یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: خوردن احساسی، روشی برای مقابله با حس ترس، استرس، ناامیدی و تنهایی است.

افرادی که دچار خوردن احساسی هستند، احساسات خود را با روی آوردن به غذا برطرف می‌کنند. به عبارت دیگر به دلیل مسائل احساسی به خوردن رو می‌آورند. کنترل این نوع خوردن به خصوص عصرها هنگام تنهایی سخت‌تر و یکی از عوامل چاقیست.

برای ترک این عادت:

1- سعی کنید فرق بین گرسنگی واقعی و گرسنگی احساسی را تشخیص دهید. گرسنگی احساسی می‌تواند ناگهان یا در اثر چند موضوع استرس‌زا ایجاد شود. این که منتظر نشانه‌های گرسنگی نمانید و بدون فکر شروع به خوردن کنید.

2- حس‌های مختلف را از هم تشخیص دهید. یکی از دلایل این نوع خوردن ممکن است عصبانی شدن از چیزی باشد و این که به دنبال آرامش در غذا باشید.

ممکن است عصرها یعنی زمانی که احتمال بودن با سایرین کم‌تر است، بیش‌تر احساس تنهایی کنید و با این بهانه که غذا آرامش‌بخش است به آن رو آورید.

بسیاری از افرادی که دچار خوردن احساسی هستند، می‌خواهند خلا خود را با غذا پر کنند. ممکن است بعد از برگشت به خانه احساس استرس کنید و برای رفع این حالت، به دنبال غذا باشید.

ترس و تردید دیگر عوامل بی‌دلیل خوردن هستند. ممکن است هنگام ترس غذا را دوست قابل اعتماد خود بدانید.

3-
اگر جزو کسانی هستید که عصرها پرخوری می‌کنید، غذایی که می‌خورید و حسی که دارید را یادداشت کنید. احساس‌های ناخوشایند خود را مشخص کنید و یاد بگیرید قبل از روی آوردن به غذا به عنوان منبع آرامش، چطور با احساسات مختلف مقابله کنید.

4- برای مقابله با خوردن احساسی غذا در بعد از ظهر در خود تغییر رفتاری ایجاد و سعی کنید به روشی دیگر بر این احساسات منفی غلبه کنید. مثلا اگر این عادت به دلیل قرار گرفتن در محیطی استرس‌زا است، آن جا را ترک یا راه‌های دیگری برای مقابله با آن پیدا کنید.

5- گزینه‌های جایگزین پیدا کنید. اگر خوردن شما از روی یکنواختی یا تنهایی است، روش‌های دیگری برای گذراندن اوقات فراغت خود پیدا نمایید. تنهایی منجر به غمگینی و غم منجر به جدایی و کناره‌گیری از مردم خواهد شد.

- به یکی از دوستان خود زنگ زده، یا با او ملاقات کنید. دسترسی به دوستان یا خانواده یادآور آنند که هستند افرادی که به فکر شما بوده و تنها نیستید.

- با خواندن کتاب یا پیدا کردن روشی برای سرگرمی، خود را مشغول کنید.

- چند نفس عمیق بکشید. ورزش می‌تواند در از بین بردن استرس، کم کردن شدت عصبانیت و ناامیدی نقش داشته باشد و به دلیل آزاد شدن اندورفین، خلق وخو شما را تغییر دهد.

- به پیاده‌روی روید.

- تنیس بازی کنید.

- به موسیقی آرامش‌بخش و مورد علاقه گوش کنید.

http://www.ehow.com

کد خبر 171044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز