الهه فراهانی: در زمان‌های گذشته جویندگان گنج که رؤیای پولدار شدن در سر داشتند با خرید نقشه‌های عجیب و غریب به دل مناطق باستانی می‌زدند تا با پیدا کردن زیرخاکی یک‌شبه راه صد‌ساله را بروند.

دستگاه گنج یاب

آنها با در دست داشتن نقشه گنج چندین شبانه‌روز در این مناطق سرگردان بودند تا شاید عتیقه‌ای از دل خاک به‌دست آورند اما امروز با وجود پیشرفت علم و امکانات مدرن، جویندگان گنج دیگر سراغ کاغذهای قدیمی و پاره نمی‌روند. امروزه افراد سودجو با معرفی و تبلیغات گسترده اینترنتی یا در شبکه‌های ماهواره‌ای در زمینه فروش دستگاه‌های گنج‌یاب، جویندگان گنج را به دام می‌اندازند تا به سود کلان خود برسند. حالا این دستگاه‌ها چیست و از کجا وارد شده است. شاید این سؤال در ذهن خیلی‌ها نقش ببندد که آیا واقعا این دستگاه‌های گنج‌یاب که این روزها فروشنده‌ها با تبلیغات گسترده، آنها را فلزیاب معرفی می‌کنند باعث پیدا کردن گنج و اشیای عتیقه در مناطق باستانی می‌شود یا نه؟

پاسخ این سؤال را یکی از کارشناسان یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران می‌دهد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: همه تبلیغات رنگارنگ و رؤیایی فروشنده‌های این دستگاه‌ها دروغ‌پردازی است و هیچ‌کس تاکنون با استفاده از این دستگاه‌ها به گنج و عتیقه نرسیده است. معمولا این دستگاه‌ها در بخش معدن یا پیدا کردن لوله‌های زیرزمینی به‌کار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: قاچاقچیان دستگاه‌های گنج‌یاب از ترس لو رفتن، با عنوان فلزیاب به شکار مشتریان رؤیایی خود می‌پردازند و با قیمت 2میلیون تومان تا 80میلیون تومان دستگاه‌ها را می‌فروشند. آنها با چرب‌زبانی تفاوت قیمت‌ها را به‌خاطر حساسیت بالای این دستگاه‌ها عنوان می‌کنند. به‌عنوان مثال به مشتریان خود اعلام می‌کنند که شما می‌توانید تا شعاع چند متری در زمین گنج را پیدا کنید و با توجه به این موضوع دستگاه‌ها قیمت گذاری می‌شوند. حال اینکه این دستگاه‌ها ممکن است نسبت به هر فلز کوچکی هشدار بدهد و خیلی از خریداران چندین شبانه‌روز اقدام به حفاری کنند و با پیدا کردن اشیای بی‌ارزش با در بسته روبه رو شوند. باید گفت که متاسفانه عدم آگاهی در این زمینه باعث می‌شود که به راحتی خیلی از افراد در دام این سودجویان گرفتار شوند. آنها به شوق رسیدن به آمال و آرزوهای بزرگ خود میلیون‌ها تومان خرج می‌کنند به‌تصوراینکه روزی به ثروت میلیاردی برسند اما خیلی زود رؤیاهایشان رنگ می‌بازد.

چرا که به طور نمونه در یکی از پرونده‌ها شخصی فریب فروشنده را خورده و در حدود 100میلیون تومان برای خرید یک دستگاه گنج‌یاب پرداخته بود و نه تنها به گنج نرسیده بود بلکه سرمایه میلیونی خود را هم از دست داده بود. قاچاقچیان قیمت مشخصی برای این دستگاه‌ها ندارند و هرچه بخواهند برای فروش قیمت‌گذاری می‌کنند تا به سود کلان خود برسند. این کارشناس درباره چگونگی تولید فلزیاب‌ها می‌گوید: معمولا این دستگاه‌ها یا در کشور تولید می‌شود و یا افراد سودجو با ثبت یک شرکت بازرگانی دستگاه‌های گنج‌یاب را از کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌صورت قاچاقی و غالبا با جاسازی در لوازم پزشکی و آرایشی، لوازم خانگی و... وارد ایران می‌کنند البته در برخی از پرونده‌ها نیز مشخص شده که دستگاه‌های گنج‌یاب در کشور آلمان ساخته شده و به‌صورت قاچاق وارد ایران شده است. وی درباره مجازات‌های فروشندگان دستگاه‌های گنج‌یاب گفت: طبق قانون، خرید، فروش، تولید و تبلیغات هر نوع دستگاه فلزیاب و گنج‌یاب منوط به گرفتن مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور است، در غیراین صورت فروش، نگهداری و هرگونه تبلیغاتی در این زمینه غیرقانونی است و با کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برخورد شدیدی خواهد شد. فروشنده‌های این دستگاه‌ها بعد از دستگیری به دادسرا معرفی می‌شوند و جریمه و مجازات‌های سنگینی در انتظارشان خواهد بود.

قاچاق گنج‌یاب در قالب شرکت بازرگانی

در سال‌های اخیر با پرونده‌های زیادی روبه‌رو بودیم که قاچاقچیان با ترفندهای مختلف دست به فروش گنج‌یاب زده و توسط ماموران یگان حفاظت استان تهران شناسایی و دستگیر شدند. همان طور که اشاره شد معمولا این گنج‌یاب‌ها از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شود. بر همین اساس یکی از این پرونده‌ها مربوط به فعالیت یک شرکت بازرگانی بود که در پوشش واردات کالا اقدام به قاچاق گنج‌یاب به کشور کرده و آنها را به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رساند. وقتی ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در جریان این گزارش قرار گرفتند به تجسس‌های ویژه دست زدند و با انجام کارهای تحقیقاتی و کنترل‌های نامحسوس دریافتند که اعضای این شرکت در اینترنت تبلیغات گسترده‌ای کرده و با اعلام چندین خط تلفن همراه، اقدام به شناسایی مشتریانشان می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌داد که متهمان با دادن وعده پیدا کردن گنج و ثروتمند شدن به طعمه‌هایشان، آنها را ترغیب به خرید گنج‌یاب کرده و از این طریق سود کلانی به جیب می‌زدند. ماموران با ردگیری سرنخ‌ها، محل شرکت بازرگانی را در شرق پایتخت شناسایی کردند و با صدور دستور قضایی، ماموران در یک عملیات ضربتی وارد شرکت شدند و در بازرسی آنجا، 3دستگاه گنج‌یاب و فلزیاب به همراه دوربین دید در شب کشف و ضبط کردند.

قاچاق گنج‌یاب به جای واردات لوازم پزشکی

با توجه به بازار داغ فروش میلیونی گنج‌یاب‌ها، امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه واردات دست به قاچاق این دستگاه‌ها می‌زنند. جاسازی گنج‌یاب‌ها در لوازم پزشکی هم یکی از ترفندهای قاچاقچیان برای وارد کردن این دستگا‌ه‌ها به کشور است. اعضای یک شرکت واردات وقتی دیدند از طریق فروش لوازم پزشکی نمی‌توانند پول خوبی به جیب بزنند تصمیم به قاچاق گنج‌یاب‌های پیشرفته گرفتند.

اعضای این باند، شرکتی را در غرب تهران تاسیس کرده بودند و با ادعای اینکه در زمینه فروش لوازم پزشکی فعالیت می‌کنند، تمامی کارهای مجرمانه خود را در همان محل انجام می‌دادند. وقتی پلیس از ماجرا باخبر شد، ماموران شرکت را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و به کمین قاچاقچیان نشستند. آنها قرار بود چند دستگاه گنج‌یاب را به مبلغ 57میلیون تومان به مشتریان خود بفروشند. در روز قرار، تیم‌های عملیاتی که با دریافت دستور قضایی این محل را محاصره کرده بودند، متوجه 2مرد میانسال شدند که قصد داشتند بسته‌های مشکوکی را به شرکت انتقال دهند. بررسی‌‌ها نشان می‌داد که آن دو  نفر از اعضای باند قاچاق دستگاه‌های گنج‌یاب هستند و بسته‌های مشکوک نیز چیزی نیست جز 3دستگاه پیشرفته فلزیاب و گنج‌یاب که قرار بود آن روز در داخل شرکت معامله شوند. به محض اینکه مردان میانسال وارد شرکت شدند، دستور دستگیری آنها صادر شد و ماموران در یک عملیات غافلگیرانه وارد آپارتمان مورد نظر شدند. متهمان با مشاهده ماموران به طرف پنجره دویدند و قصد داشتند با پرتاب دستگاه‌های گنج‌یاب از طبقه چهارم به خیابان مدارک جرم را از بین ببرند که ماموران مانع این کار شدند و هر‌سه عضو باند را دستگیر کردند.

با کشف 3دستگاه فلزیاب تصویری و 2 نسخه کتاب خطی از متهمان، تمامی آنها به مقر یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران منتقل شدند و در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کردند. آنها گفتند: مدتی بود که بازار فروش لوازم پزشکی رونق نداشت و مشتری زیادی برای خرید این لوازم به ما مراجعه نمی‌‌کرد، به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم در پوشش واردات لوازم پزشکی، دستگاه‌های پیشرفته گنج‌یاب وارد کشور کنیم و به مشتریانی که از قبل شناسایی کرده بودیم، بفروشیم اما این کار هم عاقبت خوشی نداشت و ماموران که متوجه فعالیت‌مان شده بودند، ما را دستگیر کردند.

تبلیغ در وبلاگ برای فروش گنج‌یاب

فروشندگان گنج‌یاب به هر شگردی متوسل می‌شوند تا به اهداف خود برسند. بسیاری از آنها در فضای اینترنت نقشه خود را به مرحله اجرا می‌گذارند. آنها تصور می‌کنند که در فضای اینترنت هرگز شناسایی نخواهند شد، غافل از اینکه خیلی زود دستشان رو می‌شود. همین چند روز پیش بود که مرد کلاهبرداری به اتهام فروش دستگاه‌های گنج‌یاب از سوی پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد. وی با ایجاد وبلاگ و تبلیغ در خصوص فروش تجهیزات گنج‌یابی و فلزیابی افراد ساده‌لوح را شکار کرده و دست به کلاهبرداری می‌زد.

در بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان و رصد فضای مجازی سرانجام متهم شناسایی و دستگیر شد. متهم پس از روبه‌رو شدن با شواهد اعتراف کرد که به واسطه آشنایی با اینگونه تجهیزات، وبلاگی ایجاد کرده و اقدام به کلاهبرداری کرده است. با تلاش ماموران انتظامی، فروشنده قلابی طلایاب که با تبلیغات در فضای مجازی میلیون‌ها تومان به جیب زده بود در آذربایجان‌غربی دستگیر شد.

برخورد جدی با فروشندگان گنج‌یاب و فلزیاب‌ها

واردات گنج‌یاب و تبلیغات گسترده برای فروش این دستگاه‌ها همچنان در کشور ادامه دارد و عده‌ای ساده‌لوح نیز برای تحقق آرزوهایشان حاضر می‌شوند حتی تا 100میلیون یا بیشتر هم برای خرید این دستگاه‌ها بپردازند. بر همین اساس یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران به شکل جدی فروشندگان این دستگاه‌ها را پیش از هر اقدامی شناسایی کرده و با آنها برخورد جدی خواهد کرد.

کد خبر 170179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز