همشهری آنلاین- فهیمه طباطبایی: باراش باران و تگرگ شدید در بیست و هفتمین روز بهاری اگرچه باعث شادی کشاورزان و طراوت و نشاط در میان شهروندان تهرانی به دلیل پرآبی امسال شد اما این رحمت الهی خسارت و صدماتی را نیز بر چهره شهر وارد کرد که مهمترین آن شکستن بخشی از دیوار رودخانه میان رود و ورود آب به خط 4 متروی تهران شد.

به گزارش همشهری آنلاین، بارش باران و تگرگ در روز گذشته به حدی بود که شهروندان نقاط شمالی شهر دچار بهت و تعجب شدند و افراد مسن‌تر اذعان داشتند که سال‌های خیلی دور شاهد چنین بارش‌هایی بوده‌اند. بارش مداوم تگرگ در عرض یک ساعت و سپس باران شدید موجب شد که شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های روتین خود را قطع کنند و این پدیده بی‌سابقه الهی را پوشش دهند.

همچنین مسئولان هواشناسی با حضور در برنامه‌های خبری مختلف شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بر این نکته تاکید داشتند که بارش شدید باران و تگرگ در طول 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده و بارش‌های دیروز موجب بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌های جاری شده است؛ حتی "اصغری" یکی از مسئولان هواشناسی عنوان کرد که سال بارشی امسال روند بسیار خوبی را با این بارش طی کرده است.

اما این رحمت الهی که در کل کشور مشهود بوده موجب خسارت‌هایی نیز شد که آخرین نمونه آن خرابی خانه‌های قدیمی و باغات روستای "اونج" از توابع استان اصفهان است؛ در تهران نیز اگرچه ماموران شهرداری با تمام قوا وارد عرصه شده و از همان ساعات ابتدایی سعی در رفع آبگرفتگی جوی‌ها و خیابان‌ها شدند، اما باز هم نقاطی بودند که دچار خسارت شدند که مهمترین آن خط 4 متروی تهران بود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران، خط 4 متروی تهران در این باره گفته است:"دیواره رودخانه میانرود که به سمت کرج در حال حرکت است براثر بارش دیروز، شکسته و آب وارد خط 4 مترو شده است."

همچنین مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو از بسته شدن کامل خط 4 بدلیل بروز این حادثه تا اطلاع بعدی شده و عنوان کرده است: تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا هر چه سریع تر این خط مترو را بازگشایی کنیم.

شرح حادثه از زبان سخنگوی شهردار

از سویی، محمد هادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه 400 کیلومتر مسیر جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر داریم، گفت: بخش قابل توجهی از آب توسط کانال‌ها جمع‌آوری شد اما شدت بارش خیلی زیاد بود و باعث بروز مشکلاتی برای خط 4 مترو شد.

وی به فارس گفته است: آب‌های تعدادی از رود دره‌های شهر در داخل این کانال می‌ریزد و دیواره این کانال شکسته شده است و آب از داخل ایستگاه در حال ساخت متروی اکباتان وارد شده است؛ بعد از شکسته شدن دیواره، آب از کانال تغییر مسیر داده و وارد مترو شد.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: آب در داخل ایستگاه آزادی، استاد معین و دکتر حبیب‌الله نفوذ کرد و همچنین تونل‌هایی که در مسیر این ایستگاه‌ها بود دچار آب‌گرفتگی شدید شد.

ایازی با اعلام اینکه در حال مسدود کردن کانال دیوار شکسته شده هستیم از حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در محل حادثه خبر داد و گفت: دکتر قالیباف از ابتدای کار حضور داشته و تاکنون نیز در محل حادثه هستند.

معاون اجتماعی شهرداری تهران افزود: در برخی از موارد که تگرگ‌ها را جمع کردیم ارتفاع آنها بیش از دو متر بوده است؛ میزان بارندگی روز گذشته بسیار زیاد بود و کانال‌های آب ظرفیت این حجم بارش را نداشتند و بر اساس گفته سازمان هواشناسی این میزان بارش بی‌سابقه بوده است اما با مدیریت اعمال شده مشکلات جدی در شهر رخ نداد.

وی وعده داده که آب ظرف 24 ساعت آینده از این خط تخلیه شود.

خط 4 متروی تهران که یکی از پرترددترین خطوط متروی تهران است ؛ محدوده شهید کلاهدوز در شرق تا میدان آزادی در غرب تهران را به هم متصل می‌کند.

اظهار کننده

تیتر

اظهارات

محمد اصغری کارشناس هواشناسی

بارش باران و تگرگ دیروز نسبت به 50 سال گذشته بی‌سابقه بود
  • بارش‌ها طی سال بارانی مناسب بوده و بارش باران و تگرگ در تهران نسبت به 50 سال گذشته بی‌سابقه بود.
  • تداوم بارش باران را تا روز پنج شنبه پیش بینی می‌کنیم.

محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر

بروز سیل در اغلب استانهای کشور
نجات 300 آسیب دیده

  • در 24 ساعت گذشته بر اثر سیل و آبگرفتگی 8 عملیات توسط امدادگران در استان‌ها و شهرهای اصفهان، نطنز، لرستان، خرم آباد، خراسان جنوبی، بیرجند، سمنان، گرمسار، تهران و ری انجام شد که در این حوادث 280 شهروند حادثه دیدند.

دیر روابط عمومی شرکت بهره برداری متروی تهران

خط 4 متروی تهران بدلیل آسیب دیدگی تا اطلاع بعدی تعطیل است

  • هنوز میزان خسارات وارد شده بر خط 4 متروی تهران مشخص نیست و باید تا اتمام کامل تخلیه آب در این خط منتظر ماند.

محمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران

 جمع آوری آب و بازسازی خط چهار متروی تهران
حضور قالیباف در محل حادثه

  •  آب رود دره های تهران در کانال متروی خط چهار جمع شده است.
  • آب در داخل ایستگاه آزادی، استاد معین و دکتر حبیب‌الله نفوذ کرد و همچنین تونل‌هایی که در مسیر این ایستگاه‌ها بود دچار آب‌گرفتگی شدید شد.

مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران

آمادگی کامل نیروهای خدمات شهری برای بارش احتمالی امروز

  • از روز گذشته تاکنون ماموران شهرداری در حال تخلیه آب و رفع خسارت‌های موجود هستند و هم اکنون برای بارندگی احتمالی آینده در حالت آماده باشند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷