شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو روز بعد از آنکه «علی جمالی فشی» قاتل شهید مسعود علی محمدی دانشمند هسته‌ای ایران اعدام شد رسانه‌های غربی جریان‌سازی برای کم‌رنگ کردن دستاوردهای دستگاه‌های امنیتی ایران را آغاز کردند. این رسانه‌ها مدعی شدند دستگاه‌های امنیتی ایران قاتل شهیدعلی‌محمدی را براساس اسناد ویکی‌لیکس کشف کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین؛ تایمز از جمله رسانه‎هایی است که کشف علیمحمدی را مدیون انتشار سندی از سوی ویکی‌لیکس می‌داند.

تهران امروز در گزارش خود به نگاه رسانه‎های غربی در مورد موضوع قاتل شهید علیمحمدی و نحوه دستگیری این فرد پرداخت. در این گزارش آمده است: روزنامه تایمز در مورد نحوه دستگیری جمالی فشی، مدعی شده‌اند که  مقامات ایرانی فشی را بر اساس این سند، به عنوان فردی که با غرب در تماس غیر قانونی بوده شناسایی کرده بودند. او چند روز پس از انتشار سند فوق توسط ویکی لیکس، در دسامبر سال 2010 دستگیر شد و در ژانویه 2010 به جرم همکاری با سازمان موساد و ترور مسعود علی محمدی، دانشمند هسته ای ایران متهم شد.

پایگاه خبری دیلی میل انگلیس اولین رسانه‌ای بود که مدعی شد قاتل دانشمند هسته‌ای ایران بر پایه انتشار اسناد محرمانه آمریکا توسط ویکی لیکس به دام سرویس‌های امنیتی ایران افتاده است. دستگیری «علی جمالی فشی» آن هم چند روز پس از عملیات ترور شهید علی‌محمدی در تهران، در همان برهه به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات سرویس‌های امنیتی ایران و نشان از توانایی بالای وزارت اطلاعات ارزیابی شد.

تهران امروز در این مورد نوشت: تلاش رسانه‌های غربی برای زیر سوال بردن توانایی اطلاعاتی ایران در حالی است که هیچ گونه مستندی در این باره منتشر نشده است. تلاش‌های غرب برای تحت الشعاع قرار دادن موفقیت‌‎های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت می‌پذیرد که وزات اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بارها توان اطلاعاتی خود را در مواردی همچون دستگیری عبدالمالک ریگی- که پشتیبانی‌های اطلاعاتی غرب را همراه داشت- به نمایش گذاشته است.

22 دی ماه 88، مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران که قصد سوار شدن بر خودرویش را داشته با انفجار موتور مجاور خودرویش به شهادت رسید. یک سال پس از این واقعه در 20 دی ماه 89 وزارت اطلاعات از دستگیری عوامل ترور استاد علی محمدی خبر داد و چند روز بعد «علی جمالی فشی» که به عنوان عامل ترور شهید علی محمدی شناسایی و دستگیر شده بود، به نحوه جذب در سرویس اطلاعاتی اسرائیل(موساد) و چگونگی به شهادت رساندن این محقق ایرانی پرداخت. پس از اعترافات جمالی فشی پرونده وی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به جریان افتاد و سرانجام وی در صبح 26 اردیبهشت ماه 1391در محوطه داخلی زندان اوین به دار مجازات آویخته شد.

«علی جمالی فشی» در اعترافات خود در دادگاه در تابستان سال گذشته صراحتا به ترور شهید علی محمدی اعتراف کرد. وی همچنین از آموزش‌های گسترده اطلاعاتی و امنیتی خود توسط موساد پرده برداشت. ماموران موساد پس از چند دوره آموزش «علی جمالی‌فشی» در کشورهای ثالث، وی را برای آموزش‌های تکمیلی به تل‌آویو برده و در آنجا حتی ماکت خانه شهید علی محمدی را هم به وی نشان داده بودند.

سرمایه‌گذاری اسرائیل تا آنجا بود که بازداشت وی توسط وزارت اطلاعات موجب حیرت رسانه‌های غربی شد. اینک با اعدام وی این رسانه‌ها در سناریوی طراحی شده خود تلاش می‌کنند تا دستگیری شاه کلید ترور دانشمند هسته‌ای ایران را حاصل یک اتفاق جلوه دهند. در همین راستا یک رسانه بریتانیایی در گزارشی آورده است که ممکن است ویکی لیکس مسئول افشای علی جمالی فشی، ‌بوکسور34‌ساله ایرانی باشد؛ جوانی که پس از «اعتراف» به همکاری با اسرائیل و ترور دانشمند هسته‌ای ایران روز سه شنبه در تهران به‌دار آویخته شد.

تایمز لندن هم در ادامه این جریان‌سازی رسانه‌ای ادعا کرد یک سند مربوط به سفارت آمریکا در باکوی آذربایجان، ظاهرا توجه فشی را به خود جلب کرده است.

این سند دیپلماتیک ایالات متحده مربوط به سپتامبر 2009 با کد شناسایی BAKU687 09 بوده که در آن از قول یک منبع ایرانی که گویا مربی و دارای مجوز مربیگری هنرهای رزمی بوده نقل می‌کند که وی طی تماس با فردی آمریکایی از فشار رژیم ایران برای آموزش هنرهای رزمی به سربازان و شبه نظامیان صحبت کرده است. طبق این گزارش‌ها؛ گویا جمالی فشی تنها چند روز قبل از تاریخ نگارش این سند سفارت آمریکا، برای رقابت‌های بین المللی هنرهای رزمی به باکو سفر کرده بود.

تایمز ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد مقامات ایرانی فشی را بر اساس این سند به عنوان فردی که با غرب در تماس غیرقانونی بوده شناسایی کرده بودند. او چند روز پس از انتشار سند فوق توسط ویکی لیکس، در دسامبر سال 2010 دستگیر شد و در ژانویه 2010 به جرم همکاری با سازمان موساد و ترور مسعود علی محمدی، دانشمند هسته‌ای ایران متهم شد.

گزارش روزچهارشنبه بریتانیا به نقل از یک فرد دانشگاهی بریتانیا به نام اسکات لوکاس استاد دانشگاه بیرمنگام، پیش بینی کرده که این تلگراف دیپلماتیک، می‌تواند یک قطعه سند مهم از شواهد یا تنها بهانه‌ای برای بازداشت فشی باشد. لوکاس بدون توجه به اعترافات جمالی فشی گفته است: «شاید این سند به عنوان بهانه‌ای علیه او به‌کار رفته باشد تا او را به عنوان فردی جلوه دهند که می‌توانسته مسئول این ترور باشد.»

کد خبر 171065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز