گروه شهری: در آستانه فرارسیدن تعطیلات سال نو و شروع سفرهای نوروزی کارشناسان بر ضرورت انجام معاینات فنی و اطمینان از ایمنی خودروها پیش از اقدام به سفرهای برون‌شهری تاکید کردند.

در همین باره مراکز6 گانه معاینه فنی خودروی شهرداری تهران آمادگی خود را به منظور خدمات رسانی به شهروندان اعلام کرد.

به گفته محمد رضا امیری صفت مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران مراکز معاینه فنی خودرو در روزهای معمول از ساعت 5/7 صبح تا 16، پنج شنبه‌ها تا ساعت 12 و فقط مرکز فنی بیهقی در روزهای جمعه آماده خدمات رسانی به شهروندان تهرانی است.

این درحالی است که ساعات کار مراکز معاینه فنی خودرو در ایام نوروز درصورت مواجهه با افزایش مراجعات مردمی‌افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به این که داشتن برگه و برچسب معاینه فنی برای خودروها الزامی‌است گفت: نیروی انتظامی‌در ایام نوروز نسبت به خودروهای فاقد برگه معاینه فنی سختگیری بیشتری اعمال خواهد کرد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با تأکید بر این که شهروندان همچنین می‌توانند برای استفاده از خدمات معاینه فنی در تهران وقت قبلی بگیرند گفت: شماره تلفن گویای 44824471 آماده پاسخگویی به شهروندان در این باره است.

وی با اشاره به این‌که معاینه فنی خودروها از سال 79 در تهران آغاز شده است، گفت: خوشبختانه روز به روز بر تعداد مراجعات برای  معاینه فنی خودرو اضافه می‌شود به طوریکه بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال 85تا کنون570 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی صورت گرفته که این رقم نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است.

امیری‌صفت با بیان این که 55 درصد خودروها در مرحله اول و 47 درصد از خودروها در مرحله دوم مراجعه موفق به دریافت معاینه فنی می‌شوند، اظهار داشت: در مجموع 97درصد خودروها توانایی گرفتن معاینه فنی را دارند و تنها 3درصد در این تستها رد می‌شوند.

به گفته وی 34 درصد خودروها به علت میزان بالای گازهای آلاینده، 20 درصد عیوب ظاهری، 10 درصد میزان نبودن فرمان، 10 درصد نقص در سیستم ترمز و 4 درصد در کمک فنر موفق به دریافت معاینه فنی نمی‌شوند.

امیری صفت ازبرنامه‌‏های ستاد مرکزی برای استفاده از سرمایه‌‏گذاری‌‏های خصوصی جهت احداث مراکز معاینه فنی سخن گفت و افزود: براساس برنامه چهارم موظف هستیم که تعداد خطوط معاینه فنی را از 26 خط موجود به 80خط برسانیم که این مهم با استفاده از سرمایه‌‏گذاری بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

به گفته وی تعداد اندکی از سرمایه‌‏گذاران برای احداث مراکز معاینه فنی اعلام آمادگی کرده‌‏اند که این امر به دلیل نوپایی این صنعت در تهران و میزان کم تعرفه‌‏های دریافتی است.

رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که آ‌لودگی هوا در تهران بحث جدی است، گفت: طرح جامع کاهش آلودگی در برنامه سوم 7 محور و در برنامه چهارم 8 محور دارد، در طرح کاهش آلودگی هوای تهران بحث معاینه فنی خودرو یکی از محورهای اصلی محسوب می شود و امروزه جزء سیاست‌های اصلی کلانشهرهای دنیا است.

امیری صفت با اشاره به  اجرای طرح کنترل آلاینده تاکسی‌ها در تهران گفت: تاکنون در این طرح 12 هزار و 700 تاکسی از اواسط آذر‌ به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کرده‌اند.

کد خبر 16614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز