همشهری آنلاین: ارزیابی تخصصی از پذیرفته شدگان مرحله نخست کنکور دکتری 91 در دانشگاه تهران به گفته معاون آموزشی این دانشگاه همانند سال گذشته به صورت بررسی سوابق تحصیلی و انجام مصاحبه خواهد بود.

سید مهدی قمصری، معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفتگو با  مهر، اعلام کرد که این دانشگاه سال گذشته آزمونی به معنای " آزمون کتبی" میان قبولی‌های مرحله نخست کنکور دکتری برگزار نکرده بود.

وی درباره جزئیات آزمونی که سال گذشته از داوطلبان گرفته شد و نحوه ارزیابی تخصصی امسال پذیرفته‌شدگان کنکور دکتری مباحثی را مطرح کرد.

علت برگزاری آزمون کتبی سال گذشته

قمصری در این‌باره به مهر گفت: از نظر ستاد دانشگاه تهران، ارزیابی تخصصی به عهده گروه‌های آموزشی است که باید با دقت انجام شود. اما برای هر یک از رشته‌های دکتری در سال گذشته 3 تا حداکثر 5 برابر ظرفیت واقعی پذیرش، داوطلب به دانشگاه تهران معرفی شد. برای مثال اگر در رشته‌ای 3 نفر ظرفیت داشت حداکثر 15 نفر برای مصاحبه دعوت شدند.

به گفته وی، در بسیاری از رشته‌ها این تعداد بیشتر معرفی شد و امکان مصاحبه از میان این همه داوطلب آن هم در بازه زمانی که سازمان سنجش برای آغاز و پایان فرایند مصاحبه به دانشگاه‌ها اعلام کرده بود، وجود نداشت و به نوعی مصاحبه شفاهی تبدیل به آزمون کتبی شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: بنابراین دانشگاه تهران مجبور شد سوالاتی را که قرار بود به صورت شفاهی در مصاحبه از داوطلبان پرسیده شود، به صورت کتبی در اختیار داوطلبان قرار داد تا فرایند گزینش در دانشگاه تهران سر وقت صورت گیرد.

وی در تکمیل توضیح این موضوع با ذکر مثالی دیگر خاطرنشان کرد که سازمان سنجش در رشته‌ای که 10 نفر ظرفیت داشت 130 نفر را معرفی کرده بود که طبیعتاً مصاحبه با تک تک این افراد دو ماه طول می‌کشید.

آزمون کتبی پیش از این حذف شده بود

قمصری با تاکید بر اینکه اسم آزمونی که به علت زمان اندک به صورت کتبی از داوطلبان گرفته شد، آزمون کتبی نبود و از نظر دانشگاه تهران کماکان تحت عنوان ارزیابی تخصصی یاد می‌شود، تصریح کرد: نگاه در گروه‌های مختلف دانشگاه تهران متفاوت است و در بسیاری از رشته‌های این دانشگاه تا پیش از متمرکز شدن آزمون دکتری دانشگاه تهران، آزمون کتبی حذف شده بود و مدیران گروه رشته‌ها تمایل داشتند گزینش دانشجو بر اساس سوابق و مصاحبه علمی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم در یک سری از رشته‌ها مصاحبه کماکان علمی است ولی برای اینکه سوالات یکسان باشد، سال گذشته سوالات را به داوطلبان داده بودند که پاسخ‌های خود را به صورت کتبی بنویسند.

ارزیابی امسال همانند پارسال

به گفته معاون آموزشی دانشگاه تهران، ارزیابی امسال پذیرفته‌شدگان مرحله نخست هم بر اساس معرفی سازمان سنجش و اعلام 5 برابری ظرفیت پذیرش گروه‌ها در قاعده سال قبل باقی می‌ماند و از گروه‌ها خواسته شده نتیجه ارزیابی تخصصی را اعلام کنند.

قمصری تاکید کرد که دستاوردهای پژوهشی، مجلات، مقالات و معدل‌های مقاطع قبل تحصیلی هر کدام به عنوان یک پارامتر در فرایند گزینش نهایی داوطلبان به شمار می‌آیند.

کد خبر 166905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز