با اینکه هرساله با گرم شدن هوا کارشناسان تأکید می‌کنند که شهروندان مراقب خورد‌و‌خوراکشان باشند، باز هم عده‌ای بدون توجه به تاریخ تولید خوراکی‌هایی که در هوای گرم به سرعت رو به فاسد شدن می‌گذارند، به تهیه و مصرف آنها رو می‌آورند.

هر ساله در فصل گرما شاهد بروز بیماری‌های زیادی هستیم که بر اثر سهل‌انگاری‌هایی از این دست، پدید آمده‌اند. به هر روی باید دقت کرد و در خرید مواد خوراکی‌ای از قبیل: شیر و فراورده‌های شیری و تخم‌مرغ حتما به تاریخ تولید و مصرف آنها توجه داشت. البته در این بین، برخی از مغازه‌داران هم چندان بی‌تقصیر نیستند.

این فروشندگان که گویا هنوز در حال و هوای زمستانی سیر می‌کنند، جعبه‌های شیر را از زمانی که تحویل می‌گیرند تا آخر شب در فضای مغازه و گاهی اوقات در جلوی مغازه و در معرض نور خورشید و هوای گرم قرار می‌دهند. لازم به گفتن نیست که این کار سبب فساد زود هنگام اینگونه مواد‌غذایی می‌شود و یا به ایجاد بوی بد و نامطبوعی در برخی از این مواد از جمله شیر منجر می‌شود. بسیاری از شهروندانی که از این قبیل مغازه‌ها مبادرت به خرید شیر کرده‌اند، هنگام نوشیدن آن متوجه فساد و خرابی یا بوی نامطبوع شیر شده‌اند. به هرحال حفظ حقوق شهروندی اقتضا می‌کند که مغازه‌داران و فروشندگان با قرار دادن شیر و سایر فراورده‌های شیری در یخچال، سلامت و ایمنی همشهریان خود را افزایش دهند.

داربست‌های غیر استاندارد

با وجود اینکه هرچند وقت یک‌بار خبرهای دردناکی از ریزش ناگهانی داربست‌ها در سطح شهر به گوش می‌رسد، اما هنوز هم برخی از شهروندان حین ساخت‌و‌ساز یا تعمیر و بازسازی ساختمان‌های خود ایمنی و استاندارد لازم را جهت برپایی داربست رعایت نمی‌کنند و به این طریق جان و مال همشهریان خود را در معرض خطر و زیان قرار می‌دهند.

کارشناسان معتقدند که یک داربست مناسب، بسته به مدت زمانی که کار طول می‌کشد، باید استحکام و دوام خوبی داشته باشد. متأسفانه برخی از داربست‌ها از چفت و بست درستی برخوردار نیستند و به همین خاطر با یک تکان کوچک و یا وزش یک باد به پایین می‌افتند و باعث ایجاد حادثه برای دیگران می‌شوند. بنابراین نصب و استحکام داربست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که وقوع هرگونه حادثه‌ای را در این ارتباط به صفر برساند.

نصب استاندارد داربست‌ها از محکم بستن میله‌ها و سفت بودن بست‌ها، پیچ‌ها و مهره‌ها و سایر اتصالات تا قرار دادن توری مناسب در پایین داربست برای جلوگیری از ریزش گردوخاک و سایر مصالح ساختمانی را دربرمی‌گیرد. متأسفانه برخی از شهروندان این نکات را رعایت نمی‌کنند و اسباب مزاحمت برای همسایگان و عابران فراهم می‌آورند. گاه دیده شده که مصالح ساختمانی به حیاط خانه مجاور و یا بر سرو‌روی عابران پیاده ریخته می‌شود و یا منجر به آسیب رسیدن به خودروهای آنان شده است، به همین خاطر به شهروندانی که قصد بازسازی و یا ساخت‌و‌ساز را دارند، توصیه می‌شود که پیش از هر چیز حتما برای نصب داربستی مطمئن و استاندارد با کارشناسان تماس بگیرند تا به این طریق هم ایمنی کارگران و هم ایمنی و آسایش رهگذران را تضمین کنند.

اشغال جای پارک

در ترافیک گره‌خورده شهر و خیابان‌های شلوغ، پیدا کردن جای پارک نیز مصداق قوز بالا قوز است. همین کیمیا شدن جای پارک باعث می‌شود تا برخی شهروندان اقدام‌ به رفتار‌های عجیبی کنند. گروه یاد‌شده برای جلوگیری از اشغال جای پارک همیشگی خود در جلوی منزل یا محل کار از موانع گوناگونی استفاده می‌کنند.

برای نمونه، با گذاشتن صندلی، جعبه میوه و گاهی زنبیل و... سعی در این دارند تا برای ثانیه‌ای هم که شده جای پارکشان را از دست ندهند. همین وسیله‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید، هر روز جلوی یکی از مراکز درمانی قرار می‌گیرد تا راننده‌‌ای از راه نرسد و آنجا پارک نکند. البته از آنجا که این جای پارک و البته صندلی جلوی یک مرکز درمانی است، چنانچه کسی با دوچرخه یا موتورسیکلت به آن برخورد کند خیلی شانس آورده است، زیرا راهش برای رسیدن به اتاق اورژانس کوتاه می‌شود و نیازی نیست زیاد منتظر آمبولانس بشود. به‌هرحال، پارک‌کردن‌ به‌صورت غیرقانونی و رزرو جای پارک هر دو مصداق بارز زیر پا گذاشتن فرهنگ شهر‌نشینی هستند، زیرا برای تمام محدوده‌های عمومی از جمله جای پارک‌های کنار خیابان، هر یک از شهروندان مالیات پرداخت کرده‌اند و به‌دنبال آن حق استفاده مشترک از آنجا را دارند.

کد خبر 171161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز