شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین نمایشگاه گالری شکوه، در سال جدید همزمان با سالروز بزرگداشت عطار، جمعه 25 فروردین برگزار شد.

خوشنویسی

به گزارش همشهری آنلاین، در این نمایشگاه آثار نقاشیخط غلامرضا فیروزی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

او در این نمایشگاه 36 اثر رنگ روغن و پاستل با الهام از سیمرغ‌های عطار، ارائه داده است. فیروزی در حدود 10 سال است که بر روی این آثار متمرکز است.

نقاشیخط‌های وی حکایت از پشتوانه قوی او در امر خوشنویسی دارد، او در خوشنویسی به مرحله‌ای رسیده است که احساس می‌کند خط به تنهایی جوابگوی نیاز روحی اش نیست، از این رو از فرم‌های خط کمک گرفته و آن را با رنگ‌ها ترکیب کرده است و با برخوردی انتزاعی توانسته خوشنویسی سنتی را با هنر مدرن تلفیق کند و به گونه‌ای خط و رنگ را با هم همراه سازد.

هنرمند در این آثار از چهارچوب خوشنویسی فراتر رفته و به خط ارزش بیشتری داده است، به گونه‌ای که می‌توان گفت: خط را از بار ادبیات آن جدا کرده و شخصیت آن را بوسیله رنگ و فرم مجسم کرده است.

در آثاری که او در این نمایشگاه ارائه داده است تنوع زیادی دیده می‌شود؛ در جایی خط بر نقش غالب شده تا هنرمند منظورش را واضح تر به مخاطب برساند و در بعضی دیگر از آثار، او کوشیده تا با فرم ها و اشکال مختلف به نوعی انتزاعی‌تر ذهن مخاطب را درگیر کار کند و به فکر فرو برد.

غلامرضا فیروزی در مورد این آثار می‌گوید: من همیشه سعی کرده‌ام تا از تکرار و کلیشه دور باشم، کارهایی که انجام داده‌ام هیچگاه آگاهانه نبوده‌اند و از قبل برای اثر اتود نزده‌ام بلکه آثار به صورت بداهه و غیر ارادی صورت می‌گیرند به همین منظور است که در این آثار سیمرغ را بعنوان نمادی از رهایی قرار داده‌ام.

من به هنگام کار دوست دارم در درون خودم رها و غوطه‌ور باشم.

رنگ آمیزی آثار وی متنوع و به صورت حسی است، در بیشتر تابلوها رنگ سفید بر اثر غالب است که حاکی از امید و رهایی است.

وی در تمامی آثار کوشیده تا محتوا، بیان و معنا را حفظ کند و به ویژگی آثار عطار که زیبایی،عشق و درد است، اشاره داشته باشد.

غلامرضا فیروزی متولد 1341 شیراز است او نیمه دوم دهه 50 نقاشی و دهه 60 خوشنویسی را فرا گرفت و پس از چند سال تدریس در انجمن خوشنویسان،اوایل دهه 70 به نقاشیخط روی می‌آورد.

او تاکنون در هفت نمایشگاه انفرادی شرکت داشته و مهم ترین نمایشگاه گروهی فیروزی، تور اروپایی آثار وی و جمع دیگری از هنرمندان ایران در اروپا بود که در سال 1378 به همت موزه هنرهای معاصر با همکاری سازمان ملل متحد انجام شد.

این نمایشگاه به مدت شش روز در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت16 تا 20 به گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو،خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 مراجعه کنند.

 

 

کد خبر 166113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز