گروه اجتماعی: چند روز پس از آنکه مسئولان وزارت علوم از تدوین اساسنامه خیرین خوابگاه ساز خبر دادند، دیروز یکی از مسئولان وزارت بهداشت هم از تدوین مجمع خیرین خوابگاه ساز در این وزارتخانه سخن گفت.

به گفته معاون دانشجویی مرکز دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، مجمع خیرین خوابگاه‌ساز در وزارت بهداشت راه‌اندازی می‌شود و اساسنامه این مجمع به‌زودی تدوین می‌شود.بهزاد تدین به ایسنا گفت‌: در وزارت بهداشت معمولا خیرین خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی را راه‌اندازی می‌کنند و تعداد خوابگاه‌هایی که توسط خیرین ساخته شده بسیار اندک است.او افزود: بنابراین با توجه به اینکه ماموریت وزارت بهداشت علاوه بر بهداشت و درمان کشور، آموزش است درنظر داریم از کمک خیرین استفاده کنیم تا بتوانیم تعداد خوابگاه‌ها را افزایش دهیم.

البته او آماری از اینکه خیرین چند باب خانه بهداشت یا مرکز درمانی ساخته‌اند ارائه نکرد و تنها به کلی‌گویی پرداخت.
معاون دانشجویی مرکز دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت از تحصیل بیش از 138هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و افزود: بیش از 60 درصد این تعداد خوابگاهی هستند که هر ساله به‌دلیل افزایش ظرفیت پذیرش تعداد دانشجویان خوابگاهی رو به افزایش است.

او با بیان اینکه معمولا تعداد دانشجویانی که در اتاق‌های خوابگاهی اسکان داده می‌شوند بیش از میزان استاندارد است، اظهارکرد: این موضوع می‌تواند به‌تدریج پیامد افت تحصیلی را به همراه داشته باشد که باید برای آن تمهیداتی درنظر گرفت.
تدین با اشاره به اینکه به‌طور میانگین حدود 10 متر مربع به ازای هر دانشجو فضای خوابگاهی درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: البته این متراژ با احتساب فضای خوابگاه‌هایی است که تغییر کاربری داده شده‌اند.او گفت: براساس استاندارد وزارت بهداشت باید به ازای هر دانشجو در خوابگاه 14 تا 15 متر مربع فضای خوابگاهی درنظر گرفته شود.

نکته

پس از موفقیت خیرین مدرسه‌ساز در تامین حدود 30 درصد از فضاهای آموزشی، ‌ مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت نیز به فکر راه‌اندازی مجموعه‌ای نظیر خیرین مدرسه‌ساز افتاده‌اند تا از این رهگذر بخشی از کمبودهای سازمانی را جبران کنند. البته این وزارتخانه‌ها سال‌هاست که اعلام می‌کنند در حال راه‌اندازی مجمع خیرین خوابگاه ساز هستند اما در عمل موفق به این کار نشده‌اند و از طرفی فراموش کرده‌اند که خیرین مدرسه‌ساز یک سازمان مردم نهاد و غیردولتی است.اگر مجمع خیرین خوابگاه ساز سازمانی مردم نهاد است پس چرا مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم درصدد تشکیل آن هستند.

یکی از عللی که امر مدرسه‌سازی موفق بوده و در خوابگاه‌سازی یا سلامت ناموفق بوده نوع نگاه مسئولان به خیرین و نحوه برقراری ارتباط و جلب آنان برای خوابگاه‌سازی‌ است.در مرحله اول باید ضرورت ساخت خوابگاه برای خیرین تبیین شود تا آنها به‌صورت خودجوش در این راه گام بردارند.

کد خبر 170449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز