مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به آغاز عملیات ساخت رصدخانه ملی در سال جاری گفت: بر اساس برنامه‌های تعیین شده امیدواریم تا پایان سال جاری و یا اوایل سال 92 اولین نورگیری این رصدخانه صورت گیرد

رصدخانه ملی ایران

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه رصدخانه ملی اولین طرح کلان ملی ایران در دهه 70 به شمار می‌رود. هم اکنون طراحی مفهمومی و مکان یابی آن به اتمام رسیده و کلنگ ساخت این رصدخانه در ایام دهه فجر سال گذشته بر زمین زده شد.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده مکان احداث این رصدخانه در ارتفاع 3 هزار و 600 متری قله "گرکش" در اطراف قمصر کاشان تعیین شده و بر این اساس عملیات ساخت رصدخانه آغاز شده است.

به گفته دکتر رضا منصوری مجری طرح رصدخانه ملی به منظور دسترسی بهتر به قله و آغاز عملیات ساخت رصدخانه از کنار جاده آسفالته موجود از قمصر به سمت کامو، جاده دسترسی خاکی به طول 12 کیلومتر به سمت محل احداث رصدخانه کشیده شد.

وی خاطر نشان کرد: ساختمان پشتیابی 300 متر پایین‌تر از نوک قله خواهد بود. در این مرحله اقدام به ساخت ساختمان‌های پشتیبانی و کارگاهی که برای رصدخانه بسیار مهم است می‌شود.

آغاز عملیات ساخت رصدخانه ملی

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این زمینه با اشاره به جزئیات رصدخانه ملی، اظهار داشت: فازهای طراحی و فنی رصدخانه ملی به مراحل نهایی رسیده است به گونه‌ای که حدود 60 تا 65 درصد این پروژه اجرایی شده است.

دکتر محمد جواد لاریجانی زمان آغاز عملیات ساخت این پروژه ملی را از سال جاری دانست و یادآور شد: با نهایی شدن این پروژه یکی از آرزوهای دیرینه محققان کشور در حوزه‌های مرتبط محقق می‌شود.

 قله گرگش در نزدیکی قمصر کاشان محل احداث رصدخانه ملی
اعلام زمان اولین نورگیری

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به آغاز مراحل ساخت رصدخانه ملی، اضافه کرد: این پروژه بر اساس برنامه‌های تعیین شده به پیش می‌رود و امیدواریم در پایان سال 91 و اوایل سال 92 اولین نورگیری این رصد خانه صورت گیرد.

امکان ارتقای تلسکوپ 3.5 متری

لاریجانی به بیان جزئیات تلسکوپ نصب شده در این رصدخانه پرداخت و افزود: تلسکوپی که برای این رصدخانه در نظر گرفته شده است یک تلسکوپ 3.5 متری است.

وی در خصوص طولانی شدن طراحی و ساخت این تلسکوپ و عقب ماندن کشور از تجهیزات پیشرفته دنیا در این زمینه توضیح داد: تلسکوپ در نظر گرفته شده کاملا حرفه‌ای و پیشرفته است و در زمان بهره برداری به لحاظ فناوری در سطح تلسکوپ‌های پیشرفته دنیا است.

لاریجانی در عین حال خاطر نشان کرد: پس از بهره برداری در صورت نیاز امکان بهبود و ارتقای فناوری در این تلسکوپ پیش بینی شده است.

کد خبر 164874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز