همشهری آنلاین: شهردار تهران از راه اندازی رصدخانه پایتخت خبر داد و گفت: مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره زمین‌های دولتی اصلاح شد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدباقر قالیباف  روز دوشنبه در مراسم رونمایی از طرح تفصیلی جدید تهران که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود : از مهمترین موضوعات طرح تفصیلی این است که منافع شهر، منابع و مصالح عمومی جامعه با وجود طرح تفصیلی از سلیقه‌ای اداره شدن خارج می‌شود و در بستر تصمیم سازی و تصمیم گیری به دست یک خرد جمعی سپرده شد که این بزرگترین اتفاق طرح تفصیلی بود.

وی با اعلام اعمال اصلاحاتی در مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی درباره زمین‌های دولتی متعلق به وزارت راه و شهرسازی گفت: مقرر شده که هرجا برای تامین سرانه‌های عمومی به زمین‌های دولتی نیاز بود، این زمین‌ها به کاربری سرانه‌های عمومی اختصاص یابد.

شهردار تهران با بیان اینکه در طرح تفصیلی جدید شهر تهران هفت سرانه عمومی همچون پارکینگ، فضای سبز، فضاهای آموزشی، بهداشتی و ورزشی مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: اگر در محل‌هایی که زمین‌های دولتی وجود دارد برای تامین این سرانه‌ها به زمین نیاز داشته باشیم دولت مکلف است که زمین‌های خود را برای این کاربری‌ها در اختیار شهرداری قرار دهد.

قالیباف ادامه داد: در غیر این صورت اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی نیز در پهنه‌های مسکونی، تجاری و مختلط ممکن است، قرار گرفته باشد و باید همچون سایر اراضی برای ساخت و ساز با رعایت ضوابط پهنه بندی نسبت به دریافت مجوز و تامین سرانه‌های لازم اقدام کنند.

قالیباف تاکید کرد: ما تمایل داریم که دولت تمامی اراضی خود را برای تامین سرانه‌های عمومی در اختیار شهرداری قرار دهد اما دولت هم طبیعتا سیاست‌های خاص خود را دارد.

شهردار تهران اظهار داشت: یک فرد و حتی یک جمع محدود هر قدر هم مدیر باشند نمی‌توانند جای خرد جمعی را بگیرند و اساس اداره هر جامعه، مشارکت معنی دار آحاد جامعه است که می‌تواند توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد و این موضوع از مهمترین ویژگی های طرح تفصیلی است.

قالیباف با بیان اینکه هرگز مدعی نبودیم و نیستیم که طرح جامع و تفصیلی تهران یک طرح بی عیب و نقص است گفت: با وجود آن که این طرح راهبردی - ساختاری است حتما نقص‌هایی دارد و من در سال 86 دریک نشست به عنوان یک شهردار منتقد در مورد طرح جامع صحبت کردم که خیلی‌ها گفتند با این وجود ادامه طرح مفهومی ندارد اما من گفتم مطمئن باشید که حتما این طرح در دوره خدمت گذاری بنده به نتیجه می‌رسد اما بدان معنا نیست که انتقادی نداشته باشیم.

طرح تفصیلی وحی منزل نیست

وی افزود : طرح باید نظرات جدید بگیرد، اصلاح شود و طرحی بسته و وحی منزل نیست.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت همکاری همه منتقدان و کارشناسان گفت : 3 روز قبل، یادداشتی 10 صفحه‌ای از منتقدانی داشتم که در زمینه‌های مختلف طرح تفصیلی اظهار نظر کرده بودند این افراد واقعا بر سر من، شورای شهر، اعضای کمیسیون ماده 5 و همچنین شورایعالی شهرسازی و معماری منت گذاشتند تااین طرح اصلاح شده و نقاط قوت آن بیشتر شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در گذشته شهر سلیقه‌ای اداره می‌شد، گفت: قوانین شهرسازی شفاف نبود و آنقدر انعطاف داشت که گاهی به شوخی می‌گفتم که می‌توانیم برای همسایه خود، عمو و عمه خود و رقیب و مخالف خود یک جور تصمیم بگیریم و اگر بخواهم کارشناسی هم کنیم آنقدر باز است که نمی‌توان مچ کسی را در حیطه شهرسازی بگیریم.

وی ادامه داد: اگر واقعا به دنبال شفافیت باشیم و مبارزه واقعی با فساد اداری و همچنین اجرای عدالت واقعی و دوری از شعار و کرامت انسانی برای ما موضوعیت داشته باشد و خدمت بی منت و صادقانه به مردم هدف ما باشد و همچنین بخواهیم شهر را از دو قطبی بودن نجات دهیم، تنها راه آن رصد مرتب طرح جامع و تفصیلی و اجرای آن است.

طرح جامع و کسب درآمد پایدار

قالیباف با بیان اینکه این طرح با آینده نگری و مداخله موثر برای بهبود روندها و اصلاح روش ها تهیه شده است گفت : مهمترین موضوعی که امروز چالش اصلی همه شهرداری‌هاست، کمیسیون ماده 100، نگاه درآمدی به آن و مسائلی از این قبیل است اما همه این‌ها معلول عواملی است و اگر مدیریت شهری به ویژه در شهرهای کوچک حتی حقوق ماهیانه کارگران خود را صرف اداره شهر می‌کند، طرح جامع می‌تواند یک شیوه سنتی را به سمت روشی مدرن و به سمت کسب درآمد پایدارببرد.

وی افزود: درتغییر ساختاری و سیستم اداری سیاسی کشور به معنای تفکیک کار ملی و محلی، اجازه دهیم همه موضوعات محلی را شورا تصمیم بگیرد و موضوعات ملی را در مقیاس ملی دنبال کنیم که طرح تفصیلی می‌تواند پایه گذار این تاثیرات باشد.

قالیباف در ادامه گفت: طرح تفصیلی باید یک میثاق اداری و یک میثاق اخلاقی بین همه ما در مجموعه شهرداری باشد و دائم به هم متذکر شویم و خودمان را متعهد بدانیم که این طرح را اجرا کنیم.

جلوگیری از دخالت افراد در اجرای طرح تفصیلی

شهردار تهران با تاکید براینکه این طرح با همه فرصت‌ها، تهدیدها و با همه نقاط ضعف و قوت خود اجرایی می‌شود افزود : در اجرای طرح سعی کردیم تا از تکنولوزی و فناوری اطلاعات حداکثراستفاده را کنیم و دخالت افراد و اشخاص را به حداقل برسانیم که تا پایان سال نیز دخالت‌ها به سمت صفر می‌رود و به صورت سیستمی هوشمند اجرا می‌شود و زمینه مدیریت یکپارچه شهری فراهم خواهد شد.

وی گفت: قول می‌دهم که بعد از ماه رمضان امسال و تا پایان شهریور دربرج میلاد بتوانیم رصدخانه شهر تهران بازدید کنید و اگر معتقدیم که شهر موجودی زنده است و نبض دارد، نبض شهر در این رصدخانه می‌زند و همه مسائل و مشکلات شهر در این رصدخانه قابل رویت است.

وی همچنین گفت: تا پایان امسال در همین رصدخانه می‌توانید ماکت فعلی شهر تهران و همچنین ماکت آینده شهر را ببینید و اینکه تهران در چه وضعیتی برای رسیدن به تهران آینده قرار دارد و در فضای مجازی هر لحظه به صورت ساعت، روز، ماه و سال این تغییر مسیر قابل رصد خواهد بود.

این مراسم با حضور زریبافان معاون رئیس جمهور، نایینی فرماندار تهران، مهندس ارشادمنش معاون وزیر کشور و رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

کد خبر 170400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز