همشهری آنلاین: شهابسنگهایی که به زمین برخورد می‌‌‌کنند معمولا به چیزی بیشتر از یک تکه سنگ شباهت ندارند با این همه کسی از درون این تکه سنگ‌های آسمانی خبری ندارد،‌ شاید در درون آنها جهانی متفاوت وجود داشته باشد!

زمانی که شهاب‌سنگ "فوکانگ" با سطح زمین برخورد کرد کوچکترین نشانه‌ای از زیبایی در آن مشاهده نمی‌شد و هیچ اثری از ساختار بی‌نظیری که در درون آن پنهان بود وجود نداشت،‌اما برش دادن این شهاب‌سنگ باعث شد منظره‌ای زیبا در برابر چشم ظاهر شود.

در درون این سنگ آسمانی کریستالی شفاف و طلایی رنگ پنهان بود که از جنس ماده‌ای معدنی به نام اولیوین ساخته شده که از زیر ساختاری لانه زنبوری و نقره‌ای از جنس نیکل-آهن سو سو می‌زند.

این شهاب‌سنگ نادر زمانی که در سال 2000 در صحرای "گوبی" در چین کشف شد وزنی برابر یک ماشین بدون صندوق داشت اما پس از آن قطعه قطعه شد. درون این شهاب‌سنگ زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد شبیه به شیشه رنگ آمیزی شده می‌شود.

بزرگترین قطعه این شهاب‌سنگ در سال 2008 برای فروش به قیمت دو میلیون دلار عرضه شد اما تا کنون کسی اقدام به خریداری آن نکرده است. این شهاب‌سنگ به اندازه‌ای قیمتی است که قطعات کوچک آن در منطقه‌ای که کشف شده به قیمت گرمی 20 تا 30 پوند به فروش می‌رسند.

لابراتوار شهاب سنگ شناسی آریزونای جنوبی که قطعه ای 31 کیلوگرمی از این شهاب‌سنگ را در اختیار دارد می‌گوید کشف این شهاب‌سنگ و ساختار درونی آن یکی از بزرگترین کشفیات شهاب‌سنگی در قرن 21 خواهد بود. به گفته محققان این لابراتوار،‌ نمونه شهاب‌سنگ فوکانگ نسبت به دیگر نمونه‌های یافت شده از شهاب سنگ‌های سری "پالاسیت" که تنها یک درصد از کل شهاب‌سنگ‌های کشف شده را تشکیل می‌دهند،‌ بسیار برتر است.

شهاب‌سنگ‌های پالاسیتی که نیمی از نیکل- آهن و نیمی از اولیوین ساخته شده‌اند از آثار اولیه شکل‌گیری سیاره‌ها هستند. گفته می‌شود این سنگ‌ها از اعماق فضا و از دل شهاب‌سنگی یکپارچه که در هنگام شکل‌گیری سامانه خورشیدی در حدود 4.5 میلیارد سال پیش به وجود آمده اند،‌ نشات می‌گیرند.

این لابراتوار ادعا دارد نمونه صیغل خورده‌ای که در اختیار دارد بزرگترین قطعه شهاب‌سنگ پالاسیتی با برش مقطعی است.

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹