ترجمه و تلخیص: دکتر یونس شکرخواه چقدر درباره تابلوهای دیجیتال که در تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اطلاعات دارید؟

اصلی‌ترین نقطه قوت تابلوهای دیجیتال که در تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند، این‌است که می‌توانند پیام‌ها را به سرعت برحسب شرایط تغییر دهند و به عبارت بهتر، پیام‌ها را با شرایط فوری، انطباق دهند.

مزایای تابلوهای دیجیتالی را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

- تبلیغات و پیام‌ها می‌توانند به سرعت تغییر کنند و مشتریان به این ترتیب می‌توانند در معرض تبلیغات جدید، مرتبط و منعطف قرار گیرند.

- تبلیغات مختلف می‌توانند به سرعت به روز شوند، بی‌آن‌که نیازی به هزینه فیزیکی در قبال تغییر تبلیغ باشد.

- کاربرد اصلی تابلوهای تبلیغاتی شبکه دیجیتال (DSNS)  در عرصه تبلیغات در نقطه خرید است. در چنین نقاطی تبلیغات‌کنندگان نیاز به این دارند که کالاها و خدماتشان به طرزی پیوسته معرفی شود.

- انعطاف شبکه‌های تابلوهای دیجیتال باعث می‌شود تا تبلیغات نسبت به مشتریان مختلف از حساسیت لازم برخوردار باشد. به عنوان مثال با اتکا به این شبکه می‌توان زمان مورد نظر مشتری را برای خرید در نظر گرفت. تابلوهای تبلیغاتی پلاسما یا LED  در مراکز کوچک و بزرگ خرید که شلوغ هم هستند، نصب می‌شود و در فضاهای اداری فروشگاه‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند تا  زنان مسن در طول روز، مدیران جوان هنگام ناهار و ۱۳ تا ۱۹ ساله‌ها هم از ساعت چهار بعدازظهر به بعد با آن‌ها مواجه شوند.

- منافع تابلوهای تبلیغاتی شبکه‌ای دیجیتال فراتر از تبلیغات بوده و می‌تواند به عنوان یک ابزار آموزش در محل کار هم عمل کند، به گونه‌ای که هم کارکنان و هم مشتریان بتوانند از رویدادهای در حال وقوع در فروشگاه خبردار شوند و هم فرضاً بدانند خرید خود را از چه مکانی دنبال کنند و یا کدامیک از راه‌های خروج از مراکز خرید خلوت‌تر است.

 تجارب کشورهای گوناگون

در آمریکا در مسیر استفاده از تابلوهای تبلیغاتی شبکه‌ای دیجیتال مشکلاتی بروز کرده است. هنوز مدل‌های مالی استفاده از این شبکه‌ها در آمریکا نامشخص مانده و کسی نمی‌داند سرمایه‌گذاری در حوزه کارکنان و تجهیزات در این زمینه، چه وقت به بار می‌نشیند. شرکت‌هایی که در این عرصه وارد عمل شده‌اند، دست به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی زده‌اند. بهتر است ابتدا در این زمینه تحقیق کرد و آنگاه به محل رقابت فکر کرد. به آمیزه‌ای از تکنولوژی‌ها توجه کنید، چرا که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ترکیبی از تابلوهای تبلیغاتی با پیام‌های متحرک و ثابت می‌تواند جواب بدهد.

در اروپا نیز چندین پژوهش برای ارزیابی میزان تأثیر تابلوهای دیجیتال انجام شده است. این پژوهش‌ها عمدتاً بر این موضوع تمرکز داشته است که چه میزان از افزایش فروش‌ها در نتیجه استفاده از تبلیغات برای محصولات و خدمات بر روی چنین تابلوهایی بوده است.

نتیجه یک تحقیق که بر روی یک شبکه تبلیغات تلویزیونی در فروشگاه ASDA  صورت گرفت (شعبه سوپرمارکت وال مارت انگلیس) حاکی از این بود که دو فروشگاه که از این شبکه تبلیغی استفاده می‌کردند، یازده درصد افزایش فروش داشتند.

آزمون‌های دیگری هم در این باره به عمل آمده است. در سال ۲۰۰۴ نتیجه یک تحقیق در یک فروشگاه انگلیس نشان داد که محصولات خاصی حتی تا ۴۵ درصد افزایش فروش داشته‌اند.

تحقیق دیگری هم که در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۴ در ۱۸۲ فروشگاه COMPUSA به عمل آمد، نشان داد میانگین فروش کالاهای مورد تبلیغ ۲۹ درصد افزایش داشته است.

کارشناسان این صنعت معتقدند اگرچه افزایش فروش‌ها در موقعیت‌های متفاوت، با یکدیگر فرق داشته است، اما حداقل میانگین بین‌۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است و این امر در مکان‌هایی رخ داده است که از تابلوهای تبلیغاتی شبکه‌ای دیجیتال استفاده می‌کرده‌اند.

تجهیزات‌ تابلوهای تبلیغاتی شبکه‌ای دیجیتال

برای راه‌اندازی تابلوهای تبلیغاتی شبکه‌ای دیجیتال به چه چیزهایی نیاز وجود دارد؟

پاسخ این است: به سیستم‌های نمایش چند رسانه‌ای الکترونیک قابل کار با شبکه و نیز به نرم‌افزارهای مدیریت محتوا که قابلیت به روزسازی محتوا از راه دور را داشته باشند. محتوای دیجیتال در این شبکه‌ها از یک سرور مرکزی هدایت می‌شود و در طول اینترنت حرکت می‌کند.

در حال حاضر صفحات نمایش LCD  و پلاسما برای تبلیغات داخلی و صفحات نمایش LED  هم برای تبلیغات بیرون از خانه، از محبوبیت برخوردارند. برای تابلوهای تبلیغات شبکه‌ای دیجیتال از نرم‌افزارهای همساز با سایر راه‌حل‌ها استفاده می‌شود و به این ترتیب تبلیغات‌دهندگان می‌توانند محتوای مورد نظر خود را از طریق شبکه هدایت کنند.

کد خبر 16384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز