سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضاییه گفت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه ارائه 14 خدمت قضایی به‌صورت الکترونیک به شهروندان آغاز خواهد شد.

اینترنت

حمیدرضا شهریاری با اشاره به این مطلب که ارائه دادخواست، پیگیری دادخواست، ارائه شکوائیه، ارائه لایحه، ابلاغ، پرداخت هزینه، خلاصه موضوعات پرونده، مشاهده ردیف‌های پرونده، آخرین عنوان پرونده و همچنین محاسبه هزینه دادخواستی تعدادی از این 14خدمت ارائه شده خواهد بود گفت: پس از اعلام درخواست از سوی شهروندان در سایت ارائه این خدمات، باید درخواست‌کنندگان به یکی از چندین دفتر خدمات قضایی مشخص شده مراجعه کنند تا با دادن کد رهگیری، هویت آنها احراز شده و پرونده‌شان به جریان بیفتد.

وی گفت: در فاز اول کار طی 3ماه به مرور 14خدمت قضایی به شهروندان ارائه می‌شود تا ریسک‌های این پروسه مشخص شده و پس از مشخص شدن و رفع مشکلات امیدواریم در هفته قوه‌قضاییه بتوانیم در سراسر تهران این خدمات را در محاکم قضایی ارائه دهیم.

شهریاری با اشاره به این مطلب که برای ثبت و ارائه دادخواست تاریخ یک اردیبهشت، پیگیری دادخواست یک اردیبهشت، ارائه لایحه قضایی یک خرداد، ارائه مدارک و اسناد یک خرداد و ابلاغ یک خرداد زمانی است که برای شهروندان در نظر گرفته شده است، گفت: در این زمان‌ها سایت www.adliran.ir برای شهروندان در دسترس قرار خواهد گرفت.

شهریاری با اشاره به این مطلب که در سامانه ارائه خدمات الکترونیک قضایی به شهروندان چندین مرحله در نظر گرفته شده است، گفت: در بخش ابتدایی شهروندان باید از قسمت ثبت‌نام استفاده کرده تا پس از ثبت‌نام امکان ارائه خدمت قضایی به آنها مهیا شود.

معاون فناوری و اطلاعات قوه‌قضاییه گفت: در این سامانه و در هنگام ثبت‌نام از کاربر خواسته می‌شود تا نحوه تعامل با محکمه و دستگاه قضایی را مشخص کند که درصورت مشخص شدن می‌توان از طریق پست الکترونیک و یا تلفن برخی از اطلاعات مورد نیاز به صاحبان پرونده داده شود.

وی افزود: پس از ثبت‌نام در سامانه افراد نیازمند داشتن یک امضای دیجیتال خواهند بود تا از طریق آن احراز هویت و اصالت آنها مشخص شود تا مطمئن باشیم به چه کسی قرار است درباره پرونده اطلاعات داده شود. شهریاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه به تازگی با کانون وکلا نیز هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم تا امکان احراز هویت وکلا براساس پرونده وکالت آنها فراهم شود تا مانند گذشته نیازمند نامه‌نگاری میان کانون و محاکم قضایی نباشیم.

وی گفت: پس از ثبت‌نام و احراز هویت شهروندان وارد بخش ارائه درخواست‌های خود می‌شوند که در مرحله اول تنها امکان ثبت درخواست در محدوده مجتمع قضایی عدالت وجود خواهد داشت.وی درباره موضوع داشتن امضای الکترونیک برای احراز هویت در پروسه دریافت خدمات قضایی گفت: به‌دنبال آن هستیم تا نیاز به استفاده از سخت‌افزار نباشیم و صرفا امضای دیجیتال را در قالب یکسری اعداد و کلمات منحصر به یک فرد طراحی کنیم.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضاییه درباره سطح امنیت این سامانه گفت: زمانی که شما قفلی به دری نصب می‌کنید یعنی اینکه این قفل کلید و شاه‌کلید دارد پس همان قفل هم نمی‌تواند امنیتی که مدنظر شماست را به شما بدهد اما ما براساس تلاشی که در 18 ماه گذشته با بهره‌گیری از دانش اساتید دانشگاه‌ها به‌دست آورده‌ایم می‌توانیم بگوییم که یک لایه‌ای از امنیت به‌طور مناسب در این سامانه وجود دارد.

راه‌اندازی سامانه مشاوره قضایی

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضاییه همچنین گفت: شهروندان تهرانی با شماره «۱۲۹» و شهروندان در دیگر شهرها با تماس با شماره «۰۹۶۹۹» می‌توانند از خدمات رایگان سامانه مشاوره قضایی استفاده کنند.وی ادامه داد: قضات حاضر در این مرکز به شهروندانی که تماس می‌گیرند خدمات قضایی رایگان ارائه می‌کنند و شهروندان می‌توانند حتی درباره معرفی محاکم از آنها سؤال کنند.براساس گفته شهریاری در حال حاضر خدمات این مشاوره رایگان است اما اگر استقبال شهروندان گسترده و نیاز به جذب قضات بیشتر باشد، احتمالاً تعرفه‌ای درنظر خواهیم گرفت.

کد خبر 166759
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز