دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است مهربانی و سخاوت ارثی است و با تربیت پدر و مادر در افراد ایجاد نمی‌شود

مهربانی و دست و دل بازی

به گزارش ایرنا، پیش از این محققان نشان داده بودند که دو هورمون 'اوکسیتوسین' و 'اسوپرسین' هم در روابط نزدیک افراد و هم در شرایط آزمایشگاهی باعث ایجاد رفتار مثبت اجتماعی یا مهربانی می‌شود.

حالا روانشناسان دانشگاه بوفالو در ایالت نیویورک و همکارانشان در دانشگاه 'ارواین' کالیفرنیا ابتدا نتیجه یک نظرسنجی سراسری را بررسی کرده‌اند که در آن افراد نظر خود را درباره انجام وظیفه نسبت به جامعه، و نگاهشان نسبت به خوبی یا بدی اطرافیان و دنیایی را که در آن زندگی می‌کنند مطرح کرده‌اند.

711 نفر از این افراد نمونه آب دهان خود را هم برای آزمایش‌های DNA ارائه کرده بودند تا محققان بتوانند میزان اکسیتوسین و واسوپرسین در ژن‌های آنها را اندازه گیری کنند.

آنها به این نتیجه رسیدند وجود این ژن‌ها در کنار نگاهی مثبت به دنیای اطراف باعث دست و دلبازی افراد می‌شود.

دکتر میشل پالین استاد روانشناسی دانشگاه بوفالو ادعا نمی‌کند که ژن خوبی را در انسان کشف کرده بلکه ادعای آنها پیدا کردن ژنی است که تا حد زیادی در این نوع رفتار تاثیر می‌گذارد.

به گفته وی درواقع کسانی که دنیای اطراف خود را بی رحم و ترسناک بدانند کمتر به دیگران کمک می‌کنند مگر اینکه گیرنده‌های ژنتیکی در بدن‌شان باشد که با این دو هورمون عجین شده.

درواقع هورمون‌ها باعث می‌شود افراد به حس ترس و تهدید از سوی دنیای اطراف خود گله کنند و با خیال راحت به دیگران مهربانی یا کمک کنند.

به گفته این روانشناس اگر یکی از همسایگان شما خوش برخورد و دست و دلباز است و دیگری بیشتر خسیس و خودخواه، ساختار DNA آنها می‌تواند این تفاوت را به راحتی توضیح دهد.

کد خبر 166526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز