دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شیر و فرآورده‌های آن، از منابع غنی مواد مغذی خصوصا کلسیم هستند. کلسیم چارچوب اصلی استخوان‌ها و دندان‌ها را تشکیل می‌دهد. با این حال، دقت در خرید و نگه‌داری این محصولات به علت فسادپذیری بالای آن‌ها، از اهمیت شایانی برخوردار است.

آشنایی با خرید و نگه‌داری لبنیات

لطفا به نکات زیر درباره‌ی خرید و نگه‌داری شیر و فرآورده‌های آن دقت کنید:

- از خرید شیر خام (غیر پاستوریزه) حتی الامکان خودداری کنید. اگر مجبور به استفاده از شیر خام غیر پاستوریزه هستید، حتما آن را جوشانده و 10 دقیقه در حال جوش به هم بزنید.

- شیر خام (غیر پاستوریزه) را به هیچ وجه قبل از جوشاندن در یخچال نگذارید.

- ظروف مورد استفاده برای شیرغیر پاستوریزه پس از مصرف، باید با آب و مایع ظرفشویی شسته شوند.

- گاهی به شیر فاسد جوش شیرین می‌زنند تا دلمه نبندد، بنابراین از خرید شیر کیلویی بپرهیزید.

- شیر پاستوریزه بعد از خرید، باید حتما در یخچال و در دمای صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد، برای مدت حداکثر 48 ساعت نگه‌داری شود. بنابراین از نگه‌داری شیر پاستوریزه در خارج از یخچال خودداری کنید.

- اگر شیر پاستوریزه بیشتر از 48 ساعت در یخچال باقی بماند و علایم فساد و بریدگی در آن مشاهده نشود، قبل از مصرف آن را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید.

از خرید پنیر تازه جدا بپرهیزید. پنیر تازه در صورتی قابل مصرف است که به مدت دو ماه در آب نمک داخل یخچال باقی بماند تا از آلودگی‌های میکروبی عاری شود.

- از خرید خامه‌ی غیر پاستوریزه به هر شکلی خودداری کنید.

- کره‌ی بسته‌بندی شده‌ی پاستوریزه تنها به مدت یک هفته در یخچال قابل نگه‌داری است، اگر می‌خواهید مدت بیشتری آن را نگه‌داری کنید، باید در فریزر گذاشته شود.

- از مصرف کره‌ی غیرپاستوریزه خودداری کنید.

- هنگام خرید کشک مایع دقت کنید تا علایم کپک‌زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد و قبل از مصرف آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه بجوشانید.

منبع: تبیان

کد خبر 170363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز