مینا شهنی: قرارداد بیمه طلایی بازنشستگان آموزش‌وپرورش بدون رضایتشان فسخ شد و برای برهم خوردن این قرارداد به بازنشستگان هیچ توضیحی ارائه نشد. درحالی‌که از ابتدا اعلام شده بود که قرارداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان به‌صورت سالانه بسته شده‌است اما پس از 4 ماه بدون اطلاع قبلی این بیمه فسخ و بی‌اعتبار شد.

از آنجا که قرارداد با توافق دو اداره منعقد می‌شود؛ بنابراین برای فسخ یا برهم زدن آن نیز دو طرف در جریان قرار خواهند گرفت و قرارداد فسخ می‌شود؛ اما نکته اینجاست که دو طرف این قرارداد بیمه تکمیلی چه کسانی بودند؟ یک سو مسلما شرکت‌بیمه‌ای است که تعهد کرده در ازای حق بیمه ماهانه، هزینه‌ خدمات معینی را برای بازنشستگان ‌آموزش و پرورش پرداخت کند. طرف دیگر، بازنشستگان آموزش‌وپرورش هستند که البته در قالب مراجعه فرد به فرد و عقد قرارداد نفر به نفر اقدام نکرده‌اند بلکه وزارت‌ آموزش‌وپرورش به نمایندگی یا وکالت این گروه، قرارداد را به رسمیت شناخته است؛ بنابراین قرارداد بین وزارت آموزش‌و‌پرورش و شرکت بیمه بسته شده است.

بازنشستگان افراد ذی‌نفع در این قرار داد بوده و هستند که اگر چه به شکل رسمی و قانونی نمی‌توانند نقش یک طرف این قرارداد را داشته باشند اما به‌عنوان ذی‌نفعان و یا فایده‌برندگان این قرارداد می‌توانند حقوقی داشته باشند که لازم است این حقوق هنگام برهم زدن توافق از سوی وزارت آموزش‌و‌پرورش رعایت شود.

در این طرح هر بازنشسته ماهانه 8هزار تومان برای استفاده هر نفر از مزایای بیمه، پرداخت کرده‌است؛ ‌به این ترتیب که هر ماه وزارت آموزش‌وپرورش میزان معین شده را هنگام پرداخت حقوق ماهانه بازنشستگی از حساب افراد کسر و به حساب شرکت بیمه واریز کرده‌است؛ پس تخلفی در پرداخت حق بیمه از سوی بازنشستگان رخ نداده‌است و آنان همچون مشتریان خوش حساب، سروقت حق بیمه‌شان را پرداخت کرده‌اند.

در این شرایط به چه دلیلی ممکن است که شرکت بیمه‌ای مورد نظر از ادامه سرویس‌دهی به این مشتریان خوش‌حساب صرف‌نظر کند؟ اگر در بازه زمانی چهارماهه دی‌ماه سال 90 تا آخر فروردین 91 وزارت آموزش‌وپرورش تمامی حق بیمه‌ها را به شرکت بیمه پرداخت کرده‌ باشد، این شرکت به چه بهانه‌ای اعلام انصراف از قرارداد را خواهد داشت؟‌

بر فرض اینکه شرکت بیمه‌ای به هر دلیل تمایلی به ادامه اجرای تعهدش نداشته باشد،‌ آیا وزارت‌ آموزش‌و‌پرورش به راحتی از حق مسلم بازنشستگانش گذشته و به توافق با شرکت بیمه‌ای اقدام کرده‌است؟

ممکن است برهم زننده این توافق وزارت آموزش‌وپرورش بوده باشد اما به‌چه دلایلی از اعلام این خبر جلوگیری شده‌ است؟
با توجه به تبلیغات «بسیار» وسیعی که بر اجرای این نوع بیمه انجام شد، این تصور شکل می‌گیرد که خبرهای منتشر‌شده درباره بیمه تکمیلی طلایی بازنشستگان وزارت آموزش‌وپرورش تنها یک اقدام خبری بوده که هرگز جامه‌عمل به تن نکرده‌است.
سکوت مسئولین مربوطه در این‌باره طولانی شده ‌است. برای برطرف شدن ابهامات، توضیح دلیل فسخ قرارداد از سوی مسئولین لازم و ضروری است و البته بازنشستگان بیشتر به‌دنبال تمدید بیمه طلایی هستند.

کد خبر 171118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز