گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: سال‌هاست مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت درصدد تشکیل مجمع خیرین خوابگاه‌ساز کشور هستند اما همچنان اندر خم یک کوچه‌اند.

هر سال در هفته خوابگاه(22 تا 29 اردیبهشت ماه) مسئولان وزارت علوم از کمبود خوابگاه و لزوم ساخت خوابگاه و حضور خیرین در این عرصه سخن می‌گویند. خوشبختانه امسال وزارت علوم یک گام به جلو برداشته و رئیس صندوق رفاه دانشجویان از ایجاد کار‌گروه‌ ساماندهی خوابگاه‌های دانشجویی برای حل بخشی از مشکلات خوابگاهی خبر داد. کیوان مرادیان درباره استفاده از ظرفیت خیرین خوابگاه‌ساز گفت: اساسنامه مجمع خیرین خوابگاه‌ساز تدوین شده است و این مجمع به‌زودی تشکیل جلسه خواهد داد.

تشویق از نوع وزارت علوم

یکی از علل نافرجام ماندن طرح تشکیل مجمع خیرین خوابگاه ساز یا خیرین سلامت دخالت وزارتخانه‌های ذی‌نفع در این باره است. وزارت علوم راهکار جالبی برای تشویق خیرین در ساخت خوابگاه‌ها دارد؛ تقبل 50 درصد هزینه‌های طرح‌های خیرین. دبیر ستاد خیرین وزارت علوم در دانشگاه کاشان در این باره گفت: 50 درصد هزینه تقبل شده از سوی خیرین دانشگاهی که می‌خواهند پروژه‌ای را راه‌اندازی کنند، توسط وزارت علوم تامین خواهد شد.

سید جواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: «در راستای مشارکت مردم در توسعه فضاهای آموزشی، کمیته خیرین وزارت علوم تصمیم گرفته که معادل آن هزینه‌ای که خیرین برای ساخت مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها تقبل کنند از طرف وزارت علوم داده شود.»

به نوشته مهر، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، با اشاره به اینکه در اقصی نقاط کشور خیرین زیاد و افراد نیکوکاری وجود دارند و در عرصه جهاد علمی و توسعه فناوری مشارکت می‌کنند، افزود: وزارت علوم آماده است تا از خیرین حمایت کند. وی هدف از این اقدام را تشویق و ترغیب خیرین به ساخت فضاهای آموزشی و حمایت دولت از آنها ذکر کرد و یادآورشد: امروز عرصه علم و فناوری عرصه اقتدار کشورهاست و با توسعه و فراهم‌کردن امکانات علمی، پژوهشی، خدماتی و آموزشی در دانشگاه‌ها می‌توان در ارتقای علمی کوشید و مرزهای علمی دنیا را در‌نوردید. البته سایر مسئولان وزارت علوم نیز وعده‌هایی داده‌اند که تاکنون محقق نشده است.

رایزنی وزارت بهداشت

وزارت بهداشت نیز سال‌هاست در حال رایزنی با نهادهای مردمی و خیرین برای ساخت خوابگاه است.معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت برای ساخت خوابگاه‌های جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در حال رایزنی برای استفاده از توان نهادهای مردمی و خیرین در خوابگاه‌سازی‌ هستیم. محمد‌حسین آیتی اظهار کرد: ما در وزارت بهداشت علاوه بر تلاش برای ایجاد بستر مناسب جهت ساخت یا خرید خوابگاه و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی، در حال رایزنی برای توجه ویژه نهادهای مردمی و خیرین به موضوع خوابگاه‌سازی‌ هستیم.

کد خبر 170286
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز