مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخی مجوزها برای ادامه تولید خودروهای ناایمن گفت: اگرچه ممکن است که خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و باید بگوییم ناایمن‌ترین خودروی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در سومین همایش ایمنی و ترافیک با بیان اینکه عقب‌نشینی‌هایی که در مقابل خودروسازان انجام می‌شود پسندیده نیست گفت: سازمان استاندارد ابتدا خودرو «هُوو» را تایید کرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن تایید نکرده است!

 وی خواستار رعایت استانداردها و ایمنی توسط خودروسازان شد و گفت: ‌تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودروها باید استانداردها و ارتقای دایمی آنها را دنبال کند و اگر زمانی اعلام شد که پراید یکی از پرتصادف‌ترین خودروهای کشور است باید استانداردهای آن ارتقاء پیدا کند چرا که این خودرو زمانی که کف استانداردها اجرا می‌شد دارای ایمنی بود اما امروز استانداردها ارتقاء پیدا کرده است.

 فرمانده ناجا ایمنی خودرو را مولفه‌ای دانست که باید خودرو‌سازان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند و ادامه داد: تولید‌کنندگان باید در راستای ارتقای علمی استانداردهای خود گام بردارند. از سوی دیگر ما نیز در زمینه استانداردهای خودرو نباید عقب‌نشینی‌های مکرر داشته باشیم و باید با دادن مهلت‌هایی منطقی خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردها کنیم که این امر انجام شده است.

 وی با اشاره به استقلال سازمان استاندارد اظهار داشت: خوشبختانه با این رویکرد استاندارد خودروها روندی رو به بهبود را طی کرده‌اند که امیدواریم مردم به طور ملموس شاهد این استقلال باشند.

 فرمانده ناجا اصول دستاوردهای بزرگ را وجود نقشه راه دانست و افزود: دسترسی به اهداف بزرگ با تصمیمات اقتضائی و سلیقه‌ای یا حذف برخی از مسئولان امکانپذیر نیست. این در حالیست که حوزه ترافیک و تصادفات در کشور ما جوان است. اگرچه صد سال از ورود خودرو به کشور می‌گذرد اما طی چند سال اخیر شاهد تبدیل تردد خودروها به معضل هستیم. شرایط پس از جنگ و شروع سازندگی و افزایش توانایی اقتصادی مردم باعث شد تا خودرو جزء سبد خانواده قرار گیرد.

 وی با اشاره به این که در آینده شاهد افزایش سرعت سرسام‌آوری خواهیم بود چرا که جوانان 19 ساله تا پیرمردان 80 ساله براساس اقتضائات در دایره دارندگان وسیله نقلیه قرار می‌گیرند، افزود: ورود تکنولوژی باید همراه با فرهنگ و زیرساخت باشد. ما در ورود تکنولوژی به کشور تاخر داریم و پس از ورود تکنولوژی تازه به دنبال فرهنگ و زیرساخت‌ها می‌رویم که اگر این موضوع مدیریت نشود به تهدیدی جدی تبدیل می‌شود.

 فرمانده ناجا با اعلام اینکه در سال 84 با وجود شش میلیون خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت در کشور شاهد رشد 10 تا 15 درصدی کشته‌ها بودیم، گفت: در این سال 27 هزار و 800 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند که با مطالعات انجام شده توسط متخصصان انجام شد و تعیین نقشه راه توانستیم خسارات را کاهش دهیم.

 وی تصریح کرد: پلیس نمی‌تواند حجم خسارات را کاهش دهد اما خوشبختانه میزان تلفات رانندگی در سال گذشته نزدیک به 3 هزار نفر کاهش یافت. در سال 78، 3 میلیون خودرو در کشور تردد می‌کردند که تا امروز 12 میلیون دیگر نیز به آنها اضافه شد. در سال 90 همچنین یک میلیون و 900 هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردند. براساس اعلام‌های جهانی سالانه یک میلیون و 900 هزار نفر در تصادفات رانندگی جهان کشته می‌شدند که این آمار در کشور براساس سهم یک درصد باید به 19 هزار نفر کشته می‌رسید اما طی سالهای آینده شاهد کاهش تلفات خواهیم بود.

 فرمانده ناجا به موضوع ایمنی خودروها اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم بخش خصوصی را در راه به کار گیریم و خرید خدمات انجام دهیم. اگر با آهنگ کنونی پیش برویم این موضوع 20 سال به طول می‌انجامد اما با برون سپاری به بخش خصوصی کنترل الکترونیکی جاده‌ها طی سه سال به پایان می‌رسد. پلیس به دنبال تقویت و حرفه‌ای شدن است تا با اصلاح ساختارها و مراقبت الکترونیکی حضور نامحسوس خود را افزایش داده و اصطکاک با مردم را کاهش دهد.

وی با اعلام اینکه فروردین سال گذشته 52 میلیون برگ جریمه صادر شد خاطرنشان کرد: این در حالیست که در فروردین سال 89 نیز 29 میلیون برگ جریمه صادر شده بود اما در نیمه سال 90 با ابلاغ قانون افزایش جریمه‌ها میزان جریمه‌ها در اسفندماه سال گذشته به 35 میلیون برگه کاهش یافت. کاهش سرعت و تخلفات حادثه‌ساز یکی دیگر از دستاوردهای قانون جدید پلیس است. برخی‌ها مدعی‌اند که چرا باید جریمه صحبت کردن با تلفن همراه از 5 هزار توان به 60 هزار تومان برسد که ما معتقدیم استفاده از تلفن همراه نان شب نیست که واجب باشد و می‌توان با استفاده نکردن از آن جریمه نشد.

 فرمانده ناجا یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش تصادفات را مردم و عناصر فرهنگی برشمرد و افزود: اگر راه و خودرو بد باشد و پلیس نیز در جاده حضور نداشته باشد اما رانندگان خودشان قانون را رعایت کنند بخش زیادی از تصادفات و تلفات کنترل و کاهش می‌یابد.

 وی با اعلام اینکه روزانه یک تا یک و نیم نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند،‌ گفت: عابران پیاده و موتورسوران بیشترین کشته‌های تصادفات رانندگی هستند. باید ایمن‌سازی معابر، اصلاح تقاطع و پیچ‌ها رعایت شود نه اینکه برخی از افراد بدون توجه به ایمنی ابتدا راه را ساخته و پس از افتتاح پلیس آن را به علت ایمن نبودن مسدود یا محدودیت‌های ترافیکی در آن اعمال کند. اگر قرار بود براساس برنامه سوم شاهد افزایش کشته‌های رانندگی باشیم امروز باید شاهد مرگ سالانه 52 هزار نفر در جاده‌های کشور می‌بودیم که این آمار با روندی معکوس به 20 هزار نفر کاهش یافت.

کد خبر 169687
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز