سید مازیار حسینی* ماموریت اصلی حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال 1391 چیزی غیر از توسعه زیرساخت‌ها نیست چراکه اعتقاد داریم توسعه زیرساخت‌ها باعث افزایش و پایداری شتاب رشد اقتصادی در کشور خواهد شد و البته در این مبحث، پایتخت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

در این حوزه تلاش‌های مؤثری برای به‌بار نشستن زمینه توسعه و بسط نظام‌ اجرایی در کشور صورت گرفته ‌که می‌تواند منجر‌به تولید کار و جذب سرمایه‌های‌ ملی شود. ازجمله تلاش‌های صورت‌گرفته برای تحقق این هدف، فراهم‌ساختن زمینه جذب ‌منابع است. یکی‌از دغدغه‌های اساسی ما در حال ‌حاضر این است که چگونه می‌توانیم منابع پایدار و مطمئن و نیز منابع قابل‌ وصول را در مدت ‌زمان مشخص که یک پروژه به آنها نیاز دارد، جذب کنیم. از سوی ‌دیگر ظرفیت‌های اجرایی گسترده‌ای را تعریف‌کرده‌ایم که می‌تواند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌های کشور باشد.

نکته مهم‌تری که وجود دارد این است که هریک از این پروژه‌ها می‌تـوانـد یکـی ‌از شـاخصـه‌های رشـد علم و فناوری در حوزه کارهای عمرانی کشور باشد. یکی ‌از نکات بسیار قابل‌ توجه که در کارهای توسعه‌ای حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران مبنا قرار‌گرفته‌ و البته ملهم از توجهات ویژه و مکرر مقام‌معظم رهبری بوده، بحث استفاده‌ از علم و فناوری است. مدیریت شهری به‌شدت معتقد است که توسعه‌پایـدار، توسعه‌ دانش‌محور است؛ البته با تکیه‌بر دانش‌بومی نه یک دانش استیجاری و قرضی.

امروز مفتخر هستیم که به ‌مردم عزیز کشورمان اعلام‌کنیم در حال‌ حاضر حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعمال تغییر در اجزای ‌مختلف کار خود، از نظام فنی و اجرایی گرفته تا تغییر در نگرش همکاران، پیمانکاران و دست‌اندرکاران پروژه‌های مربوطه، می‌تواند یک رقابت در سطح بین‌المللی با همتایان خارجی خود داشته ‌باشد. در حال ‌حاضر مشاوران و پیمانکاران بسیار قابلی در پروژه‌های‌ عمرانی شهر تهران فعال‌هستند که در 3 زمینه و 3پارامتر سرعت، کیفیت و قیمت تمام‌شده پروژه‌ها، مدعی ‌بوده و قابلیت‌رقابت در سطح فرامرزی را دارا هستند.

همین تیم‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای که در کنار پروژه‌های ‌عمرانی پرورش‌یافته و کارها را پیش‌می‌برند، این پتانسیل‌ را دارند که در سطح بین‌المللی نیز کار را به‌دست ‌گیرند و چه در داخل یا خارج از کشور، باسرعتی بسیار قابل‌قبول، کیفیتی‌مناسب و قیمتی ارزان‌تر از آنچه یک پیمانکار یا مشاور‌خارجی پیشنهاد می‌دهد، پروژه‌های عظیم را به‌ سرانجام برسانند. این اتفاق چیزی غیر از آنکه بخواهیم از علم و فناوری بومی‌شده خود بهره‌ببریم، نبوده و البته بررسی و آسیب‌شناسی تجربه‌های قبلی در پروژه‌های مشابه بسیار به‌کارمان آمده ‌است.

تامین بموقع منابع مورد لزوم، چه از نظر نیروی ‌انسانی، مصالح و همچنین منابع‌مالی، ضلع‌جدید اضافه‌شده به سه‌ضلع قبلی راهبری پروژه‌های ‌عمرانی است که تمام این موارد البته با کنترل‌دقیق آنچه در طول یک پروژه می‌گذرد، همراه است. تمام این موارد باعث ‌شده ‌است تا زمان را مدیریت کرده و اطمینان داشته ‌باشیم که به قول‌های داده ‌شده، در موعد مقرر عمل‌کنیم. نصب روزشمار برای پروژه‌های بزرگ شهر که با تدبیر شهردار تهران صورت‌گرفته، درهمین راستاست؛ هرچند کارهای ‌عمرانی، به‌خصوص در شهر بزرگی مثل تهران که در اغلب ساعات شبانه‌روز زنده، پویا و فعال ‌است، سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را به‌همراه دارد اما در سالی که سال تولید ملی و حمایت ‌از سرمایه و کار ایرانی نامیده ‌شده، می‌توانیم با یک اطمینان‌خاطر و نشاط و انرژی ‌مضاعف به انجام درست مأموریت‌هایمان امیدوار باشیم.

در پایان با ذکر یک مثال به این بحث خاتمه می‌بخشم، زمانی پل‌های صندوقه‌ای بتنی مانند پل‌ سیدخندان را خارجی‌ها برایمان می‌ساختند و حتی کارگرها و تکنیسین این‌قبیل پروژه‌ها نیز غیرایرانی بودند؛ در واقع یک چنین کارهایی سال‌های سال در انحصار کشورهای خارجی بود اما امروز درکنار پروژه‌ای مانند احداث بزرگراه طبقاتی صدر، یک کارخانه تولید سگمنت در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته‌است که ظرفیتی‌ ملی در کشور ایجاد کرده و به ‌این وسیله می‌توان در هرماه، 2 کیلومتر پل صندوقه‌ای بتنی با تکنولوژی خاص برای تمام نقاط ایران تولیدکرد. این فناوری برای احداث پل‌هایی با دهانه‌های تا حدود 60 متر و بدون پایه جواب ‌داده و به‌نوعی یکی‌از سرمایه‌های کشور قلمداد ‌می‌شود. دستاوردهای اینچنینی در حوزه فعالیت‌های فنی و عمرانی شهرداری تهران، قابل‌ارائه در‌مجامع‌ بین‌المللی است تا به‌تدریج ابعاد حرکت به‌سوی تولید 100درصد داخلی و ملی بر همگان آشکار شود.

*معاون فنی و عمرانی شهردار تهران

 

کد خبر 166793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز