چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: یک‌سال دیگر هم گذشت و کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل نشد تا معضل این دسته از کودکان در آستانه فصل گرما همچنان پابرجا باقی بماند؛ کمیته‌ای که به موجب تصویب آیین‌نامه ساماندهی کودکان و نوجوانان در سال 84 در هیات دولت، باید به‌منظور ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل می‌شد و حالا این تاخیرها، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به‌عنوان یکی از ارگان‌های متولی امور کودکان را برآن داشته تا این آیین‌نامه را بازنگری کند تا شاید برای حل این مشکل راه‌حلی یافت شود.

حسن موسوی چلک، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان و انجام آخرین ویرایش‌ها در این آیین‌نامه خبر داد و گفت: آیین‌نامه مربوطه پس از بازنگری به هیات دولت ارسال می‌شود. به گزارش ایسنا، چلک افزود: پیش از آغاز فصل تابستان و در اردیبهشت‌ماه، جلساتی در استانداری‌ها برای پیش‌بینی و اجرای اقدامات لازم درخصوص ساماندهی کودکان کار و خیابان برگزار می‌شود. محمد نفریه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز گفت:

آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان درصورت تشکیل جلسه‌های کمیته ساماندهی می‌تواند راهگشا باشد اما این کمیته تاکنون جلسه‌ای نداشته است. در حال حاضر هیچ‌کدام از ارگان‌های عضو به وظیفه خود عمل نکرده‌اند و تنها شهرداری این کودکان را جمع‌آوری و سازمان بهزیستی آنها را ساماندهی می‌کند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل عمده در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان مشکلات حقوقی پیش‌روست، عنوان کرد: اغلب کودکان کار و خیابان توسط خانواده‌ها به کار گماشته می‌شوند؛ این خانواده‌ها پس از ساماندهی کودکان با صرف هزینه‌های بسیار با حکم قضایی به مراکز مراجعه می‌کنند و کودک را از مرکز بیرون می‌برند، بدین‌ترتیب این چرخه ادامه می‌یابد. این کودکان اغلب از بیماری‌های واگیردار و برخی مشکلات جنسی رنج می‌برند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی برای ساماندهی کودکان خیابانی بی‌سرپرست مشکلی ندارد و این کودکان پس از جمع‌آوری، وارد چرخه شبه‌خانواده و حتی فرزندخواندگی بهزیستی می‌شوند. راهکار بهزیستی استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای سوادآموزی و ارتقای کیفیت زندگی این کودکان است.

کد خبر 165929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز