همشهری‌آنلاین: سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح سیاست‌های دولت برای بخش پولی کشور گفت: نوسانات سال گذشته در بازار ارز به عنوان یک پدیده نامطبوع برای همه عبرت آموز شده بود. مستقل از نرخ ارز، نوسانات نرخ در بازار ارز علامت بسیار بدی برای اقتصاد است.

سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازگشت از اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که در واشنگتن برگزار شد مطالبی از این سفر و رویدادهای اقتصادی کشور مطرح کرد که مهمترین آنها به نقل از ایسنا در زیر آمده است:

  • صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در اجلاس اخیر خود در گزارشی از وضعیت اقتصادی جهان اعلام کرد اگر تنش‌ها در حوزه بازار نفت در راستای تحریم‌های ایران جدی شود، رسیدن قیمت نفت به 165 دلار قابل پیش بینی است و این در حالی است که آنها در گذشته اعلام کردند اگر قیمت نفت به 150 دلار برسد، شاهد رکود فراگیر در اتحادیه اروپا و به دنبال آن در اقتصادهای بزرگ دنیا خواهیم بود.
  • پیش بینی آنها در خوش بینانه ترین حالت کاهش رشداقتصادی جهان در سال میلادی جاری نسبت به سال‌های گذشته از 4.1 درصد به 3.5 درصد است.
  • شاهد جهش و رکورد بسیار عالی بورس در فروردین ماه سال جاری بودیم. این خبر مثبت برای بازار سرمایه است و طبیعی است بازار سرمایه در مقابل چنین اخباری واکنش مثبت نشان بدهد به ویژه اینکه امسال سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز نامگذاری شد.
  • در همه جای دنیا بانک‌ها در تامین مالی نقش مهمی دارند ولی برای اقتصاد ایران که امروز جزو 20 اقتصاد مطرح دنیاست و برنامه‌های بلند و بزرگی را اجرا می‌کند بیشترین وزن تامین مالی بر روی بانک‌هاست.
  • بهترین مکمل جایگزین برای تامین مالی، بازار سرمایه است و می‌بایست ابزارهای بازار سرمایه را فعال کنیم.
  • بازار سرمایه ایران بازار مطمئن و سودآوری است اما سرمایه گذاران باید به این نکته هم توجه داشته باشند که با دقت و وسواس اقدام به خرید و فروش سهام کنند.
  • {تشریح سیاست‌های دولت برای بخش پولی کشور} نوسانات سال گذشته در بازار ارز به عنوان یک پدیده نامطبوع برای همه عبرت آموز شده بود. مستقل از نرخ ارز، نوسانات نرخ در بازار ارز علامت بسیار بدی برای اقتصاد است.
  • سیاست مطلوب دولت در بازار ارز، ایجاد ثبات نسبی در بازار و کاهش و تعدیل نرخ ارز در بازار آزاد است.
  • اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها همچنان یک ضرورت است. من به عنوان نماینده این مردم بزرگ در بین وزرای منا در گزارشی اجرای هدفمندسازی یارانه ها در ایران را ارائه نمودم و در کنار آن نهادهای بین المللی نیز اجرای این طرح را به عنوان یک تجربه بزرگ و موفق بشری برای ایرانیان به ثبت رساندند و به نیکی یاد می‌کنند.
کد خبر 167974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز