، به همین دلیل این مصوبه عمومیت ندارد.

علاوه بر این مصوبه اخیر بر پایه‌های قانون تهیه نشده و با قانون معادن در تعارض است و حق صاحب پروانه بهره‌برداری یک تعریف جدید است که بدون پشتوانه قانونی مطرح شده و دو برابر حقوق دولتی بر آن درصد درنظر گرفته شده است.عسکری مارانی ادامه داد: همچنین مبنای پایه قیمت هر تن سنگ آهن برای 720 هزار تومان نامشخص است؛ چون در شرایط فعلی قیمت سنگ‌آهن بدون عوارض مندرج در این قانون حدود 11 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالاست. بنابراین حق این بود که چون در این مصوبه توسط ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده افزایش یافته، مکانیزم فروش سنگ‌آهن هم براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شد.

واکنش مدیرعامل چادرملو

محمود نوریان مدیرعامل شرکت چادر ملو هم در این باره گفت: ‌ پیش‌بینی سود هر سهم سال 91 شرکت را به سازمان بورس ارائه کرده‌ایم. ‌ در آن اطلاعیه اعلام کرده بودیم به احتمال زیاد باید عوارض سنگ‌آهن را بپردازیم و بورس هم در جریان این موضوع است.وی ادامه داد: مصوبه جدید نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور هنوز به ما ابلاغ نشده و ما نه با شورای رقابت بلکه با ایمیدرو طرف هستیم.نوریان در برابر این سؤال که با توجه به تعیین 30 درصدی بهره مالکانه از معادن سنگ آهن، وضعیت سودآوری چادر ملو و گل‌گهر با چه تغییراتی روبه‌رو می‌شود، پاسخ داد: با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های لازم به عمل آمده مشکل خاصی نخواهد بود.
نماد سنگ آهنی‌ها فعلاً بسته نمی‌شود

از سوی دیگر امیر حمزه مالمیر مدیر نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس هم در پاسخ به این پرسش که با توجه به این تصمیم نامه آیا نماد شرکت‌های سنگ آهنی و سهامداران عمده بسته خواهد شد یا خیر؟ گفت: فعلا خیر. تا زمانی که آثار این رویداد از سوی شرکت‌های سنگ آهنی و سهامداران عمده به سازمان بورس ارائه نشود، نماد این دسته از شرکت‌ها بسته نخواهد شد.

کد خبر 163462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز