استان کرمان پر‌جمعیت‌ترین و استراتژیک‌ترین مرکز جمعیتی جنوب شرق کشور محسوب می‌شود. حجم حمل‌ونقل مسافر و کالا در این استان طبق آمار، کرمان را به مرکز ترانزیت کالا و مسافر تبدیل کرده است.

سفر- قطار

 اما در این میان امکانات حمل‌ونقل، به‌خصوص در بخش ریلی هیچ تناسبی با نیازها از لحاظ کمی و کیفی ندارد.

افزایش قیمت بلیت و سقوط کیفیت خدمات

روزگاری نه چندان دور، نرخ بلیت قطار کرمان - تهران کمتر از 10هزار تومان بود و به راحتی اقشار مختلف مردم می‌توانستند از این امکان سفر راحت و کم خطر و ارزان استفاده کنند اما یکباره نرخ بلیت این قطار سیر صعودی خود را آغاز کرد و چند برابر شد و توجیه مسئولان این بود که برای جبران هزینه‌های بخش خصوصی در این مسیر و ثابت نگه‌داشتن کیفیت حمل‌ونقل ریلی و در کنار آن افزایش خدمات باید نرخ بلیت را افزایش داد و در کنار این توجیه برخی از مسئولان وقت کرمان نیز با اعتراض به افزایش قیمت‌ها قول پیگیری و حل مشکل را دادند که هنوز پس از سال‌ها عملی نشده است. چند ماه بعد از افزایش قیمت‌ها که عملا موجب شد عده‌ای از مسافران ریلی به مسافران جاده‌ها تبدیل شوند، متأسفانه خدمات دهی در قطار کرمان - تهران با افت مشهودی مواجه شد.

در آن زمان خدمات در 2خط ویژه و درجه یک ارائه می‌شد که درنهایت خط ویژه کاملا حذف و خدمات درجه یک ادامه یافت و امروز نیز پس از سال‌ها از آن دوران هنوز همان قطار و همان واگن‌ها و همان خدمات در دسترس مردم کرمان قرار دارد.

افزایش کار واگن‌های فرسوده

اما داستان به همین‌جا ختم نشد، پس از افتتاح خط آهن زاهدان- کرمان به ناگاه مردم کرمان با این مسئله مواجه شدند که قطار کرمان- تهران به قطار زاهدان- تهران تبدیل شده است و در حقیقت همان واگن‌های فرسوده‌ای که خدمات درجه یک را سال‌ها به مردم کرمان ارائه می‌دادند حال باید خدمات را به مسافران 2 استان عرضه می‌کردند.

در حالی واگن‌های فرسوده قطار کرمان - تهران هم‌اکنون کل بار حمل‌ونقل مسافر شرق کشور را به‌عهده دارند که پیش از این نیز مردم کرمان بارها نسبت به کیفیت بسیار پایین و مستهلک شدن این واگن‌ها اعتراض کرده‌اند. انتظار می‌رفت برای حل این مشکلات مسئولان چاره‌ای بیندیشند اما در کمال تعجب نه‌تنها اینگونه نشده است بلکه با افزایش تعداد مسافران و مسافتی که لوکوموتیو‌ها باید طی کنند، این روزها با افت شدید کیفیت واگن‌ها و خدمات مواجه هستیم.

تنها در نوروز امسال طبق آمار غیررسمی رقمی بالغ بر 32هزار نفر از 24اسفند ماه تا 15فروردین‌ماه از خطوط مختلف راه آهن کرمان استفاده کرده‌اند و این در شرایطی است که قطار بی‌کیفیت کرمان - تهران با 11واگن و در هر سالن 10کوپه و در هر کوپه 6نفر، به مسافران خدمات می‌دهد. اما اوضاع در قطار کرمان - مشهد بهتر است و هنوز کیفیت این قطار و واگن‌هایش در سطح قابل‌قبولی است و با امکانات مناسب‌تر و 10واگن و در هر سالن 10 کوپه و در هر کوپه 4نفر ظرفیت، فعالیت می‌کند و قطار‌کرمان- زاهدان نیز که درواقع همان قطار کرمان - تهران است.

ریل‌هایی که بیش از 40 سال قدمت دارند

اما نکته جالب‌توجه اینکه در کنار فرسودگی شدید واگن‌ها در خطوط ریلی کرمان- تهران مشکل دیگری نیز در مسیر حرکت قطارهای این استان خودنمایی می‌کند و آن نیز وجود ریل‌های قطار با قدمت بیش از 40 سال در مسیر کرمان - یزد است. وجود این ریل‌ها سرعت قطار را در طول مسیر به‌شدت کاهش می‌دهد و به‌دلیل گذر از میان شنزارها به‌طور معمول واگن‌های فرسوده مملو از خاک می‌شوند.

تعویض بخش عمده خطوط ریلی کرمان - یزد یکی از ضروریات بخش حمل‌ونقل ریلی در استان کرمان محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان دلیل عمده طولانی شدن مسافرت با قطار در استان کرمان وجود همین ریل‌ها و بی‌کیفیتی آنهاست، به‌طوری که سرعت قطار را از حداقل 120کیلومتر در ساعت به حداکثر 80کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهد.

سخن مسئولان

اما در این میان مسئولان راه آهن استان کرمان ابراز امیدواری می‌کنند که در آینده مشکل قطار کرمان- تهران برطرف شود. نباید از این مسئله گذشت که تبدیل قطار کرمان - یزد از قطار محلی و بسیار فرسوده با صندلی‌های اتوبوسی به قطار دوطبقه با کیفیت خدمات مطلوب نشان‌دهنده عزم مسئولان برای حل مشکلات است اما مسئولان شرکت رجاء باید این امر را مد نظر خود قرار دهند که کیفیت خدمات در این مسیر، خواسته اصلی هزاران مشتری‌ای است که از خدمات آنها استفاده می‌کنند و سال‌هاست نه تنها بهبود کیفیت را ندیده‌اند بلکه باید ساعت‌ها پشت گیشه‌های فروش بلیت قطار منتظر بمانند و درصورتی که شانس بیاورند و بتوانند حداقل از 10 روز قبل بلیت را تهیه کنند، تازه با مشکل فرسودگی واگن‌ها و خطوط ریلی مواجه می‌شوند.

کد خبر 170163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز