پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: باقلا از جمله گیاهانی است که کاشت آن در دنیا سابقه بسیار طولانی داشته و دارای خواص فراوانی است.

باقالی

باقلا گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن تا 80 سانتیمتر می رسد .برگ‌های آن متناوب و مرکب بوده که دارای برگچه‌هایی به شکل تخم‌مرغ است. گل‌های باقلا درشت و سفید و دارای لکه‌های سیاه و یا بنفش است . میوه آن که همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از کرک به طول تقریبا 12 سانتیمتر است. در هر غلاف تعدادی دانه قرار دارد. گل و شاخه گل‌دار ، میوه و تخم باقلا مصارف طبی دارند.

گیاه باقالی

در صد گرم دانه باقلا سبز و خام مواد زیر موجود است:

آب: 72 گرم

پروتئین: 8/4 گرم

مواد چرب:0/4 گرم

نشاسته: 15/8گرم

کلسیم: 28 میلی‌گرم

فسفر: 155 میلی‌گرم

آهن: 2/2 میلی‌گرم

سدیم: 40 میلی‌گرم

پتاسیم: 470 میلی‌گرم

ویتامین آ: 220 میلی‌گرم

ویتامین ب1 : 0/3 میلی‌گرم

ویتامین ب 2 :0/18 میلی‌گرم

ویتامین ب 3 : 1/5 میلی‌گرم

ویتامین ث: 30 میلی‌گرم

ارسنیک: 0/02 میلی‌گرم

برخی از خواص باقلا عبارتند از:

سرشار از فیبر است.

باقلا مانند سایر لوبیاها سرشار از فیبر بوده که به عمل هضم کمک کرده و عمل دفع را آسانتر می‌سازد. لوبیاها سرشار از فیبرهای خوراکی هستند که با تمیز کردن ذرات موجود در خون که می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی شوند سطح کلسترول و تری‌‌گلیسیرید خون را تنظیم و کنترل می‌کنند.

علاوه بر آن مصرف فیبر باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود از اینرو برای بیماران دیابتی مصرف آن تویه می‌شود. مصرف فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد چرا که به حرکت سریع‌تر غذاها در بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از ماندن غذاهای سرطان‌زا در بدن می‌شود.

سرشار از پتاسیم است.

باقلا سرشار از پتاسیم بوده که تاثیرات مفیدی بر سطح فشارخون دارد. پتاسیم سومین ماده معدنی مورد نیاز بدن است. کمبود این ماده معدنی در بدن منجر به ایجاد رخوت و سستی، عمل نامنظم قلب، استرس و زودرنجی می‌شود.

البته استفاده بیش از حد پتاسیم خطراتی را نیز به دنبال خواهد داشت و حتی پزشکان نیز در تجویز مکمل‌های پتاسیم به بیمارانی که مطمئن هستند دارای کمبود این ماده معدنی هستند، تامل می‌کنند.

پتاسیم موجود در مواد غذایی مانند باقلا جایگزین بسیار ایمن‌تری برای حفظ سطح سالم پتاسیم در بدن هستند.

 

باقالی

مضرات:

باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می‌کند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آن را دور بریزید، سپس به آن مقداری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند دارچین و فلفل بخورید.

مصرف باقلای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید بکند که گاهی موجب مرگ می‌شود بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید . معمولا اشخاصی که به باقلای تازه حساسیت دارند فاقد یک آنزیم مخصوص هستند.

www.ehow.com
www.mihansalamat.com

کد خبر 164889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز