یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

یاسر پیدایش: در پی انتشار یادداشت روزنامه همشهری در مورخ 91.1.15 با عنوان «از رنجی که می‌کشیم»، یادداشتی از سوی یکی از کارشناسان تغذیه طیور به دست ما رسید که به نوعی نقد این یادداشت است.

روزنامه همشهری با احترام به‌نظرات کارشناسی و به جهت تضارب آرا، اقدام به انتشار این یادداشت می‌کند و آمادگی خود را برای درج دیدگاه‌های مختلف پیرامون مسئله آسیب‌های تغذیه در ایران اعلام می‌دارد.پرورش طیور گوشتی در چند سال اخیر با توجه به نقش و اهمیت خاصی که در تأمین پروتئین مورد نیاز بدن انسان دارد، رشد چشمگیری داشته است، به صورتی که از حالت سنتی به صنعتی عظیم تبدیل شده است.

برخلاف باور‌های نادرست مردم درباره تغذیه مرغ‌های گوشتی با هورمون، امروزه به علت پیشرفت در علم تغذیه و ژنتیک شاهد رشد سریع پرندگان هستیم.جالب است بدانید که در سال 1945، 98 روز طول می‌کشید تا یک مرغ به وزن 1.600 کیلوگرم برسد. در حالی که از سال 1986 به بعد، این زمان با پیشرفت در علم تغذیه معادل 50-45 روز شده است.

از نظر تغذیه‌ای احتیاجات یک مرغ اعم از انرژی، پروتئین، چربی، اسید‌های آمینه، فیبرخام، روغن، نمک، مواد معدنی و ویتامین‌ها تا پایان دوره پرورش آن محاسبه می‌شود. به‌طور مثال برای تأمین این احتیاجات از موادی مثل ذرت، گندم، سویا، روغن‌های گیاهی و اسید‌های چرب غیراشباع استفاده می‌شود که این مواد برای سلامت انسان مضر هستند. حتی امروزه به‌دلیل اهمیت سلامت انسان، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در جیره غذایی طیور ممنوع شده است. طی تحقیقات جدید، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که باقیمانده آنتی‌بیوتیک‌ها در گوشت مرغ، سلامت انسان را تهدید می‌کند. ازجمله عوارض به وجود آمده در بدن انسان، مقاومت دارویی، مسمومیت، سرطان‌زایی و از بین رفتن فلور باکتریایی طبیعی بدن است، به همین خاطر استفاده از پروبیوتیک‌ها مورد استقبال قرار گرفته است.

پروبیوتیک‌ها در واقع ترکیبات میکروبی زنده هستند که اثرات بسیار مطلوبی بر سلامت طیور و انسان دارند. پروبیوتیک‌ها از طریق بهبود تعادل فلور میکروبی روده و افزایش باکتری‌های مفید اثرات بسیار مفیدی را اعمال می‌کنند. در انسان نیز پروبیوتیک‌ها باعث اثرات مثبتی ازجمله: تقویت سیستم ایمنی، سلامت دستگاه گوارش، افزایش باکتری‌های مفید روده و جذب ویتامین‌ها می‌شوند. همچنین در جیره غذایی طیور روغن ماهی، کلزا و تخم کتان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئله در تغذیه و سلامت انسان هم مهم است زیرا این اسیدهای چرب غیراشباع که در جیره غذایی طیور استفاده می‌شود، اثر بسیار مطلوبی در مقابل بیماری‌های قلبی- عروقی نظیر، تصلب شرائین دارند. مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 است. مطالعات نشان داده است که این ویتامین ضد سرطان است. تحقیقات نشان داده است که دریافت غذا‌های حاوی ویتامین B3 از بروز بیماری آلزایمر با افزایش سن جلوگیری می‌کند. همچنین مرغ منبع خوبی از ویتامین B6 است.

این ویتامین نیز برای تأمین انرژی سوخت و ساز بدن مفید است. همچنین غنی‌سازی‌ گوشت مرغ با عنصر معدنی سلنیوم یکی دیگر از عوامل مهمی است که در سلامت انسان نقش بسزایی دارد.مطالعات نشان داده است که بین بروز سرطان و دریافت سلنیوم ارتباط بسیار مهمی وجود دارد و ثابت شده است که سلنیوم خاصیت ضدسرطانی دارد. در هر حال با پیشرفت‌های علمی در زمینه تغذیه و استفاده از این قبیل مواد دور از انتظار نیست که یک مرغ بدون استفاده از هیچ هورمونی در فاصله زمانی 50 روز به وزن کشتار برسد و مورد مصرف انسان قرار بگیرد.

از رنجی که می‌کشیم!

کد خبر 169360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز