شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

بر اساس لایحه بودجه 86 پیش‌بینی شده در سال آینده دولت با افزایش قیمت و دو نرخی کردن بنزین نسبت به حل معضل بنزین و کاهش مصرف اقدام کند.

از سوی دیگر افزایش20 درصدی احتمالی تعرفه‌های واردات سی کی دی برای خودروهایی که ساخت داخل پایینی دارند و افزایش عوارض جدید پلاک‌گذاری خودرو در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون به 650 هزار تومان، از موضوعاتی است که موجب ایجاد دیدگاههای متفاوتی در زمینه تأثیر این مصوبات بر قیمت خودرو و حمل و نقل در سال آینده شده است.

با محمدحسین ادیب اقتصاددان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق در زمینه قیمت بنزین در سال آینده، چه تأثیری بر حمل و نقل عمومی و قیمت سایر کالاها  در سال آینده خواهد داشت؟

کاهش یارانه سوخت بدون کاهش تعرفه واردات خودرو استراتژی متعادل کننده‌ای برای وضعیت سوخت و حمل و نقل عمومی در سال آینده نخواهد بود.

بلکه در مورد بنزین و انرژی دولت باید به میزانی که یارانه واردات این فرآورده‌ها را کاهش می‌دهد به همان نسبت تعرفه واردات خودرو را نیز کاهش دهد تا در مجموع تعادل و توازن ایجاد شود.

به عبارت دیگر اگر در سال آینده یارانه بنزین 15 درصد کاهش می‌یابد پیشنهاد می‌شود تا تعرفه واردات خودرو نیز از 90 به 75 درصد کاهش یابد.

می‌توان این موضوع را به‌صورت راهبردی در زمینه بنزین مورد توجه قرار داده و طی سه سال در سه مرحله یارانه انرژی را هر 6 ماه یک بار 15 درصد کاهش داده و متقابلاً از تعرفه‌های گمرکی نیز به همین میزان کاسته شود.

  • با توجه به ثابت ماندن تعرفه 90 درصدی واردات خودرو، افزایش هزینه شماره‌گذاری  چه تأثیری بر هزینه حمل و نقل در سال آینده خواهد داشت؟

از آنجا که دولت در سیاستگذاری کلان خود دریافت حدود 650 هزار تومان هزینه پلاک‌گذاری خودروهای جدید را مورد توجه قرار داده است، در سال آینده دولت معادل سودی که خودرو سازان از محل تولید خودرو به‌دست می‌آورند، از محل شماره‌گذاری هر خودرو درآمد خواهد داشت.

در صورتی که تعرفه واردات خودرو در سال آینده کاهش نیابد افزایش هزینه شماره‌گذاری خودرو به افزایش هزینه حمل و نقل در کشور منجر خواهد شد که در مجموع این امر مثبت ارزیابی نمی‌شود.

  • تأثیر این مصوبات بر قیمت خودرو در سال آینده چگونه خواهد بود؟

امیدواریم که دولت در سال آینده به میزانی که یارانه بخش انرژی را کاهش می‌دهد نسبت به کاهش تعرفه واردات خودرو نیز اقدام نماید چراکه در غیر این صورت در سال آینده به سمت بحران در صنعت حمل و نقل کشور پیش خواهیم رفت که امری مثبت تلقی نمی‌شود.

در صورتی که در سال آینده تعرفه واردات خودرو کاهش نیابد این امر موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

کد خبر 17048

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز