گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات از وضعیت معاملات بورس در سالی که گذشت نشان می‌دهد، با وجود هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید سهام، این بازار نتوانسته انتظار سرمایه‌گذاران را برآورده کند.

بورس

به گزارش همشهری، بورس تهران در سال 90 به‌شدت تحت‌تأثیر افزایش شدید قیمت سکه، طلا و ارز قرار گرفت و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمال دارد این اثر پذیری در سال 91 نیز ادامه پیدا کند و حتی افزایش قیمت مسکن نیز میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس را با نزول مواجه کند.آمار‌ها نشان می‌دهد میزان مشارکت سهامداران در سال 90 نسبت به سال 89 با افزایش بسیار چشمگیری همراه بود به‌طوری که در طول 12ماهه سال 89، 853 هزارو666 نفر در مبادلات بورس تهران شرکت کردند که این میزان در سال 90 به یک میلیون و 831 هزار نفر رسید، این ارقام نشان می‌دهد که در سال 90 حدود یک میلیون نفر به مبادله‌گران بورس تهران اضافه شده است اما با وجود آنکه سهامداران توانسته بودند در سال 89 معادل85.8 درصد سود به دست بیاورند اما میزان سودکل بورس تهران در سال 91 به 11.2 درصد رسید.

این موضوع می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در بورس به‌ویژه در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود بازار‌های طلا، ارز و مسکن با روندصعودی مواجه شوند، کمتر کند.شاخص کل بورس تهران در طول 12 ماهه سال 90 در مجموع 2هزارو 610 واحد رشد کرد اما این شاخص در سال 89 معادل 10 هزارو758 پله صعود کرد.

بخش زیادی از صعود شاخص کل بورس تهران در سال 90 در اسفندماه اتفاق افتاد و این شاخص با هزار و 27 پله صعود معادل 4.1 درصد رشد کرد.اطلاعات رسمی بورس تهران نشان می‌دهد که سال گذشته به لحاظ مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاران در بورس سال شگفت انگیزی بوده، به‌طوری که فقط در اردیبهشت ماه سال گذشته رکورد جدیدی در بورس به ثبت رسید و نزدیک به 19 هزار سهامدار جدید وارد بازار شدند.

تعداد کد‌های ایجاد شده همچنین نشان می‌دهد در ماه‌های خرداد و بهمن ماه نیز به‌ترتیب 16 هزارو 733 و 17 هزار کد جدید در بورس تهران به ثبت رسیده است که این به معنای افزایش گسترده فرهنگ سهامداری و مشارکت بیشتر مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس است.بیشتر معاملات خرد و بلوک بورس تهران در سال 90 نیز در فروردین و اردیبهشت انجام شد و سهامداران در مجموع به‌ترتیب 24 و19.5هزار میلیارد ریال سهام دادوستد کردند. پس از آن بیشترین میزان معاملات خرد و بلوک به اسفند ماه اختصاص داشته است.

افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس

همزمان با آغاز سال جدید، تازه‌ترین پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس نیز منتشر شد و شاید این گزارش بتواند بارقه‌های امید را در میان سهامداران بیشتر کند و باعث افزایش بازده سرمایه‌گذاری در بورس شود.این اطلاعات بیانگر آن است که تعداد 327 شرکت بورس در مجموع 204 هزارو 987 میلیارد ریال سود برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده‌اند که این میزان با افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته همراه است. به‌طوری که میزان پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در مجموع 10هزارو 309 میلیارد ریال افزایش یافته است.

میانگین پیش‌بینی سود هر سهم کل بورس تهران در حال حاضر 489 ریال است و صنعت بانکداری باز هم در صدر فهرست بورس قرار دارد و10 بانک حاضر در بورس تهران پیش‌بینی کرده‌اند 47 هزارو 750 میلیارد ریال سود به دست بیاورند.پس از آن گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی با پیش‌بینی سودی معادل 25 هزارو47 میلیارد ریال و 22 هزارو 899 میلیارد ریال در رتبه‌های دوم و سوم بورس جای گرفته‌اند.

کد خبر 165216
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز