چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

تشدید سردرگمی و انتشار اخبار مثبت و منفی مؤثر بر تصمیم‌گیری سهامداران موجب شد تا شاخص بورس دیروز 3 بار افزایش و کاهش یابد و در نهایت شاهد چهارمین افت ارقام خود درسال جدید باشد.

بورس

به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار درحالی طی 7 روز کاری گذشته خود در سال جدید نظاره‌گر رشد 4‌روزه ارقام شاخص و کاهش 3‌روزه شده بود که دیروز و در هشتمین روز کاری شاهد تشدید نوسان قیمت‌ها و دماسنج بازار سهام در نتیجه به اوج رسیدن سردرگمی سرمایه‌گذاران و انعکاس اخبار مثبت و منفی بود.

براساس این گزارش، در آخرین روزکاری بورس در دومین هفته کاری سال، بسیاری از سرمایه‌گذاران علاوه بر دخیل کردن موارد منفی مانند برداشت دوباره بانک مرکزی از حساب برخی بانک‌های حاضر در بازار سهام، به اخبار منفی جدید از جمله جدی شدن طرح استیضاح وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی توسط مجلس، واکنش منفی‌تری نشان دادند؛ چرا که حدود 15 تا 20 درصد از ارزش روز بازار سهام کشور توسط سازمان تامین اجتماعی ( از طریق زیر مجموعه‌هایی مانند شستا) مدیریت می‌شود و استیضاح این وزیر می‌تواند باعث تبعات منفی در مدیریت این حجم از دارایی‌ها هر چند برای مدت محدودی شود.

از طرف دیگر اعلام عدم‌تغییر نرخ مکالمه تلفن ثابت به همراه در مناطق هم‌کد شده توسط معاون سازمان تنظیم مقررات (در واکنش به اظهارنظر مدیرعامل مخابرات) در کنار تداوم وضعیت نامناسب شرکت‌های خودروساز، موجب تشدید فضای منفی بازار سهام شد اما احتمال افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و جدی‌تر شدن امکان فروش ارز آزاد توسط شرکت‌های صادر‌کننده فراورده‌های نفتی موجب تقویت وضعیت سهام شرکت‌های این گروه شد.

این عوامل و مسائل به همراه نامشخص بودن زمان و مکان جلسه هسته‌ای همگی دست به دست هم دادند تا شاخص بورس دیروز 3 بار منفی و مثبت شود. به این ترتیب که در شروع معاملات، افت شرکت‌های بزرگ موجب کاهش چند واحدی شد اما با حمایت جدی نهادهای مالی از برخی شرکت‌ها و جمع‌آوری صف‌های فروش، شاخص بورس تا حدود 8 واحد هم رشد کرد اما در میانه داد و ستد سهام و در نتیجه فشار فروش و کاهش 4 درصدی تعدادی از شرکت‌ها مانند بانک‌ها بار دیگر شاخص بورس در مدار منفی افتاد و تا پایان معاملات هم در همین مدارباقی ماند.

اما در کنار این وضعیت ناخوشایند حجم پایانی دادوستد سهام در نتیجه حمایت برخی افراد حقوقی نسبت به روزهای پیش افزایش چشمگیری یافت به‌طوری‌که دیروز بالغ بر 386 میلیون سهم به ارزش 108 میلیارد تومان دست به دست شد که برای سال جدید رکورد تازه‌ای محسوب می‌شود. بیشترین حجم معاملات هم بعد از حق تقدم سهام توسعه معادن‌روی با 12.8 میلیون سهم به شرکت‌های نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و ملت با 11.1 و 6 و 5.4میلیون سهم تعلق داشت.

 

کد خبر 164983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز